הכוכב הבא - ריאליטי בהפקת הליכוד

לאן היה משה מרחיק לכת, אם היה עורך סקר דעת קהל במצרים? האם ישו היה מתחיל להטיף בירושלים לו היה עורך קודם לכן סקר בקרב תושבי העיר?

11/01/2015
תמי שינקמן קבלו עדכונים מתמי
  • RSS

ביבי מחפש את הכוכב הבא. צילום מתוך פייסבוק

במטה הליכוד 'שוברים את הראש' כיצד מתמודדים עם הקמפיין הממוקד של 'יש עתיד': 'ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מנותק'. יאיר לפיד, בהיותו איש תקשורת מנוסה, מבין כי המילה 'מנותק' עונה במסר קצר על תחושותיו של המצביע הפוטנציאלי, כאשר חזרה שוב ושוב על המסר מעצימה ומתעלת את המצביע לבחור באלטרנטיבה אחרת.

הבחירה במסר 'מנותק' הופכת להיות רלוונטית ואפקטיבית לנוכח נטישתם של בכירי הליכוד, כגון: משה כחלון, גדעון סער, לימור לבנת וזאת בהמשך לעזיבתם של דן מרידור ובני בגין, כאשר מנגד, מצליחים ראשי מפלגות אחרים לגייס מדי יום שמות חדשים, נוצצים ומוכרים בציבור.

יתרה מכך, אין זה סוד כי מפלגת השלטון היתה עד לפריימריז לאחרונה, מיוצגת על ידי  חברי מפלגה ימניים קיצוניים ואילו עתה לקראת הבחירות הקיאו מתפקדי הליכוד את נציג הקיצוניים, משה פייגלין, ובנימין נתניהו יכול היה לצאת בתרועה על 'רשימה מאוזנת'. לפיכך, נותרה בעיה עיקרית אחת - כיצד מתמודדים עם עזיבתם של בכירי הליכוד ואי-הצטרפותם של מועמדים חדשים למפלגה, וכיצד הופכים את אותו ראש ממשלה 'מנותק' למחובר לעם? הפתרון שנמצא - קמפיין יחצ"ני למציאת 'הכוכב הבא' שיגיע לליכוד על פי בחירתו של העם'.

כדי שבנימין נתניהו יוכל לבחור ב'כוכב הבא' עליו לבחון האם המועמד מוכר מספיק בציבור, מהו הדימוי של אותו מועמד, האם שילובו ברשימה ייתפס כגורם ממנף למפלגה ובנוסף, האם למועמד כישורים מקצועיים או ביצועיים שיועילו למפלגה, וכמובן האם המועמד הראוי נתפס כמתאים יותר ממועמדים חדשים במפלגות אחרות.

אחת ההנחות המרכזיות של אנשי יחסי ציבור, שיווק ופרסום היא כי אין הבדל בין שיווק תדמיתו של פוליטיקאי לבין שיווק מוצר אחר. הבחירה במוצר שאנו קונים בסופרמרקט לבין בחירת מועמד בקלפי היא אמוציונלית, ועל כן מעורבות הציבור בבחירת מועמד 'ראוי' ויתרה מכך, משוריין, ברשימת הליכוד, מאפשרת תחושה של 'אני המצביע - משפיע'.

נדמה שתכליתו העיקרית של הקמפיין הנ"ל היא יחצ"נית בלבד, כי הרי ברור מאליו ש'הנבחר' בסופו של דבר יהיה של נתניהו עצמו ולא של הציבור, אזי לפחות זוכה ראש הממשלה לרגעי מסך ולשיפור תדמיתו כמי שמחובר אל העם.

אך האם זה מה שאנו מצפים מראש ממשלה, האמור להיות מנהיג? על כך אענה כי דעתי כדעתו של הארי טרומן, נשיא ארה"ב לשעבר, ששאל בנימה צינית: "לאן היה משה מרחיק לכת, אם היה עורך סקר דעת קהל במצרים? האם ישו היה מתחיל להטיף בירושלים לו היה עורך קודם לכן סקר בקרב תושבי העיר"? תשובתו היתה חדה וברורה: "מה שחשוב הם לא סקרי דעת קהל או דעת הציבור ברגע מסוים. מנהיגים עם חזון, יושרה ואמונה במעשה הנכון, הם אלה המעצבים את פני ההיסטוריה".

בנוסף, ראוי בהקשר זה לציין את צביעותם של מנהיגנו היום ואת זכרונו הקצר של הציבור בבחירת 'מועמדים ראויים' למערכת הפוליטית.

מחד, מנהל בנימין נתניהו, קמפיין ציבורי לאיתור מועמדים פוטנציאליים ושריונם ברשימת הליכוד, ולחילופין, בוחרים נפתלי בנט ואביגדור ליברמן לשריין ולצרף למפלגתם עיתונאים שאך אתמול היו אמורים להיות 'שומרי הדמוקרטיה' ובהרף יום, עם צינון של שלושה חודשים בלבד, הופכים להיות חברי כנסת משוריינים, ומאידך דווקא מועמדים אשר הוכיחו כישורים ביצועיים או מקצועיים במערכת הביטחון ואפילו במערכת הציבורית, נאלצים היום להמתין שלוש שנים בטרם יוכלו להעמיד את מועמדותם לכנסת.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה