כיצד ניתן לטפל ביעילות בעצירות?

אם אתם סובלים מעצירות, רבים הסיכויים שהתפריט שלכם לא מספיק מאוזן. שינויים קלים בתזונה בשילוב עם תוספי תזונה מתאימים, עשויים להביא להקלה הנכספת ואף למנוע את הישנותה של התופעה המרגיזה

22/02/2015
דיאטה ותזונה קבלו עדכונים מדיאטה ותזונה
  • RSS

אלטמן עצירות. צילום: שאטרסטוק

הישיבה הארוכה וחסרת התוחלת בשירותים, הנפיחות, הכאבים ותחושת חוסר הנוחות הכללית הם תסמינים מוכרים שכל אחד מאיתנו סבל מהם לפחות כמה פעמים בחייו. הגורם לכל התסמינים הללו הוא עצירות - תופעה שכיחה שעלולה אמנם להיות מאוד לא נעימה, אך ברוב המקרים איננה מסוכנת.

על אף שהעצירות עלולה להתרחש בקרב כל שכבות האוכלוסיה, מרבית הסובלים ממנה הם נשים, במיוחד נשים הרות או אחרי לידה או ניתוח, ומבוגרים מעל גיל 65. אף על פי שהטיפול בעצירות תלוי בסיבה, בחומרה ובמשך זמן הימשכות התופעה, ברוב המקרים תזונה, תוספי תזונה מתאימים ושינוי אורח חיים יקלו מאוד על התסמינים ויסייעו במניעה של חזרתם.

חושבים שאתם סובלים מעצירות? בדקו את עצמכם

רבים טועים לחשוב, שאם אין להם יציאה בכל יום, זה סימן לכך שהם סובלים מעצירות. למעשה, פינוי צואה נורמלי משתנה מאדם לאדם ויכול להתרחש בכל טווח שבין 3 פעמים ביום ל-3 פעמים בשבוע. מצב שייחשב לעצירות הוא מספר יציאות שקטן מ-3 בשבוע, צואה קשה, יבשה וקטנה בנפחה, קושי בפינוי צואה ותחושות של כאב, נפיחות ומליאות.

חשוב לדעת: העצירות היא סימפטום ולא מחלה, והבנה של הסיבות להתרחשותה, מניעה וטיפול, מביאות ברוב המקרים להקלה.

איך עובדים המעיים?

על מנת להבין מהן הסיבות לעצירות, כדאי לדעת קודם כל כיצד המעי שלנו עובד: המעי הגס, שדרכו עובר המזון המתעכל בדרך אל פתח היציאה בפי הטבעת, סופח מהמזון את הנוזלים והמלחים הדרושים לנו ומעביר אותם אל שאר חלקי הגוף. במעי הגס מתקיימים מילארדי חיידקים ואלפי זני חיידקים, שאחראים בין השאר על פעילותם התקינה של המעיים ועל שמירה מפני התפשטותם של חיידקים מזיקים - הגורמים למחלות ולכשלים בתפקוד מערכות הגוף.

במהלך תהליך העיכול, התכווצות השרירים של המעי דוחפת את הצואה לעבר הרקטום. זהו תהליך טבעי שמחוזק על ידי הפרשות החיידקים המצויים במעי הגס. כאשר הצואה מגיעה לרקטום היא כבר מוצקה, כיוון שמרבית המים נספגו בה. עצירות מתרחשת כאשר שרירי המעי נעים לאט ומשך הזמן שהצואה מצויה במעי הגס , מתארך, בהתאמה המעי הגס סופג יותר מדי מים וכתוצאה מכך, הצואה הופכת להיות קשה ויבשה.

הגורם השכיח לעצירות: תזונה דלה בסיבים תזונתיים

לתזונה דלה בסיבים, הכוללת בדרך כלל מזונות דוגמת קמח לבן, לחם לבן ואורז לבן, ישנו תפקיד מפתח בהתפתחות עצירות והיא מהווה את הסיבה השכיחה ביותר לתופעה. לעומת זאת תזונה עתירת סיבים מפחיתה את הסיכויים לעצירות בשני מנגנונים: האחד על ידי סיבים בלתי מסיסים (כמו אלו הקיימים בסלרי ובמגוון פירות וירקות) שגורמים ליצירת נפח גדול לצואה, באופן שמגרה את העצבים המעי הגס להניע את מערכת העיכול. המנגנון השני בו מונעים הסיבים עצירות הנו העובדה שהסיבים (המסיסים) מהווים מצע מזון לחיידקי המעי. כתוצאה מצריכתם על ידי חיידקי המעי מופרשות חומצות חשובות (חומצות שומן קצרות שרשרת) שמגבירות את תנועתיות המעיים ומשפרות את בריאות מערכת העיכול עצמה. המצאות הסיבים המסיסים והבלתי מסיסים במעיים בשילוב נוכחות חיידקים מועילים מפחיתים את הסיכוי להתפתחות צואה יבשה וקשה. אפשר למצוא סיבים מסיסים ובלתי מסיסים במזונות שמקורם בצומח ובהם פירות, ירקות, קטניות (גרגרי חומוס, פול, אפונה, עדשים, שעועית) ודגנים מלאים דוגמת לחם מחיטה מלאה, ברנפלקס, קוואקר וסובין ואורז מלא.

מהם המזונות העשירים בסיבים תזונתיים?

ההמלצה לאדם מבוגר היא צריכה של 25-30 גרם סיבים תזונתיים ביום. מומלץ להיעזר בטבלה המצורפת כדי לבדוק את כמות הסיבים הנצרכים בכל יום.

טבלת מזונות עתירי סיבים תזונתיים:

טבלת מזונות עשירים בסיבים

מהי פרוביוטיקה ואיך היא יכולה להקל על עצירות?

פרוביוטיקה ("חיידקים טובים" או "חיידקים ידידותיים"), היא אוסף של אורגניזמים (יצורים חיים) שבני האדם יכולים לצרוך דרך התזונה או באמצעות תוספי תזונה, והם פרי מחקר המתבסס על חיידקים טבעיים המתפתחים במעיים האנושיים. משמעות השם המדעי "פרו-ביוטיקה" היא "למען הגוף" (בניגוד ל"אנטי-ביוטיקה"), וזהו מדע שהולך ותופס תאוצה נרחבת בעולם הרפואה - הן המשלימה והן הקונבנציונלית.

תפקידה של הפרוביוטיקה הוא שיפור הבריאות הכללית ומערכת העיכול בפרט. החיידקים הפרוביוטיים עשויים למנוע השתלטות של חיידקים מזיקים במעיים, ובנוסף, הם מנצלים את הסיבים ומאפשרים ייצור חומצות החשובות לתנועתיות המעיים ולבריאותם ומחזקים את המערכת החיסונית במספר מנגנונים. הפרוביוטיקה מתאימה לנטילה בכל גיל באופן חד פעמי או קבוע ויכולה לסייע בטיפול בבעיות במערכת העיכול, מחלל הפה ועד פי הטבעת, כולל כמובן בעצירות.

ממה יכול להיגרם מחסור בחיידקים החיוניים לגוף?

מלבד תזונה דלה בסיבים תזונתיים, מחסור בחיידקים בריאים במעי, שעלול להוביל לעצירות, יכול להיגרם מסיבות שונות ובהן נטילת תרופות מסוימות, למשל תרופות לשיכוך כאבים, תרופות נוגדות חומצה, תרופות להורדת לחץ דם, תרופות לטיפול בפרקינסון, תרופות נוגדות דיכאון ותרופות משתנות וכמובן אנטיביוטיקה. מתח ולחץ, שינויים באורח החיים, עישון וזיהום אוויר, ידועים גם הם כגורמים הפוגעים באוכלוסיית החיידקים התקינה ועלולים להיות הגורמים לעצירות.

כיצד מקיימים אוכלוסיית חיידקים תקינה?

אחת הדרכים להימנע מעצירות ולטפל במקרים חוזרים ונשנים שלה, היא צריכת פרוביוטיקה בצורת תוסף תזונה. ג'ארו דופילוס, תוסף תזונה פרוביוטי מבית "אלטמן", מורכב מנוסחה של 8 זני חיידקים שפרוסים באופן טבעי לאורך מערכת העיכול ותומכים בה. זני החיידקים המצויים בג'ארו דופילוס נבדקו במחקרים ונמצאו כמסייעים ומעניקים הגנה רחבה למערכת העיכול.

תוספת קבועה של פרוביוטיקה, בשילוב עם צריכת הכמות המומלצת של סיבים תזונתיים, תעזור לשקם את אוכלוסיית חיידקי המעיים התקינה ו"לשבץ" את המעיים בחיידקים מועילים, וכך להקל על פעולת מעיים תקינה ויציאות סדירות.

הבטן נפוחה? לקבלת 25 ₪ הנחה לג'ארו דופילוס הקליקו כאן

 

 




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה