עוגיות גבינה וקורנפלקס ושיעור בצרכנות נבונה

דנית סלומון במתכון לעוגיות זהובות, שהפיצו ניחוח שאין לעמוד בפניו. עם פריכות מתפצפצת וטעם גבינתי עשיר בעוגייה מלוחה אחת (או שתיים, או שלוש, או עשר, כי קשה להפסיק)

עוגיות גבינה וקורנפלקס

צילומים: יהודה סלומון

עוגיות גבינה וקורנפלקס של דנית סלומון. צילום: יהודה סלומון

מכירים את העצה הצרכנית, לחפש את המוצרים שבמדף התחתון, כי הם זולים יותר? אז השפלתי מבט אל המדף התחתון במעבר דגני הבוקר, העמוס מותגים יקרים בקופסאות קרטון עדויות בתצלומי צבע מרהיבים, ומצאתי שקית קורנפלקס באריזה שקופה צנועה במחיר נמוך בהרבה (450 גרם ב־9.90 שקלים, למתעניינים). זה שבבית גיליתי שהם לא רק זולים אלא גם ללא תוספת מלח או סוכר לא ממש הפריע, כי ממילא נועדו מראש לאפייה. להפך, אמרתי לעצמי, כך יתאימו להוספת קראנצ'יות לעוגיות מלוחות ומתוקות כאחד (מצד שני, העודפים היו אמורים להגיע לפיותיהם של אחיינים אכלני דגנים מכל הסוגים, להוציא, כנראה, את אלה שנטולי תוספות לגמרי). זו הייתה יריית הפתיחה של עונת עוגיות הקורנפלקס.

לפתיח נבחרו עוגיות מלוחות דווקא, שהתגלו כהבטחה גדולה כבר בשעת ההכנה – זו פעם הראשונה שאני "מלקקת" את השאריות מקערת הבצק של עוגיות מלוחות, שריד התנהגות ילדותי, ששמור בדרך כלל לעוגות שוקולד בלבד. עד כדי כך זה היה טעים.

ההבטחה שבבצק לא הכזיבה, ומקץ 12 דקות אפייה הגיחו מהתנור עוגיות זהובות, שהפיצו ניחוח שאין לעמוד בפניו. נדרש מאיתנו גיוס של כל תעצומות הנפש כדי לא לשלוח יד בעוגיות החמות עדיין, להמתין עד שיצטננו ויגיעו למצב האופטימלי, ואז עוד קצת התאפקות, עד שיצטלמו (חמש לא שרדו את ההמתנה הנוספת).

איך לתאר את העונג הסופי? פרירות עדינה, פריכות מתפצפצת וטעם גבינתי עשיר בעוגייה מלוחה אחת (או שתיים, או שלוש, או עשר, כי קשה להפסיק).

הערות:

• את הגבינה עדיף לרסק במעבד מזון זעיר במקום לגרר, כדי לקבל פירורים בגודל בינוני, שמתאימים יותר למרקם הרצוי. השתמשתי בגבינת פקורינו של תנובה, כי היא משלבת טעם עז של גבינת צאן עם מחיר נמוך (7.90 שקלים במחלקת הגבינות בסופרמרקט שאני קונה בו) – והרי מכאן התחלנו.

• קורנפלקס: כדי לרסק את הפתיתים שפכתי אותם לקערה רדודה ומעכתי בתחתית של כוס (יעיל לפריקת אגרסיות) – שיטת השקית פחות יעילה כאן, כי הקורנפלקס הנוקשים קורעים את הניילון. אם משתמשים בקורפלקס רגילים (שמכילים גם מלח), אפשר להפחית קצת את כמות המלח שמוסיפים לבצק.

• אני מאחסנת גבעולי קורנית (טימין) טריים וענפי רוזמרין במקפיא, עטופים היטב בניילון אטום. כך הם נשמרים לאורך זמן ושומרים על הטעם הטרי, אם כי מאבדים את הצבע הירוק הרענן.

• אל תהדקו את כדורי הבצק ואל תחליקו אותם, רק תנו להם צורה של כדור גבשושי בקצות האצבעות ושטחו מעט בלחיצה עדינה. כדי למדוד גושי בצק בגודל אחיד השתמשתי בכף מידה בנפח של חצי כף (7.5 מ"ל).

עוגיות גבינה וקורנפלקס של דנית סלומון - ההכנה. צילום: יהודה סלומון

המצרכים (לכ-50 עוגיות):

125 גרם חמאה בטמפרטורת החדר

¾ כפית מלח

1 כפית עלי קורנית טריים

¼ כפית עלי רוזמרין טריים קצוצים

100 גרם גבינת פקורינו מרוסקת

1 כוס (125 גרם) קמח

1 כפית אבקת אפייה

½1 כוסות (100 גרם) פתיתי קורנפלקס מרוסקים

1 ביצה גדולה

1 כף חלב

עוגיות גבינה וקורנפלקס של דנית סלומון - המצרכים. צילום: יהודה סלומון

אופן ההכנה:

1. מחממים את התנור לחום קצת נמוך מבינוני (170 מעלות). מרפדים שתי תבניות שטוחות גדולות בנייר אפייה.

2. בקערה בינונית מערבלים יחד חמאה, מלח, קורנית, רוזמרין ופירורי גבינה. מנפים פנימה קמח ואבקת אפייה ומוסיפים גם את הקורנפלקס. טורפים את הביצה עם החלב. מורידים הצדה 2 כפות מהתערובת (לזיגוג), ומוסיפים את השאר לקערה. מערבלים עד שכל הקמח נבלע והקורנפלקס מפוזרים בבצק באופן אחיד. אוספים את הבצק לגוש אחד בעזרת מרית.

3. מודדים חצאי כפות של בצק וצרים בקצות האצבעות כדורים גבשושיים. מסדרים את הכדורים בתבניות המרופדות, ומשאירים מרווח התפשטות ביניהם. משטחים קלות בקצות האצבעות. מברישים את חלקם העליון של כדורי הבצק בביצה טרופה.

4. אופים במשך 12-10 דקות, עד שהעוגיות מקבלות גוון זהוב עמוק (בתכנית טורבו אפשר לאפות את שתי התבניות יחד, אחת במדף השני מלמטה ואחת במדף הרביעי. מחליפים מקומות אחרי 8 דקות אפייה.) מוציאים מהתנור ומעבירים מייד לרשת מתכת, כדי להבטיח פריכות מושלמת.

עוגיות גבינה וקורנפלקס של דנית סלומון. צילום: יהודה סלומון .

ספרה האחרון של דנית סלומון, "עוגות של בית", יצא לאחרונה בהוצאת קוראים

>> לעמוד הפייסבוק של דנית סלומון

דנית סלומון
מחברת ספרי בישול רבי־מכר (למעלה מ־20) וספרי תרבות, מפתחת מתכונים, עורכת. אוהבת לקרוא, לאכול, להתווכח, להתבטל ולבשל - בסדר זה ממשנולדה וגדלה בקיבוץ אשדות יעקב מאוחד. מתגוררת בתל־אביב. בוגרת החוגים לתולדות האמנות והחוג לפילוסופיה כללית באוניברסיטת תל־אביב