מה ההבדל בין דל למופחת?

נטול, דל, ללא ומופחת - מה אתם באמת יודעים על משמעות המונחים שעל האריזה? קבלו מדריך מקוצר שיעשה סדר ויסייע לכם לקנות ולצרוך בחוכמה

01/12/2014
מיכל לנגברג קבלו עדכונים ממיכל לנגברג
  • RSS

מדפי הסופר מלאים באריזות מזון המסומנות בכיתובים שונים, כמו דיאט, קל, דל, נטול, מופחת. הכיתובים השונים, שמטרתם לסייע לצרכן להבין את מרכיבי המוצר, לא פעם יוצרים בלבול גדול אף יותר משום שאין אנו יודעים מה משמעותם. לפניכם מדריך קצר שיסייע להבין מה המשמעות של ההגדרות השונות, מה צריך לדעת, ממה להיזהר ואילו פרמטרים נוספים כדאי לבדוק על גבי אריזות המזון. ההגדרות המובאות להלן הן הגדרות העומדות בחוקי הסימון התזונתי של משרד הבריאות, אותן תמצאו על גבי אריזות המזון השונות:

נטול

מציין מוצר שבו הוצא הרכיב המצוין בתהליך הייצור.

נטול שומן - מציין כי המוצר מכיל עד 0.5 גרם שומן ל-100 גרם. סימון זה אינו מבטיח כי המוצר דל סוכר.

ללא

פרמטר זה מציין כי המוצר אינו מכיל את המרכיב.

ללא שומן - באופן טבעי המוצר מכיל עד 0.5 גרם שומן ל-100 גרם. סימון זה אינו מבטיח כי המוצר דל סוכר או פחמימות.

ללא כולסטרול – באופן טבעי המוצר מכיל עד 2.5 מ"ג כולסטרול ל-100 גרם.

ללא תוספת

ללא תוספת נתרן/מלח – מציין כי לא הוסף למוצר מלח בתהליך הייצור, אך לא מבטיח כי המוצר הוא ללא נתרן באופן טבעי. יש לבדוק את כמות הנתרן בטבלה התזונתית.

ללא תוספת סוכר -  מציין כי לא הוסף למוצר סוכרוז בתהליך היצור. המוצר יכול להכיל סוכרים מסוג אחר כמו פירות, וסוכרים רב כהליים כמו מלטיטול, סורביטול וכדומה. יש לבדוק היטב את רשימת המרכיבים והתווית התזונתית, כי הכיתוב הזה אינו מבטיח מוצר דל פחמימות! המוצר עשוי אף להכיל הרבה פחמימות, קלוריות ושומן.

אישה בסופר. צילום: שאטרסטוק

דל

מזון דל קלוריות או דיאט או דיאטתי – כל מוצרי חלב ומזונות מוצקים: עד 40 קלוריות ל-100 גרם.

משקה דל קלוריות (לא כולל משקאות חלב) – עד 20 קלוריות ל-100 מ"ל משקה. חשוב לדעת שכיתוב זה אין משמעותו שהמשקה דל סוכר! מיצים על בסיס פירות בדרך כלל  יכילו סוכר מהפרי, גם אם לא הוסף להם סוכר נוסף. חשוב במיוחד לבדוק את כמות הקלוריות והפחמימות על האריזה של משקאות. רק משקה שמכיל קרוב לאפס קלוריות יכול להיות ללא סוכר.

דל  שומן – מכיל עד 2 גרם שומן ל-100 גרם.

דל  נתרן – מכיל עד 120 מ"ג ל-100 גרם.

דל מאוד בנתרן - המוצר מכיל עד 40 מ"ג נתרן ל-100 גרם.

מופחת

מציין כי הערך הקלורי או תכולת הרכיב המצוין הופחתו בתהליך הייצור, בהשוואה למוצר דומה.

מופחת קלוריות או קל/קלה - המוצר מכיל עד 2/3 מהקלוריות שבמוצר דומה. כלומר שהפחיתו לפחות 33% מהקלוריות. המוצר יכול להכיל גם פחות מזה אך הכיתוב לבדו אינו מבטיח שהמוצר הינו דל קלוריות.

מופחת כולסטרול - המוצר מכיל עד 2/3 מהכולסטרול ממוצר דומה. הכיתוב עצמו אינו מבטיח שהמוצר דל כולסטרול.

מופחת שומן - המוצר מכיל עד 2/3 שומן ממוצר דומה. הכיתוב עצמו אינו מבטיח שהמוצר דל שומן.

מופחת נתרן - המוצר מכיל עד 3/4 מהנתרן שבמוצר דומה. כלומר שהפחיתו לפחות 25% בנתרן לעומת המוצר הדומה. מוצר כזה באמת יכיל פחות נתרן לעומת מוצר אחר שקיים בשוק, אבל הכיתוב לבדו אינו מבטיח שהמוצר דל נתרן.

בסיכומו של דבר: לא ניתן להסתמך רק על ההגדרות הללו שמופיעות על האריזות. הן נותנות מידע אבל אם לא שמים לב לכל הפרטים הן יכולות לפעמים גם להטעות. תמיד כדאי לבדוק גם את רשימת המרכיבים ואת הטבלה התזונתית שמפרטת את כמות הקלוריות, פחמימות, שומן, כולסטרול, נתרן וחלבון. קריאת התווית התזונתית תתן לנו את האינפורמציה המלאה לגבי מה שבאריזה.

כיצד ניתן להיעזר בתווים שעל גבי אריזות המזון?

תו א.י.ל משמש כלי עזר לצרכנים הסוכרתיים. מטרת התו לתת מידע ולסייע לציבור בבחירת מזונות המתאימים לו. תו א.י.ל על מוצר מציין כי המוצר נבדק על ידי וועדת המזון של האגודה ועמד בקריטריונים שנקבעו על ידה לתזונה המתאימה לסוכרתיים.

הקריטריונים לקבלת התו מתייחסים לכמות הפחמימות והסוכרים במוצר וכן לכמות השומן הרווי, כולסטרול, סיבים ונתרן. התו אינו מסמן כי המוצר "נטול סוכר" או שניתן לצרוך ממנו ללא הגבלה התו (כפי שרבים מהצרכנים נוטים לחשוב) ואינו מהווה המלצה לצריכת מוצר המזון. בצמוד לתו א.י.ל מופיעה ההתוויה התזונתית, המגדירה את גודל המנה ולאיזה מזון היא מהווה תחליף תזונתית, שניתנה על ידי ועדת המזון והיא מהווה חלק בלתי נפרד מהתו.

*****

מיכל לנגברג היא דיאטנית ומרכזת וועדת מזון בא.י.ל, אגודה ישראלית לסוכרת.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה