ADHD: מה לאכול וממה להימנע?

אפשר לשפר את איכות חייהם של ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז על ידי תזונה מתאימה. כך תשנו את התפריט הבייתי לטובת הילדים

02/09/2014
ד''ר מל לייטמן קבלו עדכונים מד''ר מל לייטמן
  • RSS

מחקר שפורסם לאחרונה חשף כי בשנתיים האחרונות בלבד חלה עלייה של כ-20% במספר הילדים המטופלים בריטלין. עם העלאת המודעות להפרעות קשב וריכוז ואיתה תחושת הלגיטימציה בכל הקשור בטיפול תרופתי בהפרעה זו, הורים מותשים רבים מצאו נחמה באמצעות הטיפול התרופתי אשר העניק להם אפשרות ללכת לעבודה עם חשש מופחת מטלפון נוסף ממנהלת בית הספר.

ADHD. צילום: שאטרסטוק

אין ספק שבמקרים קשים, השימוש בריטלין הוא בלתי נמנע. אך לפני שבוחרים לפנות לטיפול התרופתי, כדאי למצות אפשרויות אחרות, ובעיקר אלה המבוססות על חומרים טבעיים ושינוי תזונתי. כזה הוא למשל הטיפול האורתומולקולרי בהפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות. אורתומולקולרי מגיע משילוב של המילים 'אורתו', שפירושו ישר או תקין, ו'מולקולרי' שמתייחס לשימוש במדע הכימיה לשם הגעה לאיזון מטאבולי.

בשנת 1968 טבע פרופ' לינוס פאולינג, זוכה שני פרסי נובל, את המונח “אורתומולקולרי” על מנת לציין את השימוש בחומרים טבעיים ומזינים, לשמירה על הבריאות ולטיפול במחלות. הרכב התוספים והמינונים נקבעים על ידי רופא בלבד, לאחר בדיקות דם מפורטות. במקרה שלנו, המטרה היא להעשיר את הגוף בחומרים שתורמים לתפקוד תקין של המוח, לצד דיאטה שנמנעת מחומרים אחרים שמזיקים ותורמים להתגברות הבעיה.

מה כדאי לאכול?

אם תתנו לילדים יותר בשר, ביצים, כבד, דגים, מוצרי חלב ומוצרי סויה ובעצם תעלו את רמות הוויטמין  B12 בגופם, תעשו את הצעד הראשון בטיפול בהפרעה. בנוסף, אבץ המצוי בשפע בבשר אדום, עוף, אגוזים וקטניות יכול לעזור. גם ברזל המצוי בטחינה, קטניות, בשר, פירות יבשים וקטניות, נמצא יעיל לשיפור הקשב והריכוז. אם תרצו להיות יותר יסודיים, תוכלו להוסיף לעגלת הקניות השבועית, גם מוצרים שיש בהם פירידוקסין שנמצא בחלמון ביצה, קטניות ופירות.

טחינה. צילום: שאטרסטוק

מעבר לשינוי הדיאטה, ייתכן ותידרשו לתת לילדיכם תוספי תזונה במינונים מותאמים אישית, כמו  גוטואקולה מצמח הסנטלה וצמח המורינגה, המכיל בתוכו חלבונים, סידן, ויטמינים, ונוגדי חימצון. גם אומגה מסוגים שונים ידועה כמרגיעה במצבי היפראקטיביות ומומלץ לשלבה בתזונה היומית מגיל צעיר.

הוויטמינים והמינרלים יינתנו לילד בהתחלה במינונים גבוהים ולאחר תקופה מסויימת של כמה חודשים, לאחר שהגענו לאיזון הרצוי, יצומצם המינון. השיפור ההדרגתי יאפשר לילד לאמץ התנהגויות וטכניקות למידה שיוטבעו בו וימשיכו לסייע לו גם לאחר הורדת המינון של התוספים.

ממה עדיף להימנע?

צבעי מאכל - צבעי מאכל אמורים לתת לאוכל שלנו יותר צבע ולעורר תאבון, אך יש להימנע מלתת לילדים באופן כללי מזון או שתיה המכילים צבעי מאכל, ובמיוחד לילדים היפראקטיביים. צבעי מאכל אינם בריאים כשלעצמם, אך הרבה מן המזונות הכוללים צבעי מאכל, מכילים כמות אדירה של סוכר, הגורם לפעילות יתר של ילדים היפראקטיביים. צבעי מאכל תמצאו בחלק מדגני הבוקר שילדים אוהבים, קישוטים לעוגות יום הולדת (מרציפן או בצק סוכר בצבעים שונים), משקאות קלים שאינם מכילים פרי, סוכריות על מקל ועוד.

צבעי מאכל. צילום: שאטרסטוק

סוכר - סוכר ומאכלים עתירי סוכר הם אלו העדיפים על ילדים, אך עשויים גם להגביר את הערנות בקרב ילדים בעלי הפרעת קשר וריכוז והיפראקטיביות ולכן יש להימנע עד כמה שניתן מרכיב זה בתפריט היומי. סוכר מופיע ברשימת הרכיבים הן בשמו המוכר סוכר והן בשמות נוספים כמו מלטודקסטירן, סירופ סוכר, גלוקוזה, עמילופקטין, עמילן תירס, HFCS שהינו סוג של פרוקטוז עם עמילן תירס ועוד. באופן כללי רמות גבוהות של סוכר תמצאו במוצרי קקאו, ממתקים מתוקים (חלק ממתקי הגומי, עוגיות, חלק מדגני הבוקר ועוד).

אספרטיים – הוא הממתיק המלאכותי המצוי בעיקר במשקאות ממותקים. ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז צריכים להימנע באופן מוחלט ממשקאות או מאכלים המכילים אספרטיים וגורמים להתנהגות היפראקטיבית. את האספרטיים תמצאו בהמון מוצרים "דיאטטים" שלא מכילים סוכר, כמו מסטיקים ללא סוכר, משקאות דיאטטים ומוצרי חלב שונים כמו גלידות ללא סוכר או יוגורטים. נדגיש כי מכיוון והמודעות לחסרונות האספרטיים עלתה בשנים האחרונות, יצרנים רבים משתמשים בממתיקים חלופיים ועל כן כדאי לבדוק טוב את המרכיבים.

גלידה. צילום: שאטרסטוק

מונוסודיום גלוטומט - הוא סוג של מלח המשפר את הטעם בכל אוכל שאנו צורכים. עם זאת, צריכה מרובה של החומר הזה משפיעה על המערכת העצבית ואינה מומלצת לילדים. את החומר הנ"ל תמצאו באבקות מרק, ירקות משומרים, מאכלים אסיאתיים, רטבים, נקניקים מעובדים ובהמון חטיפים ממולחים.

למרות ההגבלות בתפריט היומי, ישנו עולם קולינרי שלם וטעים שניתן להרכיב ממנו בקלות ארוחות שילדים אוהבים. אמנם בשלב הראשון שינוי התפריט יגרום למהפכה קטנה בבית ואולי אפילו תיתקלו בסרבנות, אבל כעבור מספר שבועות כבר תוכלו להתחיל להרגיש בשינוי חיובי או לפחות לדעת שעשיתם הכל לפני שפניתם לטיפול התרופתי.

*****

ד"ר מל לייטמן הוא מומחה לרפואה אורתומולקולרית, קוואנטום מדיקל סנטר.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה