גרטן דופינואה

הנה המאכל המנחם עלי אדמות, מוגש לצד מנת בשר או בתפקיד הראשי: מלך תפוחי האדמה – הגרטן

תאמינו לי שעשיתי את כל המאמצים להימנע מזה. מי צריך את כל הפחמימות האלו? ומה עם החוסר בחמאה? והשריפה בכרמל, שלא עשתה לי חשק לבישולים… ובכלל – תחילת דצמבר וחם כמו בקיץ.

"לא עזר לי בגרוש", כמו שהבן שלי אומר לאחרונה (מסתבר שהוא יודע מה זה גרוש. בדקתי). תפוחי האדמה הללו, שהרימו ראש בזכות הלביבות של חנוכה, נדבקו אליי ותפסו כל חלקה טובה במוח שלי, המחפש מה לבשל. נכנעתי. בכל זאת, אין מאכל מנחם כמו תפוחי אדמה, שיצאו ממש עכשיו חמים מהתנור.

רציתי לחדש קצת, אבל הגרטן תפס את הכיסא של ארצ’י בנקר ולא הסכים לפנות אותו. נו, אם אתה לא יכול לנצח אותם וגו’. אפילו הגשם שירד סוף-סוף בלילה היה לטובתו, אז מי אני… הנה המאכל המנחם עלי אדמות, מוגש לצד מנת בשר או בתפקיד הראשי. לאכול בכף עם מישהו שאוהבים, לאסוף את כל הרוטב העוטף את תפוחי האדמה ואח"כ ללכת לישון מדושני עונג.

גרטן דופינואה (Gratin Dauphinois)

המקור של הגרטן בצרפת ופירוש המילה מתייחס לציפוי הפריך בחלקה העליון של המנה. הגרטן הידוע מכולם הוא של תפוחי אדמה, אבל אפשר לעשות גרטן גם מירקות אחרים. גרטן זה מגיע מאזור דופינה (Dauphiné) בדרום-מזרח צרפת, הידוע כאזור סקי (כמה מתאימה הפחמימה הזו ל-Apré Ski). מאותו אזור בצרפת, אגב, הגיעו אלינו גם גבינות מצוינות כמו סנט-מרסלן ופיקודון. הנה עיבוד קל שלי על מתכון של השף המהולל ג’ואל רובושון, מלך תפוחי האדמה של צרפת (קראו ב"שוונץ" להלן).

החומרים

לתבנית בגודל 25X30 ס"מ

  • 1.5 ק"ג תפוחי אדמה (כ-10 יחידות בינוניות)
  • 1/2 ליטר חלב + 1/2 ליטר מים
  • בוקה גרני (אגודת עשבי תיבול מיובשים צרפתית. אם אין לכם – קשרו יחד גבעולי טימין, פטרוזיליה, ועלה דפנה)
  • שן שום קלופה וחצויה לאורך
  • 30 גרם חמאה
  • מעט אגוז מוסקט מגורר
  • מלח
  • פלפל לבן
  • 1 שמנת מתוקה (אני השתמשתי בשמנת לבישול 15% שומן)
  • 100 גרם גבינה מגוררת – עדיף גרוייר, אבל אפשר גם פרמזן, קשקבל או כל גבינה קשה טובה

הוראות הכנה

  1. חממו תנור ל- 190 מעלות.
  2. קלפו את תפוחי אדמה ופרסו לפרוסות דקות בפוד-פרוססור או במכשיר פריסה. מי שמרגיש חובה, יכול לשטוף את תפוחי האדמה מהעמילן. אני אוהבת אותם כך, ללא שטיפה.
  3. בסיר גדול ערבבו תפוחי אדמה, חלב, מים, בוקה גרני, מלח ו-15 גרם חמאה, והביאו לרתיחה על אש גבוהה. ערבבו מדי פעם כדי להימנע מהידבקות תפוחי האדמה לתחתית הסיר. הנמיכו את האש לבינונית ובשלו עד שתפוחי האדמה רכים אך לא מתפוררים, כ-10 דקות.
  4. שפשפו תבנית בשן השום החצויה ומרחו עליה את שאר 15 גרם החמאה.
  5. בעזרת כף מחוררת העבירו מחצית מכמות תפוחי האדמה מהסיר לתבנית.
  6. תבלו מעל במעט מלח ופלפל לבן, ושפכו מחצית מכמות השמנת ומחצית מכמות הגבינה.
  7. כסו בשאר תפוחי האדמה ושוב חזרו על התיבול – מלח, פלפל, שמנת וגבינה.אפשר לגרד מעל גם מעט אגוז מוסקט.
  8. העבירו את הגרטן לתנור ואפו עד שמתקבל ציפוי פריך וזהוב, כשעה.
  9. הוציאו את הגרטן מהתנור ותנו לו להתייצב מעט לפני ההגשה.

בתיאבון!

השוונץ:

ג’ואל רובושון ידידנו הוא אחד השפים הנודעים בעולם: קיבל את תואר "שף המאה" בצרפת ומסעדתו זכתה להיקרא "המסעדה הטובה בעולם". אלא שגם לו נמאס לחיות כמו כלב והוא הודיע שהוא פורש וסוגר את מסעדותיו. הוא פנה להמונים בתכנית טלוויזיה והרוויח הרבה כסף, בלי להרוס את הידיים ואת שעות השינה. אבל כמו מתמכרים אחרים, הוא חזר לניהול מסעדות והפעם, את רשת "L’atelier", שמונה כרגע 10 מסעדות – בפריז, ניו יורק, לונדון, טוקיו ועוד. המנה ששמו קשור בה הכי בעולם היא הפירה המושלם שלו. תערובת של תפוחי אדמה וחמאה בכמויות שלא יאומנו… בריאות!

לבלוג של הגרגרנית

הגרגרנית
מאז שאני מכירה את עצמי, אוכל מעניין אותי. להכיר, לגעת, להריח, לבשל, להאכיל ולאכול. בבלוג "הגרגרנית" אתם מוזמנים לקרוא את המחשבות שלי בנושאים הקשורים לאוכל, אבל לא רק.תמצאו אותי כאן: http://hagargeranit.wordpress.comמוזמנים לעקוב אחריי באינסטגרם: hagargeranit