כל מה שצריך לדעת על פטריות

מלבד טעמן הנהדר של פטריות בתבשילים, מרקים וסלטים, הן גם מאוד בריאות. לפני שאתם בוחרים את סוג הפטריות כדאי לדעת איפה מסתתרים כל הויטמינים ואיך כדאי לאחסן אותן

07/12/2014
נעמה בן דוד טרבלסי קבלו עדכונים מנעמה בן דוד טרבלסי
  • RSS

פטריות נפלאות לבריאות, דלות בפחמימות ומכילות רק כ-20 קלוריות למאה גרם, הן דלות בשומן, וכמובן כמו כל המוצרים מן הצומח אינן מכילות כולסטרול. בנוסף הן עשירות בסיבים במינרלים ובוויטמינים וניתן לאכול מהן כמעט ללא הגבלה. בצורתן הטבעית הן דלות בנתרן. כמובן שזה לא כולל פטריות משומרות שמכילות כמויות גבוהות של מלח וזה לא מומלץ בפרט למי שיש יתר לחץ דם.

הפטריות כלל לא נחשבות לירק אלא מוגדרות כקבוצה בפני עצמן. בטבע קיימים יותר מ-14,000 זנים שונים של פטריות. אבל רק כ-3,000 מהם הם זנים שראויים למאכל. פטריות הכובע, בהן נמנות השמפיניון והפורטבלה, הן השחקניות הראשיות במטבח הישראלי. בניגוד לעבר בו נהגו לצרוך בעיקר רק את השמפיניון ובעיקר בצורתה המשומרת, היום מדובר בעולם שונה לחלוטין, ועל כך מעידים כל השפים בתוכניות הבישול הפופולריות כל כך בכל ערוצי הטלוויזיה.

פטריות. צילום: שאטרסטוק

השמפיניון והפורטבלה

מקור טוב לאשלגן - המפחית לחץ דם, סלניום - המקטין את הסיכון לחלות בסרטן הערמונית, ניאצין - ויטמין B3 המווסת רמות כולסטרול ושומנים בדם, ויטמין B5 וריבופלאבין (B2), וויטמיןD - שחיוני לעצמות וכמו כן לפורטבלה יש תכונות מטיבות למערכת החיסון.

השיטאקי

בארץ ידועה בצורתה המיובשת, אשר יותר עשירה בויטמינים. היא מגיעה במקור מאסיה וישנן עדויות לכך שהשימוש הראשון היה בסין והיא גדלה באופן טבעי ביערות. ברפואה האלטרנטיבית השיטאקי ידועה כגורם מפחית כולסטרול, משפרת את יכולות מערכת החיסון, מעודדת פעילות אנטי סרטנית וכיום נמצאת במחקר לטיפול בסוגי סרטן ויש סיכוי כי תוכל לסייע בטיפול בסרטן בשילוב עם כימותרפיה. כמו כן, ידועה כעוזרת לטיפול בדלקות כבד נגיפיות. השיטאקי עשירה בסיבים תזונתיים, ובוויטמינים תיאמין (ויטמין B1), ריבופלבין (ויטמין B2), ניאצין (ויטמין B3), ויטמין B5 ולוויטמין D. כמו כן, היא מהווה מקור מומלץ למינרלים נחושת, אשלגן, מגנזיום, מנגן סלניום, וברזל.

פיטריות פורצ'יני

פטריית החזירון נפוצות באירופה, אסיה וצפון אמריקה. הפטרייה נמצאת בארץ בשימוש בצורתה המיובשת. במחקרים שונים נכתב שהיא ככל הנראה בעלת יכולות ללחום בחיידקים, ובעלת נוגדי דלקת, בעלת תכונות אנטיאוקסידנטיות ויכולת להילחם בסוגי סרטן מסוימים משום שהיא מכילה חומרים רעילים לתאי הסרטן. הפורצ'יני מהווה מקור טוב לוויטמינים מקבוצת B לרבות חומצה פולית (ויטמין B9 הידועה כמסייעת למניעה של מומים בעוברים) ואבץ.

פטריות הכמהין

הן אחד מחומרי הגלם המבוקשים והיקרים במטבח המשובח בעולם והן הפטריות הנדירות והיקרות ביותר. בניגוד לפטריות הכובע אשר גדלות מעל האדמה, הן גדלות מתחת לאדמה. פטריות הכמהין גדלות בסימביוזה עם עצים בעיקר באירופה. בארץ מגדלים כמהין בנגב. יש להיזהר בעת קנית מוצר כמהין ולברר האם מדובר בכמהין "'אמיתי",  או האם מדובר במוצר בטעם כמהין. בשוק קיימים שמנים בטעם כמהין, אשר לרוב יהיו בטעם סינתטי ומלאכותי.

קנייה ואחסון

פטריות טריות אינן נשמרות לאורך זמן. יש לקנות את הפטריות קרוב לזמן האכילה או הבישול משום שהן אינן נשמרות היטב. יש לאחסן אותן בקופסא סגורה וכדאי לאחסן אותן כשהן עטופות בנייר סופג.

מתכון למרק פטריות עשיר ודל בקלוריות

פטריות. צילום: שאטרסטוק

רכיבים:

כרישה אחת

2 בצלים

3-4 שיני שום

סלסלת פטריות שמפיניון

סלסלת פטריות פורטובלו

סלסלת פטריות פורצ'יני

2-3 פטריות שיטאקי מיובשות

5 כפות שמן זית

כפית מלח גס

פלפל שחור גרוס

כף טימין, ואורגנו מיובשים

אופן ההכנה:

לקצוץ את כל הרכיבים גס, לטגן את הבצל הכרישה והשום בשמן זית עד להזהבה, להוסיף את הפטריות לטיגון קל, להוסיף ליטר וחצי מים ואת התבלינים, להרתיח עד שכל הבית מתמלא בריח משגע, בתיאבון.

 *****

נעמה בן דוד טרבלסי היא דיאטנית קלינית B.SC בסטודיו C.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה