5 סוגי מזונות שמסייעים בשריפת קלוריות

איזה פרי הכי משפיע על קצב חילוף החומרים? במה תבלינים מועילים לירידה במשקל? ומה כדאי לאכול כדי להרגיש תחושת שובע לאורך זמן? נתונים מעניינים שכדאי להכיר

10/08/2014
שרון יוגב קבלו עדכונים משרון יוגב
  • RSS

מאכלים שורפי שומן, יש דבר כזה ואם כן איפה קונים אותם? אז לפני הכול בואו ננפץ מיתוס - אין דבר כזה מאכלים ששורפים שומן אבל יש מאכלים שגורמים לקיבה שלנו לעבוד יותר בדרך זו או אחרת ובכך לשרוף יותר קלוריות. חשוב להבדיל בין השניים. אחרי שליבנו את העניינים נצא לדרך:

1. מאכלים חריפים

פלפל חריף לסוגיו השונים, סחוג, חרדל וחזרת. החרדל מגרה את הפרשת מיצי הקיבה ובכך מייעל את תפקוד מערכת העיכול ומגביר את שריפת הקלוריות. הפלפל החריף בצורתו כירק מכיל קפסאיצין שמחמם את הגוף, ולמעשה גורם למערכת לעבוד בטמפרטורה גבוהה יותר וחום מגביר אנרגיה שגורמת לשריפת יותר קלוריות. ניתן להגיע עד לכ-20% יותר שריפה באכילה קבועה של חריפים מדי כמה שעות.

הקפסאיצין מדרבן את הגוף באופן זמני לשחרר יותר הורמוני סטרס, כמו אדרנלין, שממריצים את קצב חילוף החומרים ובכך מגבירים את היכולת שלנו לשרוף יותר קלוריות. ועוד משהו משמח - לאוכלי פלפלים חריפים יש פחות תיאבון משום תחושת השובע שהחריפות מביאה איתה. ומשהו פחות משמח - יש כאלה שמערכת העיכול שלהם לא תאהב את החריפות. צריך לשלב את הפלפל בבקרה ובהדרגתיות.

מאכלים חריפים. צילום: שאטרסטוק

2. מאכלים חלביים

יוגורט, גבינה ואפילו פרמזן. אכלו הרבה מוצרי חלב דלי שומן, ולא רק בשביל הסידן שבונה עצמות חזקות. מחקר מכתב העת של האגודה למדעי התזונה בארה"ב הראה כי נשים שצרכו חלב, יוגורט וגבינה 4-3 פעמים ביום, איבדו 70 אחוז יותר שומן גוף בהשוואה לנשים אשר לא אכלו כלל מוצרי חלב. זאת משום שהקומבינציה של סידן, יחד עם מרכיבים אחרים המצויים במוצרי החלב, ממריצה את חילוף החומרים, והקלוריות נשרפות בקצב מהיר יותר. אם אתם לא צורכים לקטוז רצוי מאוד להשלים את הסידן כתוסף. מוצרי חלב מגדילים בגוף את רמות ההורמון קלציטריול שגורם לתאים לשרוף יותר.

3. מאכלים חמוצים

מיץ מלימון, אשכולית, תפוז, פומלות, חומץ תפוחים, חומץ רגיל לא סינטטי, אננס ועוד. כל הנ"ל מכילים ריכוז גבוה של ויטמין c, חומצה אסקורבית. ויטמין זה יודע בפירוק שומן ולא בכדי משתמשים בו גם כחומר ניקוי. ויטמין c מפרק את השומן שנצבר בגוף וגורם למעשה לירידת אחוזי השומן בגוף. הוא גם משפר את רמות הכולסטרול בגוף.

במחקר שנערך לפני מספר שנים במרכז למחקר ומטבוליזם בקליפורניה, נמצא שצריכה רבה יותר של אשכולית מעלה את הסיכוי לרדת במשקל. לפי המחקר, אלה שצרכו אשכולית לפני כל ארוחה (ללא ביצוע שינויים תזונתיים אחרים), הורידו בממוצע 1.5 ק"ג ב-12 שבועות, בעוד שקבוצת הביקורת לא ירדה במשקל כלל וכלל. לא בכדי כבשה את העולם לתקופה "דיאטת האשכוליות המפורסמת". לא הייתי ממליצה עליה בשל היותה לא מאוזנת אך בהחלט מומלץ לשלבה בתפריט בעונה.

יש הפותחים את הבוקר שלהם עם כוס מים קרים בהם מיץ סחוט טרי מחצי לימון וכפית שמן זית להמרצה, דילול שומן וניקוי הגוף. לפי הרפואה הסינית שתייה של כף חומץ תפוחים (ונא להקפיד על איכות משובחת ולא להשתמש בסינטטי) מהולה בכוס מים פושרים תורמת להנעה בגוף.

לימון. צילום: שאטרסטוק

4. תבלינים

קינמון, ג'ינג'ר - למרות שיש לקינמון עשרות יתרונות בריאותיים, היתרון העיקרי שיסייע לכם לרזות יותר הוא השפעתו החזקה על הורדת רמות הסוכר בדם. במחקר שפורסם בשנת 2003 הוכח כי צריכת כרבע כפית קינמון ביום הפחיתו את רמות הגלוקוז בכ-30% לאחר 40 ימים וכידוע לכולנו אינסולין יכול לגרום להשמנה.

מחקרים חדשים הראו כי גם הג'ינג'ר מסייע לירידה במשקל. הוא מגביר את קצב חילוף החומרים ואף משפר את קצב זרימת הדם. ההמלצה היא לחלוט אותו כשורש טרי ולא כתבלין טחון, ולשתות עם תמצית של קפה או תה ירוק.  

5. משקאות

קפה, תה ירוק - שתיית קפה חזק בכמויות גדולות לפני אימון גופני הוכחה כמגבירה את קצב חילוף החומרים ולכן את שריפת הקלוריות .לקפאין יש השפעה לא רק על ההוצאה האנרגטית בזמן מנוחה, אלא גם על פירוק רקמת השומן באופן ישיר. הקפאין (במיוחד בקפה שחור וחזק) גורם להעלאה בריכוז חלק מחומצות השומן בדם ולמעשה מסייע בניצול השומן בזמן פעילות גופנית. מומלץ לשתות כשעה עד חצי שעה לפני יציאה לפעילות אירובית. הכמות היא כאמור גדולה - סדר גודל של שני אספרסו כפול. חשוב לציין שללא פעילות גופנית כל היתרון הנ"ל איננו רלוונטי.

תה ירוק מסייע לשיפור והגברת המטבוליזם. היות ומטבוליזם נמוך הינו אחד המצבים אשר מעודדים השמנה, תה ירוק מסייע לנצל את עודפי הקלוריות לאנרגיה. רמות גבוהות של סוכר בדם מובילות על פי רוב להשמנה יתרה. תה ירוק מסייע לעכב את שחרור הפחמימות על-ידי חסימת ספיגת הגלוקוז לזרם הדם, כך מסייע למניעת התפתחות סוכרת והשמנה יתרה.

מחקרים רבים גילו כי שתיית תה ירוק לפחות לפרק זמן של שלושה חודשים השפיעה על ירידה במשקל ושיפור בשריפת השומנים. אובדן המשקל וההרזיה נובעים מפעילותו של הרכיב קטכין, המצוי בתה הירוק. הקטכין מסייע לגופנו לשרוף את עודפי הקלוריות באופן מהיר יותר.

תה ירוק. צילום: שאטרסטוק

בבואנו לרזות יודעים כולנו שצריך להכניס פחות מהרגיל, אין כאן שום סוד אבל יש כאן כמה עקרונות שכדאי להשתמש בהם משום שצריכתם ממילא אינה "יקרה" בקלוריות ושווה כמובן לבדוק כל רכיב לגופו או יותר נכון לגופכם.

*****

שרון יוגב היא מאמנת לתוצאות בהרזיה ובעלת סדנאות וקבוצות תמיכה.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה