הטיפול שיעזור לכם להתמודד עם מיגרנה

למיגרנה קיימים טיפולים תרופתיים רבים שמטרתם לשכך את הכאב, אך הסובלים מהתופעה יודעים שהתקף נוסף מחכה להם מעבר לפינה. אפשר גם אחרת

20/10/2014
ד''ר מירב יוגב קבלו עדכונים מד''ר מירב יוגב
  • RSS

מיגרנה הינה סוג שכיח של כאב ראש המתאפיין בכאב פועם, בד"כ ממוקד בצד אחד בלבד של הראש. הכאב מלווה לרוב בבחילות, הקאות ורגישות לאור ולקול. ההתקף מתחיל בהדרגה ונמשך בין מספר שעות למספר ימים וגורם לפגיעה קשה באיכות החיים. ישנם תסמינים מקדימים להופעת המיגרנה שיכולים להכין את האדם להגעתו של התקף. התסמינים כוללים: ירידה במצב הרוח, תחושת אי שקט, שינויים בתאבון, שינויים בפעילות מערכת העיכול (עצירות ושלשולים) וכאבי שרירים (בעיקר באזור הצוואר).

כשליש מהלוקים במיגרנה סובלים מקבוצת תסמינים מקדימים בשם אאורה, המערבים את חוש הראיה, הריח והמישוש ויכולים לכלול הבזקי אור, ראיית צורות, ריחות משונים ותחושת עקצוץ. תסמינים אלו עלולים להופיע כחצי שעה עד שעה לפני הופעת המיגרנה. מבחינה מוחית, המיגרנה מתאפיינת בירידה בפעילות ובאספקת הדם של אזור מסוים בקליפת המוח ותגובה דלקתית אזורית. המוח שלנו משמש כמפקד העליון וכל המתרחש בגוף נמצא תחת בקרתו. כל מחלה נוצרת כתגובה של המוח למצבי חוסר איזון בחיי האדם. טיפול בסימפטומי המחלה עצמה אינו מספיק. אם נטפל בסימפטום בלבד ולא בגורם, מוחנו עלול ליצור מחלה חדשה.

מיגרנה. צילום: שאטרסטוק

מה המיגרנה אומרת לנו?

למיגרנה קיימים טיפולים תרופתיים רבים שמטרתם לשכך את הכאב. ההקלה בכאב היא רגעית אך הסובלים ממיגרנה יודעים שהתקף נוסף מחכה להם מעבר לפינה. לכן, חשוב במקביל לטיפול הרפואי הקונבנציונאלי שמטרתו להקל על הכאב, למצוא את המקור הפנימי למיגרנה ולהבין מהו הקונפליקט בחיינו: מה המיגרנה אומרת לנו.

כדי להתרפא, עלינו להבין מהם הגורמים בתוכנו שמלכתחילה יצרו את המחלה. כאשר האדם מבין מדוע הוא חולה, נפתחת הדרך להחלמתו.

התקפים מתפרצים בעיקר במצבי מתח היוצרים קונפליקט. ידוע כי מתח (סטרס) הינו גורם משמעותי ליצירת מיגרנה. כדי להפחית את המתח בחיינו, מומלץ לבצע פעילויות המפחיתות מתח כגון: מדיטציה, ספורט, יוגה, מנוחה, תזונה בריאה (רצוי להפחית ממזונות שומניים, מטוגנים, חריפים וסוכר), הפחתת עישון וצריכת אלכוהול.

כאמור, הגוף משוחח איתנו באמצעות תסמינים. ע"פ תורת הריקול הילינג ישנם מספר מצבי חיים אפשריים היוצרים קונפליקט המוביל להתקף של מיגרנה:

1. מצבים בהם אנו חשים חוסר רצון לקבל את המציאות.

2. קושי לראות את האור בקצה המנהרה - תחושה של ייאוש.

3. פחד להראות - רצון לצמצם עצמי שלא יראו אותי.

4. משהו בחיי שאני לא רוצה לראות או לשמוע.

5. תחושה של הפחתת ערך בעיקר בתחום האינטלקטואלי: "אני לא טוב מספיק", "פחות טוב מאחרים", נאמר לי שאני לא מספיק טוב.

6. קונפליקטים של הפחתת ערך שמקורם בילדות, בעיקר ע"י גורמים משמעותיים.

ריפוי עצמי

אז מה עושים עם זה? מנסים להבין מהן התחושות שקדמו להופעת התקף המיגרנה וזאת על ידי ניהול יומן בו נרשום את המחשבות, התחושות והמצבים ואת התסמינים הנלווים. ננסה להיזכר באיזה גיל הופיע ההתקף הראשון ומה קדם להופעתו. לאחר שנבין מהו הקונפליקט שהוביל למיגרנה, נבצע תהליך של ניקוי וסליחה. זאת על-ידי כך שנסלח לעצמנו על המקום בתוכנו שיצר את ההתקף. נאמר: "אני יודע/ת שההתקף המיגרנה נגרם עקב הקונפליקט. אין לי צורך בכך יותר. אני משחרר/ת את זה וסולח/ת לעצמי על המקום בתוכי שיצר זאת".

ברגע שאנו מזהים סימנים ראשונים של מיגרנה או תחושות מקדימות, אמירת המשפט שוב ושוב והתכווננות לתחושת סליחה יועילו מאוד ואף יקטינו את תדירות ועצמת ההתקפים וזאת מניסיוני האישי וממשוב של מטופליי.

זכרו: הגוף יודע לומר מה מפריע לו, בהקשבה נכונה ניתן להבין את שפתו, לרפא את עצמנו ולשפר את איכות חיינו.

*****

ד"ר מירב יוגב (Ph.D) בעלת תואר דוקטור במדעי הרפואה מהפקולטה לרפואה בטכניון, התמחות במדעי המוח ופרמקולוגיה. מרצה באקדמיה במדעי הרפואה ומדעי המוח. מטפלת ומורה הוליסטית ברפואה שלמה המשלבת גוף ונפש.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה