10 מזונות המחזקים את המערכת החיסונית

למה כדאי לאכול שום ובצל? ואיך רימון ותפוז יכולים למנוע הצטננות? כל סוגי המזונות שכדאי להכניס לתפריט כדי לעבור את העונה הקרה בהצלחה

26/11/2014
ניבית בש קבלו עדכונים מניבית בש
  • RSS

הגשמים כבר כאן וגם הטמפרטורות נמוכות. השינויים התכופים בין הקור שבחוץ לבין החום שבפנים כמו השהייה הממושכת בחללים סגורים מעלים את הסיכוי לחלות במחלות וויראליות או חיידקיות. בחורף יש חשיבות רבה לחיזוק החיסוני של גופנו ובהרחקת התחלואה האופינית כל כך לתקופה. הרמב"ם סיכם את הנושא בצורה הטובה ביותר כשאמר "היו מזונותיכם - תרופותיכם".

מזונות מחזקי חיסון:

1. שום

לשום תכונות אנטיבקטריאליות ואנטיפטריתיות מוכחות. השום עשיר בנוגד חימצון מסוג סלניום וביכולתו לרפא ולהילחם בחיידקים. מומלץ לא לבשל את השום משום שהחומרים הפעילים שבו נהרסים בטמפרוטורה גבוה מומלץ לאכול אותו טרי בלבד. 2-3 שיניים ביום יעשו את העבודה. לעיסת פטרוזליה תעזור בהפחתת הריח החריף שנותר.

שום. צילום: שאטרסטוק

2. ג'ינג'ר

שורש הגינגר משפר ומחזק חיסונית. מחמם וממריץ, יעיל בריפוי דלקות ושיכוך כאבים. ג'ינג'ר טרי מגורר אפשר להוסיף לכוס התה שלכן או לתבשילים, מרקים בבישול.

3. בצל

משמש כאנטיביוטיקה טבעית נגד ווירוסים והצטננויות. מומלץ בריפוי ליחה ושיעול. מתכון להרגעת שיעול - קוצצים חצי בצל, מניחים בצלחת קטנה, שמים מעל כפית דבש ומניחים לשעתיים-שלוש. הדבש גורם לבצל להגיר מיצים. לוקחים רבע-חצי כפית כל שעה עד שהשיעול נרגע.

בצל. צילום: שאטרסטוק

4. שמן זית

שמן זית עשיר בחומצות שומן חיוניות, מכיל פוליפנולים וויטמין E - נוגדי חימצון העוזרים במניעת מחלות. יש להקפיד על קנייה של שמן זית איכותי ובכבישה קרה בחמיצות נמוכה.

5. רימון

לפיגמנט האדום של הרימון סגולות נוגדות חימצון ונוגדות דלקת. הוא מאט תהליכי הזדקנות ויעיל במניעת סרטן ומחלות לב, מקור לברזל ובונה דם. מומלץ לאכול באופן יומיומי חצי כוס גרגירי רימון או לשתות חצי כוס מיץ. את הרימון ניתן לשמור בקרור עד חצי שנה ולהינות מיתרונותיו.

מזונות מחזקי חיסון. צילום: שאטרסטוק

6. ירקות ירוקים

הירקות כולם טובים לבריאות שלנו, אך הקפידו במיוחד על צריכת הירוקים שבהם: פטרוזליה, כוסברה, שמיר, ברוקולי, סלרי, תרד, חסה לסוגיה, קייל, מנגולד - ישנה הכמות הגדולה ביותר של וויטמינים ואנטיאוקסידנטים (נוגדי חימצון) שלהם זקוקה המערכת שלכן על מנת לתפקד ביעילות מירבית. לכלורפיל (הפיגמנט הירוק שבצמח) יש יכולות ריפוי של ממש, הוא גם יעיל במצבי אנמיה ובניקוי הרעלים מהגוף. שלבו בסלטים, בשייקים ובמיצי ירקות.

7. כורכום

צמח הכורכום נמנה בין הצמחים היעילים ביותר בחיזוק מערכת החיסון ובמניעה וטיפול במחלות חורף. יש המכנים אותו האנטיביוטיקה של הטבע. הכורכמין הוא חומר נוגד חימצון חזק ובעל תכונות אנטי זיהויות, מה שהופך אותו לנשק יעיל נגד מחלות החורף. ניתן להוסיפו לתבשילים או ליטול כתוסף.

כורכום. צילום: שאטרסטוק

8. מזונות העשירים בוויטמין C

לוויטמין C  תפקידים רבים - הוא נוגד חימצון חזק, מחזק חיסוני, חיוני בהחלמת פצעים, תורם לספיגת הברזל בגוף, מחליש מצבי אלרגיה ואסתמה ועוד. גוף האדם לא יכול לייצר וויטמין C והוא תלוי בהספקה חיצונית. העניין הוא שוויטמין סי רגיש ועדין ביותר - הוא מתפרק בבישול, בקילוף ובחשיפה לאור. כדי לשמור על ויטמין זה במזון מומלץ לאכול ירקות ופירות טריים, נבטים וירקות עליים, ללא קילוף, חיתוך או בישול.

אם מבשלים במים (מרק למשל) - אין לסנן את המים וכן יש להעדיף בישול קצר ולהימנע מבישול בטמפרטורות גבוהות.

עשירים במיוחד בוויטמין C הם:

ירקות - פלפל אדום, כרובית, עגבניה, ירקות עליים ירוקים על כל סוגייהם.

פירות - תפוח, פפאיה, קיווי, אננס, תפוז, קלמנטינה, לימון וגויבה.

פרי הדר. צילום: שאטרסטוק

9. מזונות העשירים בפרוביוטיקה

פרוביוטיקה כשמה כן היא - בעד (למען) החיים. שינוי מאזן החיידקים במעי על-ידי הוספת חיידקים ידידותיים לעומת חיידקים מזיקים משפרת רבות את חוסנו של הגוף ועמידותו בפני תחלואה ומזיקים. שימוש במזון מותסס המכיל פרוביוטיקה: יוגורט (לא ממותק), טמפה, כרוב כבוש. שימוש בתוספי תזונה יעודיים יעשו את העבודה.

10. מזונות נוזליים מחממים

אלו משפרים את זרימת הדם ומחזקים את מערכת ההגנה של הגוף: איכלו מרקי ירקות, המחממים שבניהם: ירקות הכתומים והאדומים, הוסיפו קיטניות (עדשים, פולי חומוס או שעועית) הכניסו גם דגנים מלאים, תבלו בתבלינים מחממים כדוגמת - גינגר, כמון ,כורכום, פפריקה ופלפל שחור. שתו חליטות מתה צמחים לימון קינמון גינגר ופלפל שחור.

*****

ניבית בש היא נטורופתית ומטפלת בשיטת ההידרוקולוניק.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה