חליפת מיניות

האם נשים משתמשות במיניות שלהן והאם אישה הלובשת בגד חושפני תיתפש באופן שונה מזו הלובשת חליפה?

29/11/2010
שירלי מרמור אביבי קבלו עדכונים משירלי
  • RSS
» מה הנעליים שלך משדרות לסביבה?

כשהיא יוצאת מהמכונית, מישהו על המדרכה ליד תמיד נעצר לרגע. הוא מיישיר מבט לעבר נעלי העקב הגבוהות, לוטש עיניו אל הרגל החטובה המבצבצת מהרכב, שיוצאת ונוחתת לה באלגנטיות על הכביש. אחר כך הוא ימשיך ללכת, ירגיש אולי קצת נבוך, או אולי יישאר לעמוד ויפנה ראשו לעברה, ינסה להעיף מבט חטוף אל חולצתה, פניה ושערה הגולש. לא, זה ממש לא מעניין אותו שהמשרד שלה נמצא במרומי הקומה השלושים ושתיים בבניין המפואר, עם סוללת מזכירות מעבר לדלת, עוזרים אישיים ומה לא, ושהיא בעצם מנהלת החברה הגדולה והמוכרת ההיא, זו שמופיעה בשלטי החוצות באיילון.

בשמלה אדומה ועקבי סטילטו

האם נשים משתמשות במיניות שלהן כפי שהיא באה לידי ביטוי בהופעתן החיצונית ומפנות את תשומת הלב של הסביבה אל המחשוף במקום אל העיניים? האם אישה הלובשת בגד חושפני תיתפש באופן שונה מזו הלובשת חליפת עסקים, למרות ששתיהן בעלות כישורים זהים? ולמה, בעצם?

בפוסט מתארחת ענבל גלפרב מ-Image Workshops, מנחת סדנאות לתדמית אישית ועסקית, ואני מפנה אליה את השאלות:

ענבל, יש חשיבות למסר שאנחנו מעבירות באמצעות המראה החיצוני שלנו?

ענבל: "המראה החיצוני הוא האלמנט הראשון הנקלט בכל מפגש שלנו, מקרי או מתוכנן, עם אדם אחר והוא ממשיך להיות שם לכל אורך אותו מפגש. יתרה מכך, הוא ממשיך להיות שם גם לאחר המפגש – בדימוי אותו יצרנו במוחו של אותו אדם. הדימוי מתייג אותנו וצובע למעשה את המשך הדינמיקה שבינינו לבין אותו אדם. זוהי פעולה טבעית ובלתי-נמנעת.

מה אתם חושבים כשאתם רואים אדם לבוש בבגדים זרוקים ומכנסי שרוואל? הנה כמה תשובות – פריק, רוחניק, פליט הודו… ומה הייתם אומרים על אותו אדם אם הייתם רואים אותו לבוש בחליפה? איש עסקים, אולי עורך-דין. והרי זה אותו אדם. אבל אם אותו אדם היה מנסה לתת לכם ייעוץ משפטי כשהוא במכנסי שרוואל, האם הייתם מתייחסים אליו באותה רצינות?

מה היא התדמית הנתפסת בעיניכם כשאתם רואים מישהי הלבושה באופן פרובוקטיבי, בחולצה עם 'מחשוף בלי סוף', או בחצאית שהיא קצת קצרה מדי?".

האם זה אומר שעלינו להתלבש בצורה שמרנית ומשעממת? או שאפשר בכל זאת לתת ביטוי לנשיות שלנו גם מבלי לשדר מסר של מיניות?

ענבל: "אתן ממש לא מוכרחות להתלבש בצורה שמרנית ומשעממת (אלא אם כן זהו הסגנון המועדף עליכן, וגם זה בסדר) ואתן בהחלט יכולות לתת ביטוי לנשיות שלכן. זה אפילו מומלץ.

לנו הנשים יש מגוון ומבחר גדול של פריטי לבוש וסגנונות שמביאים לידי ביטוי את הנשיות שלנו, גם מבלי לשדר מסר מיני, או מראה בוטה. ז’קטים או קרדיגנים מעניינים, מכנסיים בגזרות מעוצבות, חולצות מבדים רכים, חצאיות ושילוב של אביזרים יכולים להוסיף טאצ’ נשי לכל הופעה עסקית".

נשמע נפלא, אבל רגע לפני שאני רצה לשופינג, וכחלק מעיסוקי בתחום הייעוץ התעסוקתי ובכלל זה גם עוסקת ביצירת הרושם הראשוני בראיון עבודה, רציתי לשאול שאלה כללית יותר – למה כל כך חשוב לעשות רושם ראשוני חיובי ומה זה בכלל רושם ראשוני?

ענבל: "רושם ראשוני הוא אותו תיוג שאנו מתייגים אנשים בשניות הראשונות שאנו רואים אותם, בדרך-כלל לפני, או תוך כדי החלפת המילים הראשונות בינינו.

זהו חלק מהתנהגות אנושית נורמלית שאוהבת להכניס אנשים לקטגוריות מוכרות וידועות, עוד מימיו של האדם הקדמון, בכדי שנדע אם 'לברוח או להילחם' (Fight or Flight), או בעצם – איך אנו אמורים להתנהג או להתייחס לאדם שמולנו.

אותו 'רושם ראשוני' משפיע מעכשיו על כל מה שהאדם שמולנו יאמר או יעשה. כך, אם מולנו יעמוד אותו עו"ד מהפיסקה הראשונה בלבוש זרוק, אנו נתייחס לדבריו בספקנות ואולי אף נתהה על מידת החיבור שלו למציאות של עולם העסקים.

ההשפעה של אותו רושם ראשוני היא משום שאנו אוהבים לדעת שאנו צודקים. אנו אוהבים לדעת שצדקנו בתיוג האדם שמולנו ולכן אנו מוצאים חיזוקים בהתנהגותו לאותו תיוג ששמנו עליו.

החשיבות של יצירת רושם ראשוני חיובי היא, בעצם, ביצירת תדמית שתסייע לנו בבניית או ביצירת פעילות עסקית, במקום העבודה ובראיונות עבודה, בבניית או יצירת מערכות יחסים בפן החברתי, בדייטים, בכל מקום בו אנו פוגשים אנשים בפעם הראשונה.

אז מה את מציעה לנו ללבוש ולאיזה סוג של אירוע?

ענבל: "ברומא התלבשו כרומאים – התאימו את סגנון הלבוש למקום אליו אתם הולכים, תוך שאתם לוקחים בחשבון את המסר אותו אתם מבקשים להעביר. ואם אתם יוצאים לפגישות, בררו מהו קוד הלבוש המקובל שם".

ועכשיו כל שנותר לי הוא להביט שוב בראי ולבחון מה אני בעצם משדרת - והאם זה הולם את המסר שאני באמת רוצה לשדר.

לבלוג "מתישהו אני עוד אכתוב על זה" של שירלי מרמור אביבי

בפוסט התארחה ענבל גלפרב, מנחת סדנאות לתדמית אישית ועסקית. אתר: http://www.image-workshops.info




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

  • Daria Peleg Koren 29/11/2010

    לא כל האנשים שופטים את מי שעומד מולם לפי תגיות ותבניות, יש כאלה שמסוגלים לזהות את הפנימיות ואת מהות של האדם וכל מה שקשור בחיצוניות הופך להיות שולי ומיותר. הדיון הזה על רושם ראשוני שייך לתקופה אחרת בעיני. הגיע הזמן להתחיל לשים דגש על מה שבאמת חשוב ולתת קרדיט לגברים שגם הם עברו אבולציה כלשהי בתפיסה שלהם את הנשים.

  • Inbal Gelfarb 30/11/2010

    דריה, את מסוגלת לזהות את הפנימיות ואת המהות של האדם בתוך פחות מ-30 שניות מהרגע שפגשת בו, לפעמים עוד לפני שהחלפתם מילה או שתיים?
    תסתכלי על אנשים שעוברים ברחוב – האם יש לך התרשמות עליהם? מה את חושבת או מרגישה כלפיהם? זהו הרושם הראשוני.
    מחקרים פסיכולוגיים שנעשו בארה”ב הוכיחו שכשאנשים מעריכים אנשים אחרים הם נותנים הרבה משקל למידע ולרושם הראשוני מאשר למידע מאוחר יותר. באחוזים (כי ככה זה במחקרים) זה יוצא כ-70%.
    רושם ראשוני, כשמו כן הוא, הוא הרושם שנוצר לנו על אדם אחר ממש בשניות הראשונות והוא עובר בתת-מודע. זוהי, בעצם, פעולה אוטומטית.
    אמנם הפוסט מתחיל בדיון על לבוש נשי ומבטים גבריים, אך הרושם הראשוני נוצר אצל בני שני המינים ולא רק בענייני סקס וציינתי את זה בפוסט.
    אותו רושם ראשוני אכן ניתן לשינוי, אך הרי לא תמיד ניתנת לנו ההזדמנות.

    בשום מקום בפוסט לא נאמר שהחיצוניות היא הדבר החשוב ביותר בחיים, אבל היא אחד המשפיעים הגדולים ביותר על רושם ראשוני.

בחזרה למעלה