מתמקמים

מקום לעסק – חנות, דוכן או אפילו בבית – לא בוחרים על סמך תחושת בטן. אילו בדיקות וחישובים עלינו לעשות?

12/12/2010
עילית בן דן קבלו עדכונים מעילית
  • RSS
» כמה אנשים עוברים במקום ומתי? צילום: flickr-infomatique

מיקום העסק הינו נושא משמעותי מאוד, שמשום מה נוטים לזלזל בו, להתעלם מחשיבותו ולקבל החלטות על סמך תחושות בטן ואינטואיציה, תוך התעלמות מהמחיר הכספי שעשוי להיות במקרה של בחירה שגויה.

בבואנו לבחור מקום לעסק, יש להגדיר את הדרישות - הן מבחינת גודל המקום הנדרש והן מבחינת מיקומו, כאשר מראש, המיקום המתאים לחנות המיועדת ללקוח הסופי ולקהל הרחב, יהיה שונה באופן משמעותי ממיקום בית מלאכה קטן המייעד להוציא את מרכולתו בשליחויות לבתי עסק שונים המצויים באזורים אחרים ואינו מתמקד במכירה במקום ללקוח הסופי.

רחוב הקניות

המציאות בדרך כלל מכתיבה שברחובות הראשיים של הערים, אלו שמרבית הולכי הרגל נמצאים בהם, נמצאות חנויות מותגיות המושכות לקוחות והדבר מעלה במידה רבה את מחירי השכירות. ברחובות הצדדיים, לעומת זאת, מחירי השכירות נמוכים יותר, אך עקב כמות מועטה יותר של עוברי אורח, שבדרך כלל עוברים במקום ואינם מתכננים לבצע קניות, המחזור צפוי להיות נמוך יותר. במקרה זה, בכדי למשוך לקוחות, יש צורך להשקיע כספים בפרסום ובבניית קהל לקוחות קבוע ונאמן, אולם גם כאן יש יוצאי דופן וכולנו מכירים חנויות הממוקמות בתוך שכונות ובאזורי תעשייה, המצליחות במשך שנים רבות למשוך אליהם קונים המגיעים אליהן במיוחד, לעיתים ללא השקעה כלל בפרסום.

נקודת תצפית

חשוב להכיר בכך שאין נוסחת פלאים להצלחה - יש צורך בבדיקה מעמיקה, לימוד, הכרת והבנת השוק. חברות גדולות נעזרות בחברות המתמחות בניתוח שווקים ופוטנציאל, אך בדרך כלל ליזם הקטן אין את האפשרות הזו ועליו לבצע בדיקות באופן עצמאי, דבר שלא כל יזם בכלל מודע אליו.

לדוגמא, במקום להקשיב לדברי אנשי המכירות, שטוענים שהאזור שוקק חיים וקונים פוטנציאליים ואין ספק שהמקום יצליח, יש לבצע מעקב עצמאי במשך מספר ימים אחר הנעשה במקום.

צריך לבדוק - כמה אנשים עוברים במקום בשעות הבוקר, הצהריים והערב? כמה מהם הגיעו לבצע קניות וסידורים, כמה מהם נראה שנמצאים במקום מסיבות הקשורות לעבודה, כמה מהם פשוט עוברים במקום, כי גרים בסביבה? אם יש במקום חנויות מתחרות - כמה אנשים נכנסים אליהן? וכמה בפועל ביצעו רכישה של מוצר? האם ניתן להתחרות בהן? האם יש מקום לחנות נוספת מאותו הסוג? - לעיתים חנויות מאותו הסוג, המיועדות לאותו הקהל וסמוכות זו לזו, מסייעות האחת לשנייה בהגברת הקניות ולעיתים התחרות פוגעת באחת מהן.

חשוב לזכור - לפעמים רחוב ראשי או קניון מציגים בועה, הכל נראה זוהר ויפה, והיזם מתרשם כי הוא הולך להרוויח מיליונים - אך במהירות רבה המציאות האמיתית, לפיה אין ביקוש למוצר שלו, או שהוא אינו יכול להתחרות בחנויות הוותיקות והקיימות, טופחת על הפנים.

חוזים שכירות

לפני קבלת ההחלטה, חובה לברר ביסודיות ולחשב את העלויות הכוללות להשכרת המקום, החל מעלויות השיפוץ לפי תנאי המקום, ועד למסי עירייה, מסי שילוט, עלות חברת ניהול, במידה וקיימת במקום, ביטוחים שונים, עלות השכרת מקומות חנייה שיהיו מיועדים ללקוחות, במידה וקיימת מצוקת חנייה באזור וכו’. בכל מקרה יש לעמוד על כך שבחוזה השכירות תינתן האפשרות לסיים את החוזה לפני המועד הראשוני, כדי לא להמשיך לשלם על מקום ריק.

גם בדוכנים

בדיקת מיקום חיונית וחשובה גם לעסק המתוכנן להתקיים בדוכנים. גם כאן יש צורך לבצע בדיקה בקניונים או בירידים הרלוונטיים. לברר עלויות, זמינות אביזרים דרושים - כמו למשל שקעים חשמליים, במידה ודרוש חשמל להצגת או הדגמת המוצר - והאם הם כלולים בעלות, לבדוק אילו דוכנים מתחרים יש והאם יש מקום לדוכן נוסף, לצפות ולראות מהצד מהי מידת ההיענות של העוברים והשבים לדוכנים הקיימים ולבסוף להגיע להחלטה המבוססת על המציאות - ולא על תחושת הבטן - היכן לבחור להקים את הדוכן, כך שבסופו של דבר העסק ירוויח ויצליח.

עובדים מהבית

עבור עסקים מסוימים, המיקום האידיאלי לפעילות הוא בביתו הפרטי של היזם, כאשר במידה ובמדובר בעסק המקבל קהל - כמו קוסמטיקה, יש לדאוג להפרדת האזור העסקי והביתי, ולקחת בחשבון שיש צורך בעבודת שיווק ופרסום טובה בכדי להביא לקוחות חדשים. עבור יזמים רבים בתחומים אחרים, הבית עשוי להיות המקום בו מפתחים את הרעיון, אך עבודת גיוס לקוחות או משקיעים נעשית מחוץ לבית, בדר"כ אצל הלקוח או בבתי קפה, בהתאם לסוג הלקוח ואופיו.

לבלוג של עילית בן דן

צילום:

http://www.flickr.com/photos/infomatique/




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה