7 טעויות של הורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז

הורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז רוצים להקל עליהם אבל לפעמים עושים את הפעולה ההפוכה. כך תימנעו מטעויות ותסייעו לילדים להתחיל את השנה החדשה בהצלחה

27/08/2014
קרן יטיב קבלו עדכונים מקרן יטיב
  • RSS

השעון מתקתק והזמן עובר. החופש הגדול מראה סימני של סיום וההכנות לקראת החזרה ללימודים תופסות תאוצה. ההתארגנות לקראת שנת הלימודים חשובה לכל הילדים וחשובה במיוחד לילדים עם הפרעות קשב וריכוז, אולם הורים רבים עושים טעויות בהתארגנות הזו, שמקשות על ילדיהם וגם עליהם.

ריכזנו את הטעויות שהורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז עושים ועצות מה כדאי לעשות:

1. "קניתי בלעדיך את כל הציוד לבית הספר כי אי אפשר להיכנס איתך לחנות".

אמנם קל יותר להגיע לחנויות בלי הילד אולם בכך אנחנו מונעים ממנו חלק חשוב בהכנה ובהתארגנות לבית הספר. ילדי בעלי הפרעות קשב וריכוז מתקשים לתכנן לטווח ארוך ולראות את מה שאמור לקרות, והקניה המשותפת מקרבת אותם לחוויה. שתפו אותו בקניית הציוד כולו אם אפשר, עטפו ביחד את המחברות והספרים ותנו לו להדביק מדבקות ולכתוב, אם הוא יכול, את פרטיו על המדבקות. יש בזה משהו חוויתי והילד ואתם חולקים את זה יחד. הימנעו עד כמה שניתן מהערות כגון: "אני מקווה שהשנה הציוד יחזיק מעמד" או "שילמתי הרבה כסף – אולי תשמור עליו סוף סוף". ילדים לקויי קשב נוטים לאבד ציוד לעיתים קרובות, על אף ניסיונותיהם לשמור עליו.

2. "הוא כל כך היפרי שהוא לא מצליח לישון בלילה. עדיף שימשיך ללכת לישון מאוחר, כשהוא מתעייף".

השבוע האחרון של החופש צריך להיות מוקדש לחזרה הדרגתית אל מסגרת שעות השינה המומלצת. רופאי שינה ממליצים לילדים בגילאי בית ספר יסודי על 9-12 שעות שינה בלילה. חוקרים מצאו קשר ישיר בין מחסור בשעות שינה להישגים נמוכים של ילדים בלימודים, כאבי ראש ומיגרנות. בנוסף, מחסור בשינה עלול ליצור הפרעות קשב שונות, שמגבירות את הפרעת הקשב והריכוז הקיימת ממילא אצל הילד. גם התארגנות הבוקר, שאצל ילדים רבים היא מקור לא נדלה למתחים ומריבות, נעשית קשה הרבה יותר אצל ילדים עייפים, עם מחסור בשעות שינה.

3. "אין לי מה לדבר איתו לפני תחילת הלימודים על בית ספר. ממילא הוא לא יזכור כלום והוא רק מתעצבן מהמחשבה על חזרה ללימודים".

נכון, לא קל לילדים רבים במסגרת בית הספר, והם לרוב מעדיפים את זמן החופש הגדול. זה נכון גם ש"זיכרון העבודה" שלהם לא פועל בצורה מקסימלית ולכן הם שוכחים בקלות דברים שהבטיחו והתכוונו לעשות. אולם ילדים רבים עם הפרעות קשב וריכוז נזקקים לצד כל אלו גם להכנה ותיווך לקראת שינויים ומעברים, וחזרה ללימודים היא בהחלט שינוי מהותי. דברו עם ילדיכם על המעבר הצפוי. עודדו אותו לספר על רגשותיו, חששותיו ואשרו לו שאתם כאן בכדי לרכך את המעבר ולעזור לו להיקלט במסגרת החדשה, אם הוא מתחיל כזו. אפשר לשחק ביחד משחקים של "עכשיו אני בבית ספר" ולעבור על סיטואציות שונות שקורות בבית ספר ומה אפשר לעשות איתן. לדוגמא: עכשיו שיעור והילד צריך לשירותים; עכשיו הפסקה, מה אני עושה אז, ועוד. משחקים כאלו יעזרו לילד לעבד את המצב החדש ולהכין את עצמו לקראת הבאות. במידת האפשר, כדאי לערוך סיור עם הילד במסגרת חדשה, וללמד אותו את הדרך לבית ספר.

טעויות של הורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז. צילום: שאטרסטוק

4. "הוא ממילא כל כך מבולבל ומפוזר, שחבל להכין לו מקום לשיעורים. אם הוא כבר יעשה אותם, זה יהיה בכל מקום בבית".

דווקא ילדי קשב וריכוז זקוקים לסדר וארגון ככל האפשר. נכון, הם מתקשים לייצר אותם בעצמם ולכן זקוקים לעזרתכם. ארגנו יחד עם הילד את המקום שבו יכין את שיעוריו:  זה צריך להיות מקום נוח, שקט ורגוע אולם כל בית עם המקום האידיאלי שלו להכנת שיעורים. חשבו יחד עם הילד - איפה המקום שהוא היה מעדיף ללמוד בו, דברו על היתרונות ועל החסרונות של המקום הזה, כבדו את החלטתו ודעו שהכול ניתן לשינוי.

5. "תיזהר עם ההתנהגות שלך בכיתה השנה, שמעת? הפרעה אחת ואתה תיענש בחומרה".

לילדים עם הפרעות קשב וריכוז לוקח זמן להסתגל לשינויים של חזרה למסגרת וריבוי החופשים בחודש הראשון. לכן, חשוב שתקחו את זה בחשבון ותנו להם תקופת הסתגלות. אתם אמורים לראות הסתגלות הדרגתית של הילד עד כשבועיים לאחר החגים, ואז ניתן להתחיל ולעבוד עם הילד על כללי התנהגות.

6. "אני לא מתכוון לתת לו ריטלין עד אחרי החגים. ממילא בקושי לומדים".

הימים הראשונים מוקדשים להכרות, בניית אמון והסתגלות בחזרה ללימודים. חבל שהילד יתקשה בכך ולא יצליח להביא את עצמו בצורה מיטבית בפני המורה והתלמידים. המטרה שלנו, ההורים, היא להקל עליהם ולתת להם כלים להשתלבות חברתית מוצלחת. אחד הכלים, לחלק מהילדים, הוא טיפול תרופתי. כיום ההמלצה היא להתחיל לתת את הריטלין כיומיים-שלושה לפני תחילת הלימודים, בעיקר לילדים הנוטלים ריטלין לראשונה או לאלו שסבלו מתופעות לוואי חולפות. שימו לב שהמינון מתאים למשקל הילד ועשו זאת באמצעות מעקב אצל רופא מומחה - פסיכיאטר ילדים או נוירולוג.

7. "אני לא מתכוונת לספר למורה שום דבר על הילד שלי. אני רוצה שהיא קודם תכיר אותו בעצמה".

נכון, בחלק מהמקרים כדאי לתת למורה להכיר את הילד, מבלי ליצור אצלה ציפיות או נבואות שיגשימו את עצמן. אולם לא במקרה של הפרעות קשב וריכוז מאובחנות.  חשוב מאד לעדכן את המורה, להזכיר את הפרטים הרלוונטיים לגבי הילד למורה שכבר מכיר אותו, לשתף בתוצאות האבחון ובתהליכים שעברתם במהלך הקיץ, לעדכן מורה חדש בטיפול שהילד מקבל ובהתאמות השונות להן הוא זכאי.

*****

קרן יטיב היא יועצת משפחתית בכירה, בעלים של מרכז הפיל הצבעוני- המרכז לטיפול במשפחה.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה