במה כדאי להמתיק את התה בחורף?

מה ההבדל בין סוכר לבן ובין סוכר חום והאם דבש עדיף מסילאן או להפך? לכבוד החורף שהגיע, קבלו את מדריך הממתיקים השלם עבורכם ועבור הילדים

23/12/2014
שגית פסטמן קבלו עדכונים משגית
  • RSS

תה ויסוצקידס. צילום: שאטרסטוק

בחורף, כשקר ומטפטף בחוץ, היד שלנו נשלחת כמעט באופן אוטומטי להכין ספל מהביל של משקה חם. אז נכון שחיבוק חמים של כפות הידיים סביב הספל הוא פינוק שרק בשבילו שווה לקום בבוקר ביום קפוא, וכיף לשבת אחר הצהריים עם הילדים לכוס תה עם עוגיות, אבל גם בימים כאלו חשוב לנו לשמור על האיזון ולשים לב לכמויות הסוכר במשקאות.

באופו כללי, ובעיקר בחורף, מומלץ לבדוק איזה משקה אתם בוחרים לשתות ואיך, אם בכלל, אתם ממתיקים אותו. כשזה מגיע לילדים, חשוב במיוחד לשים לב למשקאות שהם שותים וכמויות הסוכר בהם. אז איך כדאי להמתיק את המשקה חם? איזה ממתיק עדיף? והאם אפשר לשתות גם ללא סוכר? פנינו לענת תבור, דיאטנית קלינית, מומחית לתינוקות וילדים ויו”ר פורום תזונת ילדים של עמותת עתי”ד, שתעשה לנו סדר.

סוכר לבן

ערך קלורי לכפית (5 מ"ל): 20 קלוריות.

ערך תזונתי: אין

מתאים לילדים? פחות.

עד כמה הוא מומלץ יחסית לאפשרויות המתקה אחרות: סוכר מהסוג הזה הופך לשומן בגוף ולכן פחות מומלץ.

סוכר חום

ערך קלורי לכפית (5 מ"ל): 20 קלוריות.

ערך תזונתי: מכיל שאריות זניחות של מינרלים.

מתאים לילדים? במידה מועטה.

עד כמה הוא מומלץ יחסית לאפשרויות המתקה אחרות: כמעט ואין הבדל בינו לבין הסוכר הלבן .

 
ויסוצקידס. סוכר לבן סוכר חום. צילום: שאטרסטוק(סוכר לבן וסוכר חום. ההבדל העיקרי הוא בצבע (צילום: שאטרסטוק

דבש

ערך קלורי לכפית (5 מ"ל): 20 קלוריות.

ערך תזונתי: אמנם מדובר בממתיק טבעי בעל יתרונות בריאותיים אך הוא עדיין מכיל סוכרים ברמה גבוהה.

מתאים לילדים? לצורך הגיוון ניתן להשתמש בו אך היתרון שלו על הסוכר הלבן והחום אינו גדול.

עד כמה הוא מומלץ יחסית לאפשרויות המתקה אחרות: מכיוון שהטעם שלו חזק יותר, יתכן שאפשר להסתפק בקצת פחות ממנו וזה יתרון מסוים.

סילאן

ערך קלורי לכפית (5 מ"ל): 20 קלוריות

ערך תזונתי: הסילאן מכיל אמנם יותר סיבים ומינרלים אך הוא נוטה להצטבר בגוף בצורה של שומן.

מתאים לילדים? תלוי. בתהליך העיבוד שלו מוסיפים לו חומר משמר. כדאי להיות ערניים לסוג הסילאנים שרוכשים ברשתות השיווק.

עד כמה הוא מומלץ יחסית לאפשרויות המתקה אחרות: הוא פחות טוב מדבש אך עדיף על סוכר חום או לבן.

תמצית סטיביה

ערך קלורי לכפית (5 מ"ל): נטול קלוריות.

ערך תזונתי: האמת היא שעד היום לא התפרסם מחקר שקובע בוודאות מהי ההשפעה הבריאותית של ממתיק זה. ניתן לשער שהוא אינו מזיק אבל יש לקחת בחשבון שהוא עדיין מלאכותי.

מתאים לילדים? אפשר בכמות קטנה אך עדיף כמה שפחות מכל הממתיקים. מתאים בעיקר לשימוש במקרים של ילדים הסובלים ממשקל יתר.

עד כמה הוא מומלץ יחסית לאפשרויות המתקה אחרות: למרות היותו נטול קלוריות, יש להשתמש בו בזהירות מהסיבות שהוזכרו.

תה ויסוצקידס. צילום: שאטרסטוק
חליטות צמחים ופירות מכילות מתיקות טבעית ומצריכות פחות תוספת סוכר (צילום: שאטרסטוק)

סירופ אגבה

ערך קלורי לכפית (5 מ"ל): 20 קלוריות.

ערך תזונתי: הסירופ עשיר בפרוקטוז. הוא אמנם לא מקפיץ את ערכי הסוכר בדם אך בקלות הופך לשומן.

מתאים לילדים? במידה ובהקפדה. מבחינה קלורית הוא שווה ערך לסוכר לבן.

עד כמה הוא מומלץ יחסית לאפשרויות המתקה אחרות: כאמור, בסופו של דבר, הוא שווה ערך לסוכרים אחרים.

 סירופ מייפל טבעי

ערך קלורי לכפית (5 מ"ל): 20 קלוריות.

ערך תזונתי: מדובר בנוזל סוכרי מעובד, ולכן גם במקרה הזה שווה ערך לסוכר לבן רגיל.

מתאים לילדים? עדיף לצרוך כמה שפחות.

עד כמה הוא מומלץ יחסית לאפשרויות המתקה אחרות: למרות שהוא לכאורה טבעי, הוא בעייתי כמו הסוכר הלבן והחום.

ממתיקים מלאכותיים למיניהם

ערך קלורי לכפית (5 מ"ל): נטול קלוריות.

ערך תזונתי: נטול ערך תזונתי.

מתאים לילדים? לא!

עד כמה הוא מומלץ יחסית לאפשרויות המתקה אחרות: הכי פחות. כרגע לא ברור מה הנזקים שממתיקים מלאכותיים עלולים לגרום לגוף אך מחקרים התחלתיים מצביעים על כל שבאופן עקיף ממתיקים מלאכותיים מביאים להשמנה. הם עלולים לעמעמם את חוש הטעם שלנו ולהרוס לנו את הרגישות הכללית לטעם המתוק.

"עדיף לכולנו להתרגל לשתות עם כמות מינימלית של סוכר", מסכמת תבור. "כשמדובר בילדים, בעיקר אם הם לא סובלים מהשמנה – מומלץ להרחיק מהם ממתקים מלאכותיים. לגבי מבוגרים, ההמלצה היא לנסות לגוון בין כל הסוכרים – פעם להשתמש בדבש, פעם בממתיק מלאכותי וכדומה וזאת מתוך כוונה להקטין אפשרות של פגיעה או הרעלה משימוש יתר בממתיק מסוים".

"שתיה חמה, שבה ניתן לשלוט על כמות הממתיק וסוגו, בכל זאת עדיפה על פחית משקה מוגז מקוררת, שלעתים מוצפת ב-18 (!) כפיות סוכר", מבהירה תבור. "העובדה הזו נכונה לגבי כולנו ובעיקר לגבי הילדים, אותם כדאי לנסות להרגיל כבר מגיל צעיר לשתות חליטות צמחים ופירות שיש בהן מתיקות טבעית עדינה ודורשות מעט המתקה אם בכלל".




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה