כשאופנה חוזרת למקורות

ארצי יפרח בנה מותג ייחודי שמעורר הדים בעולם. ללא טרנדים או הגדרת מגדר, עם הרבה חיים וצבע, יפרח מחזיר את הכבוד לעיצוב האופנה המסורתי ומעלה זכרונות וגעגוע

14/08/2014
reDesign קבלו עדכונים מreDesign
  • RSS

Artsi Ifrach. Photo: Lucie Sassiat

בגיל 38 המציא את עצמו ארצי יפרח מחדש. קריירה בת שמונה שנים בישראל (שבה נודע במיוחד כסטייליסט שאחראי למהפך בסגנון הלבוש של שרית חדד) הסתיימה כשעזב לפני חמש שנים את ישראל ועבר לפריז. מאז הספיק ארצי להעתיק את מקום מגוריו שוב, הפעם למרקש שבמרוקו, להקים את המותג ART/C ולהציג בשבוע האופנה בפריז.

קולקציית האופנה שעיצב צדה את עינה של הסוכנת הצרפתייה סילבי גרומבאך, מי שגילתה בין היתר את מעצבי העל ג'ון גליאנו, ויוויאן וסטווד והצמד ההולנדי ויקטור אנד רולף.

פריטים בעיצובו נמכרים ברשת Anthropologie בניו יורק ובלונדון (תחת מדור ה-"One Off"), בחנויות קונספט בשווייץ, דובאי וכוויית, ולאחרונה הוצגו באירועי אופנה מתוקשרים גם בהודו, ונציה וספרד.

אתה חי ועובד במרקש, לוקיישן מפתיע למעצב אופנה בינלאומי, לא?

הקשר שלי למרקש חזק מאוד. אני חי באזור היהודי העתיק של העיר, בבית שעובר במשפחה כבר 250 שנה. כשאבא שלי העביר לי את הבית החלטתי שבמקום למכור או להרוס אותו, אגור בו ואנציח אותו.

הבית הפך למקור השראה לקולקצית The House, שהציג ארצי בשנה שעברה. רוב בגדי הקולקציה משלבים בדים, כיסויי מיטה ותכשיטים שמצא בבית המשפחתי, וצילומי הקולקציה התקיימו, איך לא, בחדרי הבית. ארצי מסביר כי The House היא מחווה למשפחה שלו, למקום ממנו הוא בא. הדגמים עוצבו מתוך זיכרונות מסגנון הלבוש של אביו, אך הם חסרי ג'נדר. הם נוצרו מתוך ניסיון להעביר את הלבוש המסורתי למקום אופנתי שיוכל לדבר גם לנשים.

ART/C, The House, S/S 2014, Photo: Laila Hida

ART/C, The House, S/S 2014, Photo: Laila Hida

ART/C, The House, S/S 2014, Photo: Laila HidaART/C, The House, S/S 2014, Photo: Laila HidaART/C, The House, S/S 2014, Photo: Laila Hida

אחד ההישגים המרשימים של ארצי הוא הניתוק מתכתיבים של עולם האופנה המסורתי המאופיין בהתייחסות לטרנדים, הפרדה בין קולקציות גברים לנשים ועותקים רבים של כל דגם. החופש הזה נובע בין היתר מהעובדה שלא למד אופנה באופן מסודר ולכן הוא מרגיש כי יש לו חופש יצירתי שאינו כבול לחוקיות של עולם האופנה. "יש משהו מעייף בטרנדים ובפריטים שמתיישנים אחרי עונה. אני מייצר רק דגם אחד מכל בגד, בתקווה שהפריטים שלי ילוו אנשים במשך שנים".

המילים "עבר", "מסורת" ו"זיכרון" משמעותיות מאוד בעבודות שלך, גם זה בניגוד לתזזיתיות חסרת הנחת המאפיינת אופנה כיום.

לבגדים שנוגעים בעבר יש יותר כוח, הם יותר יקרים לנו. כשאת לובשת שמלה שהייתה של אימא שלך בצעירותה מדובר ביותר משמלה יפה, זאת שמלה בעלת סיפור שיוצר רגש לבגד. עולם האופנה העכשווי הוא רווי ומהיר מאוד, איבדנו את הרגש לבגדים, ואחד האתגרים שמעסיקים אותי הוא איך לחבר אותנו רגשית לבגדים שלנו שוב. הפריטים שאני מעצב מתחברים דרך זיכרונות, מסורת ותרבות למקום רגשי שנותן להם משמעות מעבר לאסתטיקה.

הקולקציה החדשה של ארצי IN D.N.A שואבת השראה מטיוליו בהודו ומתחקה אחר הגן הבסיסי שלו כמעצב. "אחד הדברים שאני מתעסק בהם המון הוא הדנ"א של עיצוב. יש המון מעצבי אופנה בעולם, אבל רק למעטים טביעת אצבע מובהקת המאפיינת אותם. להודו יש דנ"א חזק, כל אובייקט שמגיע מהודו מכיל אסתטיקה ברורה וייחודית. בקולקציה ובצילומים היה לי מאבק של ממש: איך לתמצת את הדנ"א ההודי ולהנדס לתוכו אמירה שלי, משהו חדש".

ART/C, IN DNA Collection, F/W 2014/15, Photo: Laila HidaART/C, IN DNA Collection, F/W 2014/15, Photo: Laila HidaART/C, IN DNA Collection, F/W 2014/15, Photo: Laila Hida

אתה בטח שומע על מה שקורה בעזה, איך אתה מרגיש להיות ישראלי במדינה מוסלמית בימים אלו? ואיך כל זה נראה משם?

אני מחובר לחדשות מאז תחילת המבצע, וחי בעצב עצום מהמצב בארץ. מרוקו היא מדינה מוסלמית שנותנת כבוד גדול לתרבות יהודית, מאז שאני פה היחס אליי הוא מחבק ואוהב. אני אפילו מייצג את מרוקו בהמון מקומות בעולם.

*הכתבה מתוך אתר redesign.co.il

 




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה