טיפול טבעי בתסמונת המעי הרגיז

אפשר להקל על תופעות המעי הרגיז על ידי שיטות להרגעת סטרס ותזונה מותאמת. כך תעשו זאת נכון ותשפרו את איכות חייכם

03/09/2014
מיכל לזרוביץ קבלו עדכונים ממיכל לזרוביץ
  • RSS

תסמונת המעי הרגיז/עצבני מאד נפוצה בעולם המערבי. הערכה היא כי בעולם המערבי כ-24% מהנשים סובלות מתופעה זו. כלומר, שכיחות הגבוהה אצל נשים פי שלוש מאשר אצל גברים. הסימפטומים של תופעת מעי רגיז שונים מאדם לאדם, אך בדרך כלל מאופיינים בהתכווצויות של המעי, כאבי בטן, נפיחות, עצירות ושלשול. כשעולה חשד לתופעה יש צורך לעבור סדרת בדיקות מקיפה, כולל בדיקות חודרניות כגון אנדוסקופיה וקולונוסקופיה, בדיקות צואה ודם שונות. רק לאחר סיום תהליך הבירור נאמר לאדם כי הוא סובל מתסמונת המעי הרגיז.

יחד עם זאת יש להדגיש כי יש להבדיל בין תסמונת המעי הרגיז/עצבני לבין מצב דומה הנקרא מחלת מעי דלקתית (inflammatory bowel disease - IBD). מחלת מעי דלקתית היא מחלה אוטואימונית אשר לה השלכות רציניות, לעומת הסינדרום של תסמונת המעי הרגיז/העצבני שעשוי לגרום לכאב, אך מדובר בהפרעה תפקודית של המעי בלבד.

איך להירגע?

סטרס ומתח הם שחקנים די מרכזיים בתסמונת המעי הרגיז. למרות שלא ברור בוודאות מה הגורם לתסמונת המעי הרגיז, מתח וסטרס נחשבים כמעוררים את התסמינים לתסמונת זו (על ידי גירוי עווית המעי). הלחץ לא גורם לתסמונת המעי הרגיז אך אנשים הסובלים מתסמונת המעי הרגיז נוטים יותר להתקפים כאשר הם נמצאים בסטרס.

סטרס גם ידוע כמשבש את מערכת החיסון שלנו, אשר בתורו משפיע על תסמונת המעי הרגיז. ואם זה לא מספיק, ידוע כי גם העיסוק הבלתי פוסק בכאבים וחוסר הנוחות בתסמונת זו גורמת לסטרס משמעותי אצל הסובלים מכך (מעגל קסמים). מאחר וסטרס מחמיר את הסימפטומים של תסמונת זו הרי שברור כי אחת ההמלצות הנגישות והישימות היא טכניקות להפחתת לחץ וסטרס כמו למשל שינה מספקת, קבלת תמיכה מקצועית כאשר יש צורך וכמובן טיפולי גוף-נפש כגון: דמיון מודרך, טכניקות הרפיה  ומדיטציה. מומלץ לבחור לפחות טכניקה אחת של טיפולי גוף-נפש.

מעי רגיז. צילום: שאטרסטוק

הניסיון מראה כי דמיון מודרך יכול לסייע ולהביא להקלה בסימפטומים שונים, כגון נפיחות ושלשול. טכניקה זו של דמיון מודרך מתחילה את תגובת ההרפיה והרגיעה שכל כך חשובה בתסמונת המעי העצבני ובכלל בחיינו הפעילים. מומלץ לבצע את הטכניקה פעמיים ביום, כ-10 דקות כל פעם.

חשוב לציין כי אנשים הסובלים מתסמונת המעי הרגיז לא יתמקדו רק בטכניקות הרגעה בלבד. הכרחי לשלב בטיפול גם שינוי תזונתי וצמחי מרפא בהתייעצות עם נטורופת מקצועי.

מה לאכול?

לא עוד טיפול בתזונה רכה, דלת סיבים, מזוקקת מקמח לבן כמו שהיה נהוג בעבר. להיפך, מחקרים אנתרופולוגיים מצאו כי דווקא באותן התרבויות בהן המזון עשיר בתאית וסיבים יש פחות הפרעות במערכת העיכול, דבר המעיד על כך כי דווקא תזונה ענייה בסיבים היא המקור לבעיה.

קיימים מחקרים מהעשור האחרון התומכים בגישת הסיבים כפיתרון לתסמונת המעי הרגיז. סיבים אורגניים כגון פסיליום יעילים ויכולים למנוע סימפטומים כמו עצירות ושלשול. סיבים אלו נחשבים כסיבים אדפטוגנים (מסייעים לעמוד במצבי לחץ). לאנשים הסובלים מעצירות סיבים אלו יגרמו לפעילות מעיים תכופה יותר אך אם סובלים משלשול או מיציאות רכות במיוחד, סיבים אלו יסייעו להתהוות צואה והפחתה בתכיפות תנועת המעי. סיבים נוספים הם כמובן זרעי פשתן טחונים (מקור מצויין לאומגה 3 צמחית המומלצת על בסיס רגיל).

בטיפול האישי חשוב להבין את סגנון החיים כולל מתחים וסטרס, תזונתו של המטופל ועוד. מאחר וסטרס הוא הטריגר הרציני ביותר בתסמונת זו מומלץ להיעזר באחת-שתיים משיטות הטיפול גוף-נפש.

*****

מיכל לזרוביץ היא ד"ר לנטורופתיה ורפואה טבעית. בעלת קליניקה פרטית בגבעתיים. מתמחה בטיפול טבעי בבעיות במערכת העיכול ובעיות עור.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה