צעדים קטנים – שינויים גדולים

עשרה שינויים קטנים וקלים שיכולים לשפר משמעותית את איכות חיינו בכלל, ואת הבריאות שלנו בפרט, כי שינוי בחיים לא בהכרח אומר מהפך

29/11/2010
ענת הראל קבלו עדכונים מענת
  • RSS
» המרוץ יחכה לי רגע ושימותו כולם, אני עכשיו נושמת!

רובנו לא ממש משתגעים על שינויים. התרגלנו לשגרת חיים מסוימת, ושינוי אומר להתחיל להתרגל למשהו חדש. גם כשמדובר בשינוי חיובי, שיוביל אותנו לאיכות חיים טובה יותר, לעתים התחושה היא שזה גדול עלינו. אנחנו רגילים לדרך שבה אנו אוכלים, מבלים, ישנים, מנהלים את הזמן שלנו. ויום אחד מגלים שאנחנו נצמדים לשגרה הזו כאילו הייתה בול עץ שמחזיק אותנו צפים מעל זרם החיים. שינוי דורש אנרגיה ותשומת לב, שלא תמיד יש ברשותנו.

הטעות היא במחשבה ששינוי בהכרח אומר מהפך. לא שאני נגד מהפך, לעתים הוא נדרש ביותר ועשוי לשנות את חיינו לטובה. אך לצד מהפך מטלטל ישנם המון שינויים קטנים וקלים- באופן יחסי, שיכולים לשפר משמעותית את איכות חיינו בכלל, ואת הבריאות שלנו בפרט. הנה 10 דברים קטנים שעושים את ההבדל:

1. היכנסו למיטה שעה קודם

אני לא רוצה לעשות הכללות, אבל יש לי תחושה ששעת שינה נוספת תועיל יותר מעוד שעה של צפייה בטלוויזיה. לא שאני רוצה לפגוע בחיי החברה שלכם, אבל רובנו חוטאים לפחות כמה פעמים בשבוע בבהייה בטלוויזיה עד שעות מאוחרות של הלילה. התועלת היא מזערית לעומת הנזק שגורמות לנו שעות שינה מועטות מידי. עייפות, חוסר ריכוז, עצבנות יתר ואכילת יתר הן כולן תופעות שקשורות בשעות שינה מועטות מדי. השתדלו לישון לא פחות משש שעות בלילה, ורצוי כמובן לשאוף לכיוון השמונה שעות.

2. איכלו ארוחת בוקר

עזבו את כל התירוצים: "אין לי זמן בבוקר", "לא מסוגל/ת לאכול על הבוקר" והפופולרי ביותר: "אם אני אוכל/ת בבוקר – אני רעב/ה כל היום". כל אלו הן היצמדויות להרגל גרוע ולא צריך הרבה בשביל לסגל לגוף הרגל בריא יותר.

ארוחת הבוקר מסיימת את הצום של הלילה ומשפיעה באופן קריטי גם על רמת האנרגיה, הריכוז והחיוניות וגם על חילוף החומרים. אל תוותרו עליה, פשוט קומו עשר דקות קודם ואכלו ארוחה קלילה המכילה פחמימות וחלבונים. למשל: דגני בוקר עם חלב, או שתי פרוסות לחם עם גבינה, או חומוס או פסטרמה, או אפילו פרי עם יוגורט. כל אלו אינם דורשים הכנה ממושכת ומתחילים לנו את היום אחרת לגמרי.

3. לכו ברגל

נסו לספור לאורך שבוע אחד כמה פעמים נסעתם באוטו, כאשר יכולתם לעשות את אותה הדרך ברגל או באופניים. תופתעו לגלות כמה עצלנים הפכנו. איך זה שהנסיעה ברכב הפכה לברירת המחדל הראשונה שלנו?

אז לפני כל נסיעה קטנה ברכב, שאלו את עצמכם: האם אני חייב/ת לעשות את הדרך הזו בנסיעה? השתדלו כמה שיותר להשתמש ברגליים. קצת שכחנו שהן לא נבראו לצורך לחיצה על דוושת הגז. החזירו לגוף את חדוות התנועה, זה טוב לבריאות שלנו ויכול לעזור לנו גם בשמירה על משקל תקין לאורך זמן.

4. הגיעו לסופר עם רשימה

אנחנו אוכלים עם העיניים וחברות המזון יודעות זאת. כשהולכים לקניות בסופר יש נטייה לזרוק לעגלה הרבה דברים שאנחנו לא באמת צריכים, לא לחשבון ההוצאות שלנו ולא לדיאטה שלנו – אני אתן לכם רמז: בדרך כלל לא יהיה מדובר בהשתוללות של קניית חסה וכרובית.

קחו רשימה של מה שצריך והשתדלו להיצמד אליה, זה יעזור לא להכניס הביתה שטויות מיותרות. חישבו גם על הילדים שלכם! ישראל נמצאת היום במקום השלישי בעולם בהשמנת ילדים, והרגלי האכילה של הילדים מתחילים בבית. מה שתכניסו הביתה זה מה שהילדים שלכם יאכלו. קחו אחריות במקום להאשים את הפרסומות בטלוויזיה.

5. צאו עם הילדים לשחק בחוץ

אם כבר הזכרתי את הילדים, לא רק הרגלי האכילה שלהם נלמדים בבית אלא גם הרגלי התנועה. אם לדייק, הרגלי חוסר התנועה…. הילדים של היום מבלים מול הטלוויזיה והמחשב הרבה יותר מאשר בחוץ במשחק. ילדים צריכים לזוז, לרוץ, לשחק. אנחנו המבוגרים יכולים להחזיר להם את חדוות התנועה, אז נצלו את סוף השבוע בכדי לצאת אתם החוצה. רכיבה על אופניים, טיולי הליכה, משחקי כדור, כל אלו גם יזכירו לילדיכם כמה כיף להיות בתנועה וגם ירוויחו לכם זמן איכות נפלא עם המשפחה, שכל כך חסר במשך השבוע.

6. עשו קצת כושר

לא חייבים להתחיל בגדול. צעד קטן ועוד צעד קטן והנה, אתם בדרך הנכונה לחיות טוב ובריא יותר. אנחנו ערים בסביבות 120 שעות בשבוע, אם תקדישו מתוכן 3-4 שעות לפעילות גופנית, זה יהיה כמעט בלתי מורגש מבחינת הזמן שזה גוזל אבל המשמעות עבור איכות החיים שלכם תהיה עצומה.

אם לא עשיתם בכלל כושר עד היום, יציאה לצעידה מהירה- של שלושת רבעי שעה עד שעה, 3 פעמים בשבוע, בשעה הנוחה לכם, תהיה התחלה נפלאה לרומן נפלא עם הגוף שלכם.

7. תנשמו!

אנחנו חיים בעידן של לחץ בלתי פוסק והלחץ הזה משפיע על הבריאות שלנו. כיום, מחקרים רבים מעידים על "סטרס" כגורם התחלואה מספר 1 בעולם המערבי. אנחנו לא חייבים להיכנע לו.

במקום לשלוח אתכם פעם בחודש לחופשה על אי טרופי שליו (לא שהייתי מתנגדת באופן עקרוני), אפשר לייצר בועה של שקט לכמה דקות, או אפילו שניות, בעזרת נשימות מבוקרות ואיטיות. אפשר לעשות את זה מיד כשקמים בבוקר ואפשר לעשות את זה גם כשאנחנו עומדים בפקק וכל העולם סביבנו עצבני וצופר בקולי קולות. קחו לכם 5 דקות שעושות את ההבדל, אפילו אם זה בשיא הלחץ (ואולי דווקא אז זה הכי משמעותי), ופשוט תתרכזו בנשימות ורק בהן. הכניסו אוויר לאט מהאף ושחררו אותו לאט מהפה. המירוץ יחכה לכם רגע ושימותו כולם, אני עכשיו נושמת!

8. תתפנקו

ואם כבר דיברתי על ענייני הנפש, אולי כדאי לזכור שמותר לנו להתפנק מדי פעם. לא רק שמותר, אלא מומלץ בחום ע"י רופא המשפחה. בחיי! בתוך המרוץ המטורף של החיים אנחנו שוכחים לפעמים שבאנו לכאן גם כדי ליהנות. זה לא חייב להיות איזה פינוק גרנדיוזי שכולל נסיעה + כרטיס טיסה + בייביסיטר לארבעה ימים. אפשר גם להחליט שיום אחד בשבוע פותחים את הבוקר בלגימת קפה מול הים, או מסיימים את היום בהליכה לסרט עם חברה (הלילה הוא ישכיב את הילדים), או כל דבר אחר שמנגן לכם שיר בלב.

9. קחו תוספי תזונה

גם המקפידים על תזונתם, לרוב לא צורכים את כל מה שהגוף באמת זקוק לו בכדי לשמור על הבריאות לאורך זמן. מצד שני, תוספי תזונה זה עניין שיכול לדרוש עוד משכנתא. בין האופציה של לוותר עליהם לגמרי או לקנות במחיר מופקע כל מה שראינו בפרסומות, אפשר לבחור באופציה השפויה של לגשת פעם בשנה לבדיקות דם עם המלצה ברורה של דיאטנית שתגיד לנו מה לבקש בבדיקה, ובהתאם לתוצאות תתאים לנו את תוספי התזונה שלהם אנחנו באמת זקוקים.

10. מצאו מאהב/ת

זה לא מה שאתם חושבים, אין בכוונתי לעודד כאן פרוק משפחות. ה"מאהב" שאני מתכוונת אליו, הוא כל דבר בחיים שיכול לגרום לכם להתרגש. זו יכולה להיות עבודה חדשה או פרויקט חדש בתוך עבודה ישנה. זה יכול להיות אימוץ של בעל חיים למשפחה או עבודת התנדבות כלשהי. זה יכול להיות תחביב חדש או אפילו חברים חדשים. כל דבר שנכנס בקטגוריה של פרפרים בבטן ומנגינה בלב, יתקבל כאן בברכה. התחושות האלו תמיד ישפרו את מצב רוחנו ובעקבות כך גם את בריאותנו.

ישנם עוד המון דברים קטנים שנכנסים בקטגוריה של צעד קטן שעושה את ההבדל. העניין הוא רק לקום בוקר אחד ולהחליט לצעוד. כל פעם קצת, לאט. יגיע רגע שבו לא תבינו איך בכלל יכולתם אחרת.

מתוך הבלוג של ענת הראל

צילום תמונה: קוקו, עבור נייקי




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה