סימנים העשויים להעיד על אוטיזם

ילדים לעיתים מאובחנים בגיל צעיר בלקויות למידה שונות או קשיים רגשיים, והאבחנה של הפרעת הספקטרום האוטיסטי חומקת מצד אנשי המקצוע. מהן נורות האזהרה לכך שצריך לעשות אבחון נוסף?

05/10/2014
המרכז הרפואי ת"א (איכילוב) קבלו עדכונים מהמרכז הרפואי ת"א (איכילוב)
  • RSS

מאת: ד"ר חגית נגר שמעוני, מנהלת מרכז "מראות"

להפרעות הספקטרום האוטיסטי ביטויים שונים והן מופיעות בדרגות חומרה שונות. ילדים בעלי קושי תקשורתי וחברתי משמעותי יאובחנו לרוב בגילאים צעירים וישולבו במסגרות חינוכיות וטיפוליות מתאימות. ילדים אשר הגיעו לגיל שש ומעלה ולא אובחנו, יאופיינו לרוב כבעלי אינטליגנציה תקינה ומעלה, יכולת שפתית תקינה, תחומי עניין מצומצמים וחזרתיים, והעדר קשרים חברתיים תואמי גיל. ילדים אלו לעיתים, אובחנו בגיל צעיר כלוקים בלקויות למידה שונות, הפרעת קשב וריכוז, הפרעות חרדה מגוונות, קשיים רגשיים, וכך האבחנה של הפרעת הספקטרום האוטיסטי חמקה ולא קיבלה התייחסות הולמת מצד אנשי המקצוע.

בגיל מתקדם יותר, כאשר הדרישות החברתיות הופכות משמעותיות יותר והגורם ההורי המתווך כבר לא יכול להסדיר את עולמו החברתי של הילד, ובנוסף קבוצת בני גילו הופכת למשמעותית יותר, ההורים והצוות החינוכי מתחילים לחשוד כי קיים קושי נוסף אשר יש לבררו מקצועית.

עבודות מחקריות עדכניות מצביעות על כך כי המופע הקליני של הפרעות הספקטרום האוטיסטי בקרב בנות הינו שונה ולכן קשה יותר לאבחן אותן כלוקות באוטיזם. לדוגמה בנות מדגימות פחות התנהגויות חזרתיות ותחומי עניין מצומצמים (אחד הקריטריונים לאוטיזם). בנוסף, התקשורת הבלתי מילולית שלהן (הבעות פנים, מחוות גוף) נראית תקינה באינטראקציה עם המבוגר, אך בפועל תפקודן החברתי בקרב בנות גילן לקוי וחסר הבנה חברתית. מחקרים מראים כי בנות בעלות "אינטליגנציה נמוכה" ו/או פיגור שכלי, מאובחנות מוקדם. הקושי הינו באבחון הפרעות הספקטרום האוטיסטי בקרב בנות בעלות "אינטליגנציה תקינה" ומעלה.

הורים, בני משפחה, צוותים חינוכיים - חשוב כי תהיו ערים להופעת התסמינים הבאים:

1. היעדר קשר עין בזמן שיחה או משחק.

2. קושי בהבעה רגשית המשתקפת בהבעות הפנים של הילד. לדוגמה: הילד יגיב באותו אופן לאירוע משמח, מצער או לאירוע מפחיד. כך גם לגבי הבעות פנים של הזולת, למשל: צפייה באדם מחייך עלול לגרום לילד לפרש זאת ככעס.

3. טון דיבור ייחודי ולא שגרתי – טון שעשוי להישמע מונוטוני/רובוטי, לא אנושי וללא "גוון" בקול.

4. שפה גבוהה/אנציקלופדית – שפה שאינה אופיינית לדיבור של ילד או נער בן אותו גיל, לדוגמה: יבטא משפטים כדוגמת: "אני נוטל כמוסה", ״הנני מתחייב לאכול כריך, ללגום משקה״, ״ברצוני לציין כי ...״.

5. קושי בהבעה ובהבנת תקשורת לא מילולית: מחוות גוף/ידיים וכד'. אם ילד/אדם יסמן לו בידו לגשת אליו - הילד לא יבין מה הוא רוצה.

6. קושי ליזום שיחה עם הזולת – כך למשל כשיראה ילד זר לידו הוא ירצה לפתוח איתו בשיחה, אבל יתקשר עמו באופן חסר שיפוט חברתי כמו: - "החולצה שלך מקומטת", "איזה ציור יש לך על השמיכה בלילה", "למה אתה נמוך?״ וכו'.

7. חוסר תגובה – הילד לא יידע להגיב לאמירה של האדם העומד מולו, מה שיוביל לקטיעת השיחה.

8. קושי משמעותי בקבלת שינויים פעוטים – קשיים הנראים להורים לא משמעותיים, כגון: שינוי במסלול הנסיעה, שינוי בזמני ארוחות וכו' וגורמים לילד להתנהגות חריגה ולקושי בקבלת שינויים אלו.

9. מיעוט קשרים חברתיים או היעדר קשרים חברתיים תואמי גיל. ילד צריך שמרבית חבריו יהיו בגילו. אם ילד מתחבר עם ילדים שקטנים ממנו או גדולים ממנו משמעותית – יש לבחון את הנושא.

10. עיסוק מוגזם הגוזל זמן רב בנושא מצומצם וייחודי - הקדשת רוב שעות הערות ביום לעיסוק מרכזי, לדוגמה ילד צעיר שמתעניין בגוף האדם בצורה מוגזמת וקורא רק על נושא זה או לומד מפות גיאוגרפיות למשך שעות ארוכות ואינו מתעניין בתחומים מגוונים.

11. קושי בהבנה ובהבעת רגשות תואמים לגירוי החברתי - לדוגמה, מפסיד במשחק חברתי ויגיד: "יש, ניצחתי!" תוך כדי חיוך.

לפרטים נוספים - לחצו כאן.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה