מחאקי ועד נעלי קיפי: אופנה ישראלית

מחולצות בהשראה רוסית, דרך בגדי הים של גוטקס ועד לגאלביות, אלישבע כספי עם הטרנדים החמים באופנה ישראלית מכל התקופות

25/12/2014
אלישבע כספי קבלו עדכונים מאלישבע
  • RSS

אומרים עלינו שאנחנו רחוקים שנות אור מההבנה באופנה שיש לצרפתים או לאיטלקים. אומרים עלינו שאנחנו בורחים ממראה אלגנטי, ושאימצנו מהר מדי את המוטו- ללבוש רק מה שנוח. קודם כל, בוודאי שזה נכון, האופנה הישראלית היא מזרח תיכונית וקלילה בהרבה בהשוואה לנורמה המקובלת בעולם. אבל זה לא אומר שברבות השנים לא הצלחנו להצמיח טרנדים ציוניים לתפארת, שאף הגיעו אל מעבר לים.

אז אם הייתה לכן חולצה ברקמה רוסית, נעלי "המגפר" או תסרוקת מנופחת באייטיז, בואו להיזכר בטרנדים הישראלים הגדולים.

טרנד מקום המדינה: הצבר המסוקס

אופנת הצברים (צילום:gettyimage\ j.smith)בתמונה: חלוצה ישראלית. את מכנסי הגי'נס הקצרצרים לבשו גם בימים שלפני קום המדינה (צילום: Gettyimage J.smith)

דמות הצבר החלוצי לבוש במכנסי חאקי קצרים ("מכנסי זלמן") וחולצת כפתורים תואמת, כפי שהונצח באין ספור סרטים מיתיים שנעשו על התקופה. בגדי העבודה והרישול המכוון ששידרו הבגדים האלה, נועדו לסמל את האידיאליים הנעלים של המדינה העברית הצעירה: צניעות, הסתפקות במועט, פרקטיות, שוויון וכמובן הערך החשוב מכל, עבודת כפיים. ענת הלמן, בספרה "בגדי הארץ החדשה" כותבת, כי ע"פ מודל זה "הצברית האידיאלית הייתה נערה טבעית הנמנעת מגנדרנות". לכל היותר בשבתות וחגים, לבשו "חולצה רוסית" רקומה או חולצה לבנה עם מכנסי החאקי. עם השנים נוספו למראה הזה אלמנטים נוספים כמו הכפייה הבדואית על הצוואר, סנדלים תנ"כים וכובע הטמבל.

בשנות ה-50: תופסים אמריקה

בריז'יט ברדו (צילום:baron \ gettyimage)בריג'יט בארדו, כולן רצו להיות כמוה, כולם רוצו להיות איתה (צילום: Baron\Gettyimage)

בשנות החמישים המאוחרות מתחילה החברה הישראלית לשנות את פניה ויש צעירים שכבר אינם רואים בהתיישבות החלוצית אידיאל. בת"א בעיקר, מתפתחת חברה סלונית הרוקדת טנגו ורוקנרול ומחקה את התרבות וסגנון הלבוש האמריקאי. הגברים לובשים מכנסיים וחולצות כפתורים צמודות ושיערם משוח ב"בריליינטין" שמנוני והנערות עם קוקו קופצני בסגנון בריג'יט ברדו, לובשות חצאיות רחבות עם נעלי סירה, או מכנסי שבע שמיניות צמודים, עם חולצת כפתורים הנקשרת מלפנים. המדינה הצעירה שואפת להיות ככל העמים ושנות ה-50 הם גם שנות שיא של תחרויות יופי, בכל הזדמנות נהגו להכתיר מלכה או נסיכה. בתחרות "צברית השנה" שנערכת ב-1956 זכתה מורה צעירה בשם אופירה ארז, לימים רעייתו של נשיא ישראל יצחק נבון.

שנות ה-60: משכית פורצת גבולות

צילום מסך מתוך כתבה על משכיתאופנת משכית, אבן דרך בגיבוש הזהות האופנתית הישראלית (צילום מסך)

"משכית" המיתולוגית, לנצח מזוהה עם רות דיין, מתוך מטרה לספק לעולים החדשים תעסוקה ופרנסה, ולא רק. בפועל, שימשו העולים החדשים השראה למעצבת פיני לייטרסדורף, ששילבה בעיצוביה השראה ים תיכונית ואותנטיות כובשת. טרנד הגלביות פרץ אז למעבר לים, כולם רצו לטעום מהאקזוטיקה הישראלית. עיצובי משכית, הפכו ברבות השנים לשם נרדף לאומנות ישראלית מקורית. בין עיצוביה הבולטים מעיל "מדבר" ושמלת "עין גדי".

שנות ה-70: דור הג'ינס והמיני

מתוך: דיזנגוף 99 (צילום מסך)שנות ה-70: חולצות קשירה, מכנסי פדלפון ואווירה משוחררת (צילום מסך מתוך "דיזנגוף 99")

ההשפעה המערבית גוברת ודוחקת את מודל הצבר החלוצי. לראשונה נוצרת לגיטימציה להידור ולגנדור ונושא טיפוח היופי והגזרה, הופך למרכזי בהשפעת נערות הזוהר של הקולנוע ההוליוודי. הג'ינס, שאומנם עשה את צעדיו הראשונים כבר בשנות ה- 50 משתלט על העולם, לא בגזרת הסקיני המקובלת היום, אלא בגזרת פדלפון (סן טרופז).

בשנים האלה נכנסים לאופנה גם פריטים שנלקחו מתוך התרבות הצבאית הישראלית המושרשת כמו: נעלי הבית המשובצות מצמר של “המגפר” (אפילו קיפי נעל אותן!), מעיל הדובון, הסנדלים התנ"כיים, נעלי הפלדיום, שנעשו אופנתיות לאחר שהקומנדו הימי אימץ אותם ומשקפי ה”ריי-בן”,שזכו לפופולאריות בהשראת הטייסים הנערצים

שנות ה-80: כריות כתפיים ובגדי הים של גוטקס

תמי בן עמי לגוטקס (צילום: בן לם)בתמונה: הדוגמנית תמי בן עמי ז"ל, אייקון אופנה ישראלי, בקטלוג בגדי הים של גוטקס 1984 (צילום: בן לם)

המון דברים איומים הביאה איתה אופנת שנות ה-80 הכוחנית וחסרת העידון: טייץ עם רגליות –זוועה שאין כדוגמתה, חצאיות בלון, חותלות וכפפות גזורות, כריות כתפיים אימתניות, שיער נפוח ואיפור צבעוני ומוגזם ברמות של צבעי מלחמה.

אבל בתוך הזוועות האלה, היה מותג בגדי הים של גוטקס בשיאו, ממש שם נרדף להצלחה. בגדי הים והחוף במראה הוט קוטור שעיצבה לאה גוטליב, כבשו את העולם והעניקו למותג חותמת הצלחה וזוהר בינלאומיים. בארץ, אין מי שלא לבשה באותם ימים בגד ים של גוטקס, או לפחות חסכה כדי לקנות אחד.

שנות ה-90: אופנת רחוב וחולצות בטן

עניין של זמן, חזקים באופנת הגראנג' (צילום מסך)בתמונה: דנה ברגר ושרון חזיז, כוכבות גדולות בניינטיז עם לבוש בסגנון הגראנג' (צילום מסך מתוך הסדרה "עניין של זמן")

שלושה טרנדים בולטים ומנוגדים שלטו בתעשיית האופנה בשנות ה-90: מינימליזם אצל מעצבים דוגמת ג'יל סנדר וקלווין קליין, שהביא לנו את בשורת "ההרואין שיק", אופנת הרחוב או הגראנג', בהשראת להקות הרוק הגדולות של התקופה, "וטעם רע", אצל מעצבים דוגמת מיוצ'ו פראדה וכריסטיאן לקרואה, שהתפרעו בגודש של השפעות וצבעים.

ברמת הרחוב הישראלי, ההשפעות האלה יצרו זוועות ניינטיז משלהם דוגמת: חולצות הבטן, פאוץ' קשור סביב המותניים או תלוי ברישול על הכתף, ונעלי החובה של ד"ר מרטינז בשלל דגמים וצבעים.

שנות ה-2000: אופנה ברשת

אלון לבנה בתצוגת האופנה (צילום: gettyimage\ peter michael dills)בתמונה: אלון לבנה, מתוך תצוגת האופנה שלו, שבוע האופנה ניו יורק, סתיו-חורף 2013 (צילום: gettyimage\ peter michael dills)

השפעות המערב שהחלו אי אז בשנות ה-50, ביצעו השתלטות כוללת על הטעם הישראלי, ובכלל, האינטרנט, שהכניס לחיינו את איביי, עלי אקספרס אסוס ועוד ועוד אתרי קניות, הפך את האופנה לנגישה וזולה יותר מאי פעם, הכל נמצא ברשת. האופנה הפכה גלובלית יותר, ומודעות לעצמה. השינוי כבר ניכר, יותר ויותר נשים בוחרות להתעדכן באופנה, לאהוב ולהשקיע באופנה.

רשתות האופנה העולמיות כמו גאפ, ,H&M, Forever 21 זארה ומנגו, השתלבו היטב בעולם האופנה הישראלי. אבל גם מעצבי אופנה ישראלים חדשניים ומוכשרים כמו אלון ליבנה, ענבל דרור ודורית בר אור פורצים את גבולות המזרח התיכון, וכובשים את בירות האופנה.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה