תשאלו את סבתא: איך שמרו על הבריאות פעם?

היום הרפואה מתקדמת מתמיד ורופאים יכולים לחולל ניסים, ממש כך. אבל מסתבר שגם לפני מאות שנים ידעו בני האדם להתמודד עם מגוון מחלות וחתרו לקיום אורח חיים בריא. אז מה כדאי לנו לאמץ?

01/01/2015
מיכל מנדלביץ קבלו עדכונים ממיכל
  • RSS

בשנים עברו, עוד לפני שהרפואה הייתה כה מפותחת, רופאים התמחו במגוון בעיות פיזיות ואפילו נפשיות. רוקחים ומדענים ניסו למצוא תרופות למחלות שונות על ידי שימוש בצמחים בעלי סוגולות מרפאות. למרות שעדיין מתו אנשים רבים ממחלות שהיום נראות לנו פשוטות, אחרים האריכו חיים ואפילו נהנו מבריאות איתנה בהרבה ממה שיש לנו כיום בעולמנו רווי המזון המעובד, הקרינה ומגפת ההשמנה.

טיפים לחיים בריאים מהרמב"ם

הרמב"ם (צילום: Gettyimage)הרמב"ם,ידוע בזכות חכמתו הרבה ועצותיו בתחום הרפואה שעובדות גם היום (צילום: hulton archive\Gettyimage)

הרמב"ם קנה לו שם לא רק במסגרת ההלכה היהודית. הוא היה איש אשכולות בימי הביניים, ונודע גם כרופא וחוקר עם תפיסה ייחודית על בריאות הגוף והנפש של האדם. המלצותיו נלמדות ואקטואליות עד היום.

הרמבם היה ידוע בשיטת הטיפול הייחודית שלו, בעזרת תפריט תזונה קפדני חיזק את גופם של מטופליו, לעיתים אפילו ללא צורך בתרופות. עקרונות התזונה שלו כללו את זמני האכילה וכמויות המזון, כמו כן כבר אז הבין הרמבם את החשיבות שבפעילות גופנית והנחה את מטופליו להתמיד בשגרת ספורט.

אבל לא רק לתזונה התייחס הרמב"ם בכתביו, אלא לשלל פעולות שהאדם חייב להתמיד בהן כדי לשמור על בריאות איתנה.

אכילה– הרמב"ם המליץ לאכול רק כשרעבים, לעולם לא בעמידה, ולהמנע מאכילה עד שובע מוחלט. כמו כן הוא מוסיף ואומר שעדיף לאכול מגוון יחסית קטן של מאכלים בארוחה כדי להקל על העיכול.

רחצה– הרחצה בימי הביניים לא הייתה פעילות יומית, ואפילו לא שבועית. אבל ביהדות, טבילה במקווה היא חלק מהפולחן הדתי, ועל כן הקפידו היהודים, מאז ומתמיד לטבול במקווה מדי שבוע. הרמב"ם המליץ להתחיל מקלחת במים חמים, לעבור לפושרים ולסיים במים קרים. כמו כן כדאי הטיף להימנע ממקלחות ארוכות, שלדעתו מעייפות את הגוף.

שינה– הרמב"ם האמין כי מומלץ לישון שמונה שעות ביממה (שליש יממה), וההשכמה צריכה להתרחש עם הזריחה. הוא טען כי מומלץ לא לישון מיד אחרי שאוכלים ובכלל כדאי להמנע משינה במהלך היום.

פעילות גופנית– הרמב"ם הכיר ביתרונות הפעילות הגופנית. בספריו הוא כתב כי פעילות גופנית מניעה את המערכות בגוף. הוא המליץ לאכול לפני פעילות, כי האמין שספורט מסייע בעיכול. אך הוא גם סייג את דבריו כשאסר על פעילות גופנית מאומצת מדי. לאחר פעילות גופנית, הנחה את מטופליו לנוח, להתקלח במים חמים ולאכול.

 תרופות סבתא לצינון

תרופות סבתא לצינון (צילום: שאטרסטוק)

תרופות סבתא הוא הכינוי העממי לשלל שיטות טיפול טבעיות, שימוש בצמחי מרפא או בירקות ופירות שיש להם תכונות מרפאות, שעברו מדור לדור.

בימים שלפני המצאת האנטיביטיקה, האקמול ושלל התרופות שאנו מכירים בימנו, מצאו בני האדם מזור לתחלואים בצמחים ובמוצרים שהיו בסביבתם.

כך הגיעו לעולמנו- מרק עוף נגד הצטננות, בצל להקלה בדלקות אוזניים, רוזמרין כמדביר טבעי נגד כינים, דבש כחומר אנטיספטי לחיטוי פצעים, ועוד שלל מרקחות ושיקויים שמסייעים לגוף להתמודד עם מחלות.

החורף היא עונת השפעות והנזלת, והרפואה העממית מכירה אינספור שיטות להילחם בתסמינים המעצבנים של המחלה.

1. תבשיל מחזק למצוננים- מטגנים שש שיני שום כתושות.מוסיפים מעט בשר בקר, מבשלים עד שהבשר משנה את צבעו. מוסיפים חלבונים משתי ביצים ביחד עם שתי כפות חומץ ואוכלים.

2. למצוננים ומיואשים- תרופת סבתא עתיקה טוענת ששינה עם חתיכות בצל חי בתוך הגרביים מקלה על הצינון. (בהצלחה עם הריח!)

3. לחובבי הערק- מרתיחים 3 כוסות מים, לאחר הרתיחה מוסיפים 3 כפות ערק. שואפים את האדים במשך חצי שעה. למי שנרתע מריח הערק, גם שמן אקליפטוס יעשה את העבודה.

4. אוהבי החזרת, חדשות טובות- בפעם הבאה שהאף שלכם סתום, נסו לחתוך שורש חזרת בסכין, ולהריח במשך כמה דקות.

ביניים: ניקוי רעלים– שיטות עתיקות ובדוקות

הרבה מבעיות הבריאות הנפוצות נובעות מכך שהגוף בעצם מורעל. את הרעלים הגוף סופג מהאויר, מהמים ומהמזון. גם בימי קדם התמודדו אנשים עם הרעלות שונות וחיפשו צמחים שיסייעו לגוף להיפטר מהחומרים המזיקים. אלה הן הדרכים המועילות של פעם:

1. חליטות צמחים – מומלצות במיוחד חליטה מתערובת של תלתן אדום, שן הארי, סרפד וגדילן. להשיג בחנות הטבע בקרובה אליכם

2. שיקוי לניקוי הכבד- מערבים כף שמן זית, מיץ מחצי לימון, מעט כורכום, פלפל שחור, וחצי כוס מים. שותים על קיבה ריקה מיד כשמתעוררים. מומלץ לאכול רק חצי שעה אחרי.

צילומים: שאטרסטוק, Gettyimage




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה