בעיות שינה אצל ילדים גדולים

בעיות שינה וקשיי הרדמות מקושרים בדרך כלל לתינוקות ולפעוטות. אבל מסתבר שגם ילדים גדולים מגיל 5 ומעלה סובלים מכך. האם מאוחר מדי לעזור להם?

25/12/2014
עדי ולטר קבלו עדכונים מעדי ולטר
  • RSS

יום אחד הגיעו אלי הורים לשני ילדים, בני 9 ו - 4. מגיל קטן היה אביהם שר ומנגן להם בגיטרה לפני השינה וככה הם היו נרדמים. אבל רק ככה. כלומר, גם כשהתעוררו באמצע הלילה מסיבות שונות, הצליחו להרדם חזרה רק כששמעו את קולו של האב. כשההורים המיואשים ראו שההרגל לא משתנה ושהתלות לא פוסקת, הגיעו אלי כדי שאעזור להם.

אבל לפני שפונים לייעוץ שינה כדאי לזהות אם קיימת בכלל בעיה.

לא נרדמים בלי ההורים. צילום: שאטרסטוק

מהי בעיית שינה?

בעיית שינה היא מצב בו הילד נרדם עם עזרה בתחילת הלילה.

הורים רבים לילדים צעירים (עד גיל 5) משתפים אותי שאינם מוצאים את הכוחות להתמודד עם תהליך לשינוי הרגלי השינה ומאמינים ש"עד הצבא הילד ילמד לישון". זה נכון, אבל האם זה נכון לאפשר לו שינה לא רצופה במשך כל השנים הללו? לשבת לידו עד שנרדם גם בגיל 6, 7 ואף יותר? להגיע למיטתכם מדי לילה ולגרום לשלושתכם לישון פחות טוב?

במרבית המקרים, ילד שנרדם עם עזרה בתחילת הלילה:

  • מגיע באמצע הלילה למיטת ההורים.
  • מפתח תלות בשותף לשינה.
  • מחפש אחר ההורה במהלך הלילה (כמו במקרה האב שניגן בגיטרה).
  • סבירות גבוהה לבעיות שינה כמבוגר..
    מחקרים מוכיחים כי שנתם של ילדים הישנים במיטת ההורים קלה יותר. בנוסף לכך, הקשר והמגע עם ההורה במהלך הלילה מונעים מהילד לפתח קשר חיצוני (לבובה או לפריט אחר)שעשוי להקל עליו במהלך השינה בבית, מחוצה לו ובמצבים של התעוררות. 

איך הגעתם למצב הזה?

1. הרגלי שינה לקויים של ילדכם מגיל ינקות, במסגרתם הילד לא נרדם באופן עצמאי.

2. שינוי בהרכב המשפחתי - הצטרפות אח חדש למשפחה שיצר הרגלים חדשים סביב השינה של ילדכם הגדולים, כמו נוכחות שלכם עד הרדמות / מעבר למיטתכם באמצע הלילה / הרדמות במיטתכם בתחילת הלילה.

3. רגרסיה בהרגלי השינה בעקבות מחלה / מעבר לגן חדש / כניסה לבית הספר / מעבר דירה או כל שינוי אחר שגרר התייחסות שונה שלכם לנושא ההרדמות והשינה של ילדכם והוביל לעזרה בהרדמות.

למה חשוב לישון טוב? 

1. רענון המערכת הגופנית.

2. התגבשות הזיכרון.

3. מסייע בחיזוק המערכת החיסונית.

4. עוזר להתרכז.

5. מגביר את קצב חילוף החומרים.

מה ההשלכות הפיזיולוגיות של חוסר שינה / שינה לא רצופה? 

1. החלשות המערכת החיסונית - תחלואה לעיתים תכופות.

2. פגיעה בריכוז, בזיכרון ובמהירות התגובה.

3. אקטיביות יתר

4. גורם סביבתי להתפרצות ADHD (הפרעת קשב וריכוז).

מה ההשלכות ההתנהגותיות של חוסר שינה / שינה לא רצופה?

הרדמות עצמאית היא מיומנות שתפקידנו כהורים ללמד את ילדינו. היא ניתנת ללמידה בכל גיל החל מגיל לידה. כאשר ילד לא יודע להירדם בכוחות עצמו הוא עלול לאבד את היכולת שלו להיות עצמאי במקומות נוספים בחייו, מה שעלול לפגוע בדימויו העצמי שלו ובתחושת הערך שלו.

כמו כן, כשאנחנו נרדמים, אנחנו למעשה מאבדים שליטה על היום ומתמסרים לשינה, ללילה. ילד שלא מצליח לעשות זאת בכוחות עצמו מבטא צורך בשליטה מול ההורה. השליטה מהווה מקור כוח שבא לידי ביטוי באחת מכמה דרכים: "אני לא אלך לישון אם לא תשב / תשכב לידי", "אני לא אלך לישון בלי טלוויזיה", ירידות בלתי פוסקות מהמיטה בטענות שונות ומשונות, קריאות מהמיטה שיכולות להמשך פרק זמן ממושך ועוד. למעשה, הילד אומר לכם "אני אעצום עיניים בתנאים שמתאימים לי", מה שאינו עולה בקנה אחד עם הגדרות התפקידים בבית.

שעת שינה וצורת ההרדמות הינן החלטות גדולות וחשובות שההורה צריך לקחת ולא הילד. ילד עם תחומי אחריות גדולים מדיי הולך לאיבוד ומבטא את הקושי בהתפרצויות זעם והתנגדות לנוכח הסיטואציה.

איך ניגשים לבעיה?

1. מחליטים שרוצים לעשות שינוי.

2. מדברים עם ילדכם על הרצון לעשות את השינוי.

3. מציבים גבולות ברורים בנושא השינה - כל אחד ישן במיטתו.

4. מתרחקים ממיטת הילד באופן הדרגתי מדיי שניים שלושה לילות עד שלא יושבים לידו יותר.

לסיכום:

הרדמות עצמאית חשובה לילדיכם מבחינה פיזיולוגית, נפשית והתנהגותית. ברגע שמגיע הערב, נראה לכם טבעי להרדים את ילדכם בדרך שאליה התרגלתם ולהימנע מהתמודדות עם קושי והתנגדות מצידו. עם זאת, הקושי הינו נקודתי וחשוב להתמודד עם הנושא בהסתכלות לטווח הרחוק. ההתמודדות עם  הרדמות עצמאית ושינה רצופה לאורך הלילה חשובה להתפתחותו התקינה של ילדכם ולא פחות מזה - לכם, ההורים.

עם הרבה רצון ונחישות, אפשר לעשות שינוי בכל גיל.
עובדה, גם ילדיו של האב הגיטריסט למדו להרדם באופן עצמאי ולישון לילה רצוף.

.

* הכותבת היא יועצת שינה ומדריכת הורים, מתמחה בבעיות שינה מגיל 3 ומעלה

http://www.goodnights.co.il/




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה