מאכלים בריאים שיפתיעו אתכם

הסבתות משבחות את הכורכום, ומומחים ממליצים על המטבח היפני הבריא, ואפילו על השוקולד יודעים שהוא מומלץ. אבל רבים מאיתנו לא יודעים למה, מה החומרים הפעילים שעושים לנו כל כך טוב? מיה מיטב מגן מסבירה

27/11/2014
מיה מיטב-מגן קבלו עדכונים ממיה
  • RSS

היפוקרטס, הנחשב לאבי הרפואה המערבית (370-460 לפנה"ס), היה זה שטבע את האמרה: "יהיו מזונותיך תרופותיך ותרופותיך מזונותיך", ואכן ישנם צמחים ומאכלים רבים הידועים בסגולות המרפא שלהם – תה עם לימון וג'ינג'ר עוזר לצינון וכאבי גרון, חליטת פטרוזיליה מנקה את מערכת השתן, מיץ סלק וסלרי טוב נגד עצירות, תה קמומיל מרגיע כאבי בטן ועוד רבים וטובים, אבל איך תגיבי אם נמליץ לך לפזר מעט כורכום על פצע כדי למנוע זיהום, לקחת כפית-שתיים של שמן קצח כדי להוריד את רמת הסוכר בדם ולמנוע מחלות, או לבלוע טיפות של שמן אורגנו לטיפול בשפעת או דלקת גרון? מאכלים, תבלינים, עליים שונים וצמחי תבלין מכילים כמויות עצומות של חומרים פעילים שעושים לנו רק טוב, הגיע הזמן שתכירי לפחות חלק מהם.

כורכום – מזון על

כורכום בריא וטעים (צילום: שאטרסטוק)

מאחורי חזותו הכתומה של הכורכום, מסתתר לו סופר-פוד של ממש. הוא מכיל כורכומין, שזהו אנטי-אוקסידנט מן הטבע הנלחם ברדיקלים חופשיים ולפיכך מאט את הזדקנות העור, מסייע להילחם בסרטן ועוד. הכורכום גם אנטי-דלקתי, מסייע לעיכול, מחזק את מערכת החיסון, עוזר במניעת אלצהיימר ומסייע בריפוי העור וקרישת דם. מכאן ההמלצה לפזר אבקת כורכום על פצעים. מומלץ לצרוך אותו על בסיס יומיומי – פשוט כתבלין באוכל, או לקחת אותו בכמוסות ייעודיות.

בירה שחורה – המוגז שתרצו לתת לילדים שלכם

בירה שחורה טובה לכל המשפחה (צילום: יח"צ)

בירה שחורה מיוצרת מלתת שעורה, סוכר, כשות מים ו-2CO. לתת שעורה מכילה אנטיאוקסידנטים מסוג פולנולים, מחקרים רבים מראים קשר בין נוגדי חמצון (אנטיאוקסידנטים) לבין עיכוב תהליכים סרטניים, תהליכים דלקתיים, מחלות לב כליליות, תהליכי הזדקנות ועוד. ככל שהתזונה שלנו תכלול יותר אנטיאוקסידנטים כך נוכל יותר לשמור על בריאותנו ולמנוע מחלות. בנוסף ישנם מחקרים המראים כי רכיב בלתת השעורה (פוליסכריד) מעודד הפרשת הורמון הפרולקטין האחראי על יצור חלב אם.

שוקולד- הוא באמת עושה שמח

שוקולד זה לא רק טעים (צילום: שאטרסטוק)

שוקולד, כן אותו ממתק חום שכולנו מנהלים יחסי אהבה שנאה איתו. פולי הקקאו, מהם מכינים את השוקולד עשירים באנטי- אוקסידנטים, נוגדי דלקת וחומרים שהוכח כי הם תורמים לירידה בכמות הכולסטרול בדם. בנוסף מכיל השוקולד חומר פעיל בשם פנילאתילאמין שידוע כחומר הגורם לתחושת שמחה, משום שהוא מסוגל לעודד את הגוף לייצר את הורמון השמחה- הסרוטונין. שוקולד נחשב מאכל חושני ורומנטי, ולא לחינם, הוא מכיל חומר בשם מתילקסנטינים שמעצים את תחושת המגע בגופינו. באופן כללי רצוי להקפיד על צריכת שוקולד מריר עם לפחות 60% מוצקי קקאו, מהסיבה שככל שמוסיפים לשוקולד תוספות וטעמים גורעים מכמות הקקאו שבו ובכך מפחיתים את החומרים הפעילים ובריאים, ומעבר לכך, אין כמעט צורך לציין כי שוקולד, בריא ככל שיהיה, רצוי לצרוך במתינות.

קצח – זהב שחור

קצח, בריא אפילו שהוא זעיר (צילום: שאטרסטוק)

הקצח ידוע מזה אלפי שנים כבעל סגולות ריפוי וחיזוק מערכת החיסון. האוצרות טמונים בתוך הזרע, לכן יש לכתוש או לטחון את הזרעים כדי להפיק מהם את המירב, או לצרוך אותו כשמן. קצח מכיל חומצות אמינו, ויטמינים ומינרלים רבים וטוב לניקוי הגוף, שיפור העיכול, הורדת כמות סוכר בדם, חיטוי וקטילת תולעים, מחזק את מערכת הנשימה ובעל תכונות אנטי היסטמיניות (נוגד אלרגיה).

אצה – פצצת ויטמינים ומינרלים

סלט אצות של ניני האצ'י (צילום: יח"צ)

כל האצות מכילות כמות גבוהה של סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים, אנטי-אוקסידנטים, סידן ואומגה 3 ומומלץ לשלב אותן בתפריט באופן יומיומי. האצות מחזקות את מערכת החיסון, מורידות כולסטרול, נוגדות תהליכים דלקתיים וסרטניים, טובות נגד נשירת שיער ומסייעות לעיכול תקין. הרכיבים התזונתיים נשמרים בעלי האצות נשמרים גם לאחר ההשרייה במים ואפילו בהקפצה ובישול כך שהם מעולים גם כתוספת למאכלים מוקפצים ומרקים. אצת הנורי, המוכרת לנו בעיקר מסושי, מכילה בנוסף לכל רכיב חמקמק החשוב במיוחד לצמחונים ולטבעונים – B12.

צילומים: שאטרסטוק, באדיבות נשר מאלט ועמית גושר / מסעדת ניני האצ'י




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה