טעויות שהורים עושים מול מורים

מתי אסור להתערב בעניינים שקורים בכיתה? ועד כמה אמירה סתמית בבית יכולה להשפיע על הילדים? לכבוד פתיחת שנת הלימודים - קבלו טעויות שעדיף להימנע מהן

01/09/2014
מיכל שביב קבלו עדכונים ממיכל שביב
  • RSS

אז זהו, סוף סוף זה קורה, החופש הגדול הסתיים ושנת הלימודים החלה (עד כמה שאפשר לקרוא לחודשיים ההזויים האלה חופש). אלפי תלמידים חזרו לבית הספר, או נכנסו אליו בפעם הראשונה, וגם אני, כאמא לשלושה ילדים בבית הספר, כמו הורים נרגשים רבים אחרים, מקווה ומאחלת שתהיה לילדים שנת לימודים מוצלחת. איך אנחנו ההורים יכולים להשפיע על הצלחת שנת הלימודים? נכון שישנם גורמים שאינם בשליטתנו כמו הרכב הילדים בכיתה, או מי תהיה המחנכת, אך עדיין יש לנו השפעה. אנו יכולים לסייע או להקשות.

טעויות של הורים. צילום: שאטרסטוק

רציתי להתייחס לכמה טעויות נפוצות שהורים עושים מול המורים של ילדיהם, למרות שהכל כמובן נעשה מתוך כוונות טובות, ולהציע דרכים אחרות להתנהגות והתייחסות:

1. מביעים דעה שלילית על המורה ועל בית הספר

הרבה פעמים יש להורה דעה קודמת על המורה או על בית הספר, דעה שמקורה בהתנסויות קודמות של ההורה עם ילדים אחרים, או שמקורה קדום יותר וטמון בהתנסויות ובחוויות האישיות של ההורה מימיו בבית הספר. כאשר הדעה והגישה היא חיובית – נהדר! אך כשהדעה היא שלילית – זהירות! הורים יקרים, אנחנו יודעים עד כמה אנו משפיעים על ילדינו באמירות ובהתנהגות שלנו. הם מקשיבים לנו, לומדים מאיתנו, ואנו בקלות רבה יכולים "להדביק" אותם בדעה שלילית על המורה ועל בית הספר.

זכרו שאנו רוצים את ילדינו צועדים לבית הספר בחיוך מרוח ובהרגשה טובה ובטוחה. לכן יש לי כמה הצעות - דבר ראשון חשוב שנפריד בין מה שאנחנו עברנו כילדים בבית הספר לבין מה שילדינו עומדים לעבור. הם זה לא אנחנו. בנוסף, חשוב שנשנה את הגישה שלנו לבית הספר, וננסה לגייס דעה חיובית עליו (כן, צריך לעשות עבודה). ואם בכל זאת לא מצליחים - להתאפק! לא לדבר על כך בנוכחות הילדים, גם לא בטלפון, כי הם שומעים. שדרו לילדים שיהיה בסדר ואתם סומכים על בית הספר ועל המורים.

2. לא משתפים את המורה בקשיים של הילד

לפעמים יש לילד שלנו קשיים חברתיים, לימודיים או רגשיים. קשיים שבאו לידי ביטוי במסגרות הקודמות של הילד. אומנם ישנם קשיים חולפים אשר קשורים למצבי חיים משתנים כמו למשל מעבר דירה, הולדת אח חדש או מחלה של בן משפחה, אולם חלקם דורשים התייחסות וטיפול. אני שומעת הרבה על הורים שרוצים עבור ילדיהם שיתחילו את השנה עם "דף חדש", שחוששים שידביקו לילד דעה קדומה שלילית, ולכן לא משתפים את המורה בקשיים.

הורים יקרים, אני לגמרי מבינה את הרצון והכוונה, אך זכרו שבכך אתם עלולים לגרום לילד נזק במקום תועלת. בדרך כלל הקשיים בין כה וכה עולים וצפים, והמורה שאינה יודעת ואינה מוכנה, מגיבה אליהם באופן אחר מאשר הייתה מגיבה לו ידעה עליהם קודם. שתפו וידעו את המורה על קשיים שיש לילד, חשבו ביחד על דרכים מתאימות לסייע לילד ולמנוע קשיים נוספים.

3. מתערבים בעניינים שיש בין המורה לילד ומערערים על סמכות המורה

בחינה עצמית: דמיינו שהילד האהוב שלכם חוזר הביתה, ומספר לכם שהמורה כעסה שדיבר והפריע לכיתה, והוציאה אותו מהכיתה על לא עוול בכפו ("זה לא הייתי אני שדיברתי אלא החבר"), ואז הוא מוסיף כל מיני תיאורים לא מחמיאים על המורה. מה תעשו? אני מכירה הורים שירימו מיד טלפון למורה ויכעסו עליה, איך היא עושה דבר כזה, ומה פתאום היא מענישה את הילד שכלל לא היה אשם. אני מכירה גם הורים שיפתחו על זה דיון בקבוצת הווטסאפ של הורי הכיתה. כשאתם מתערבים בעניינים שבין המורה לילד, ומערערים על סמכות המורה, אתם עושים נזק כפול - אתם מחלישים הן את הילד והן את סמכות המורה בעיני הילד. אנחנו רוצים לתת לילד שלנו הרגשה שהוא יכול ומסוגל להתמודד עם קשיים שעולים בבית הספר, וזה יקרה אם הוא ירגיש שאנחנו סומכים עליו. וכמובן שאנו רוצים שהילד יתפוס את המורה כדמות סמכותית, כדי שיקשיב לה בשיעורים וילמד את החומר.

תגובה מתאימה יותר למקרה, לאחר שהקשבנו לילד באמפטיה - "אני סומכת עליך שתוכל לפתור את העניין עם המורה. תוכל לדבר איתה מחר, אני בטוחה שהיא תקשיב לך ואני סומכת גם עליך וגם על המורה שתפתרו את העניין".  תשלחו אותו חזרה למורה ואל תטפלו עבורו בעניינים שבהם הוא יכול להתמודד לבד.

לסיכום, אני מאמינה שאם נסגל לעצמינו גישה חיובית על המורה ועל בית הספר, נתפוס את המורה ואת בית הספר כפרטנר שלנו לטובת חינוך ולימוד הילד, נשתף פעולה, נכבד, נאפשר לילד להתמודד בעצמו עם עניינים שעולים מול המורה ונהיה שם בשביל לתמוך - נסייע רבות לכך שתהיה שנת לימודים טובה מוצלחת.

*****

מיכל שביב היא מנחת הורים ומשפחה בכירה במרכז להורות ומשפחה במכללת סמינר הקיבוצים.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה