אפס ביחסי אנוש, חמש מבקרות קולנוע

פורום מבקרי הקולנוע בחר ב"אפס ביחסי אנוש" כסרט הטוב של השנה. מרלין וניג מברכת על הבחירה, ובכל זאת היתה שמחה לראות בפורום הזה יותר נשים

15/12/2014
מרלין וניג קבלו עדכונים ממרלין
  • RSS

אפס ביחסי אנוש. צילום: יח"צ

אחד מהדברים שאני יכולה ליהנות מהם בעת כתיבת שורות אלו זה שאני לא חברה בשום פורום, ומספיקה לי בהחלט מועצת הקולנוע. כי כשהשעה חצות ואני כותבת את סיכומי הסרטים הטובים לשנת 2014 של פורום מבקרי הקולנוע אני ישר חושבת, רגע ומה עם המבקרות? למה לא פורום מבקרי ומבקרות הקולנוע בישראל?

מעולם לא שאלתי את יו"ר הפורום (שגילוי נאות - הוא אחד החברים הטובים שלי) כי ההיגיון שלי ענה לי שאולי זה כי יש מעט מבקרות או כי רשמית חברות בפורום נשים בודדות. ואז, אני לא יודעת אם זו השעה או זה שאני אישה או אהבת הקולנוע או השנאה הלא אישית לחלק ממבקריו (לאחד מהם במיוחד), עולים בי רעיונות לעולם קולנועי יפה יותר, שבו יש יותר נשים גם בזירה שקובעת "מה נחשב" ולמה הסרט הזה כן וזה לא. רגע... למה בעצם נאום הפתיחה הזה נדחף לכאן? כדי להגיד לפני הכל שלהיות מבקר קולנוע זה כוח השפעה אדיר ובאותה נשימה לומר שאין סיבה שנשים ידירו את רגליהן מכובע המבקר.

קצת חששתי מה הקאדר הגברי עם הנשים המועטות (27 מבקרים מתוכם רק 5 נשים) ייבחר ובכלל חששתי לכתוב על זה. אבל עם היוודע רשימת הסרטים הזוכים, הוקל לי.

לצורך הבחירה אימץ הפורום את שיטת ההצבעה המקובלת על ידי חלק מארגוני מבקרי הקולנוע בעולם. "אפס ביחסי אנוש" הסרט הטוב ביותר לשנת 2014 שכתבתי עליו בהרחבה כאן בסלונה הכתיר את טליה לביא לבמאית ותסריטאית השנה. את פרס הסרט הזר קטף "מלון גרנד בודפשט", סרטו המדובר של ווס אנדרסון. בפרס שחקנית השנה זכתה השחקנית דאנה איבגי שאין ספק שזו הייתה השנה הקולנועית שלה ב"אפס ביחסי אנוש" (ותכף ב"את לי לילה"). בפרס תגלית השנה זכתה תמרה קליינגון, גם היא גיבורת "אפס ביחסי אנוש". את פרס שחקן השנה קיבל ששון גבאי על תפקידו בסרט "גט", שגם עליו כתבתי. בקטגוריית ההישג האמנותי זכה הצלם נדב הקסלמן על צילום הסרט "לוויה בצהרים" שיצא לאחרונה לאקרנים.

בפורום מבקרי הקולנוע, מלבד היו"ר ד"ר פבלו אוטין, חברים מבקרי קולנוע בולטים ביניהם: ישי קיצ'לס (ישראל היום), נטע אלכסנדר (הארץ), אבנר שביט (וואלה), בנימין טוביאס (ידיעות אחרונות), יאיר רוה (סינמסקופ), שמוליק דובדבני (ynet) נחום מוכיח (במה), יעל שוב (טיים אאוט) ומבקרים נוספים ממערכות, אתרים וגופים שונים בתקשורת הישראלית.

מהפורום נמסר כי "אפס ביחסי אנוש" נבחר לסרט הטוב ביותר לאחר שני סיבובי הצבעה. סרטים נוספים שהגיעו לרשימה הסופית היו "גט", "מנפאואר", "מקום בגן עדן" ו"סוכריות". עוד נמסר מהפורום "נמשיך לפעול כדי לקדם את הקולנוע שאנחנו אוהבים, מוקירים ומעריכים, שכן זהו קולנוע שמשפיע על חיינו, מרגש אותנו ועוזר לנו לחשוב על משמעות קיומנו".

ומכאן, ממסך המחשב הקטן שלי כמבקרת הקולנוע של אתר סלונה, אני מוסרת חזרה - יופי של בחירות ושאפו על "משמעות קיומנו" אבל מועמדות של "סוכריות" ברשימה הסופית מעיד בכל זאת ואחרי הכל, על רוב גברי בחבר השופטים. למה? כי סוכריות הוא סרט נוטף סקסיזם. השוט הראשון שלו נפתח בשני ישבנים של בחורות שמוצצות לגיבור- השם סוכריות מכוון למציצות או במילים אחרות לסקס האורלי המשפיל שנפגוש לאורך הסרט.

רגע... למה בעצם נאום הסיום הזה נדחף לכאן? אולי כדי לבקר את המבקרים (בקטנה, כי בסך הכל אני אישה רגישה שגם אוהבת קולנוע) ולתת להם קצת תחושה פעם אחת בשנה, איך זה מרגיש כשמבקרים את הבחירות שלך.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה