5 סיבות שבגללן חובה לשלב סידן בתזונה

אין כמעט היבט בריאותי בגוף האדם שהסידן איננו תורם לו. למה חשוב לצרוך סידן לאורך כל שלב בחיים, בשבילךְ ובשביל הילדים שלך

20/07/2014
שגית פסטמן קבלו עדכונים משגית
  • RSS

טרה סידן. צילום: שאטרסטוק

לא בטוח שכולם יודעים עד כמה גדולה חשיבותה של צריכת הסידן לבריאות האדם. הסידן "התפרסם" בעיקר בזכות תרומתו הרבה לחוזק העצמות ויציבותן, בעיקר בקרב נשים בגיל המעבר, אבל למעשה, סידן הוא אחד המינרלים שבלעדיהם גוף האדם פשוט לא יכול לתפקד, ויש לו תפקיד מרכזי בכל היבט בריאותי כמעט.

הסידן נמצא אצלנו בגוף בכמויות גדולות בהרבה ממה שאנחנו משערים – ולא רק בעצמות, בשיניים ובציפורניים. החשיבות שלו קריטית לגוף במובנים רבים מכיוון שהוא משתתף בתהליכים אנטומיים חשובים ובהם הולכה עצבית וקרישת דם.

להלן 5 עובדות על מה שסידן עושה בשבילך ובשביל המשפחה כולה, שממש חשוב שתדעי:

 1. חשיבות הסידן בתזונת ילדים

אמהות רבות תוהות מהי צריכת החלב המומלצת לבני המשפחה הצעירים לאורך השנים, שתספק להם את כמות הסידן הדרושה להם. ה"מחשבון" הנכון לחישוב הוא, שכוס חלב אחת מספקת כרבע מהדרישה היומית המומלצת לסידן לילדים בגילאים 4 - 8. על פי לימור בן חיים, תזונאית מחלבת טרה, פירמידת המזון המומלצת לילדים כוללת בין 2 ל-4 מנות חלב ביום כמקור לסידן וחלבון החיוניים לגדילה ולחיזוק העצם. לדבריה, כוס חלב, גביע יוגורט או לבן, כוס שוקו, פרוסת גבינה צהובה או לחילופין 2-3 כפות גבינה לבנה יכולים כל אחד להיחשב כמנת חלב.

"צריכת חלב בגיל צעיר מתווה הרגלי צריכה דומים גם בגיל המבוגר יותר", מסבירה בן חיים ומבהירה שצריכת חלב בילדות היא גם השקעה לטווח ארוך בעתיד העצם. צריכת חלב אצל ילדים איננה רק תורמת לבניית השיניים, אלא גם עוזרת להגן עליהן מפני התפתחותה של עששת השן על ידי הפחתת החומציות בפה, האחראית להתפתחות חיידקי עששת. כך למשל, מחקר שנמשך שנתיים באנגליה בילדים בגיל בית הספר הראה שההבדל העיקרי בין ילדים שסבלו מעששת לאלו שלא סבלו מהמחלה, היה צריכה כפולה של גבינה וחלב.

 2. סידן ונשים – קשר לכל החיים

חשיבות צריכת הסידן מלווה את הנשים בשלבים שונים בחייהן:

גיל ההתבגרות הוא הזמן שבו כ-40% ממסת העצם מושגת אצל נערות ומכאן חשיבות צריכת הסידן בגיל זה.

נשים הרות ומניקות בדרך כלל מודעות ומקפידות על תזונתן ועל צריכת הסידן למענן ולמען התינוק שבדרך. עם זאת, לאחר הלידה ובמהלך תקופת ההנקה, החשיבות לתזונה מאוזנת ומגוונת עם דגש על צריכת מזונות מועשרים בסידן ובחלבון מתגברת. בן חיים מבהירה: "בתקופות האלה חשוב להוסיף לתפריט גם ירקות ירוקים, פירות ומיצי הדר וכן פירות מיובשים שתורמים סידן וגם מהווים מקור חיוני לחומצה פולית".

בשנות החמישים לחייהן, הסידן חוזר לככב בחיי הנשים כגורם חשוב ומכריע למניעת אוסטיאופורוזיס ועצמות שבורות. העצם, למרבה ההפתעה, היא רקמה חיה שעם השנים ובתנאים מסוימים מאבדת מצפיפותה והופכת לשבירה. מקור המילה "אוסטיאופורוזיס" הוא בשפה היוונית ופירושה עצם מחוררת. חשוב לציין, שבשלבים המוקדמים אין למחלה סימנים חיצוניים ולכן כפעולה מונעת לכל הנשים מומלץ לשלב בתזונה מוצרי חלב ומזונות אחרים הידועים כעשירים בסידן, תוספי סידן יחד עם ויטמין D ופעילות גופנית.

 3. סידן - המרכיב הסודי בדיאטה שלכם:

מחקרים חדשים, המתמקדים בקשר שבין מזון והשמנה, מצביעים על קשר חיובי שבין צריכה מוגברת של מוצרי חלב רזים לבין השפעה על משקל גוף תקין, ולא פחות חשוב - שמירתו. בן חיים: "בישראל, מחקר שנערך במרכז הרפואי על שם רבין ושסקר הרגלי תזונה הן של נשים והן של גברים בגיל 25 עד 64, הצביע על כך שככל שצריכת הסידן גבוהה יותר בגוף, כך הסיכון להשמנה קטן יותר. המחקר מצא כי משקל הגוף אצל נבדקים שצרכו פחות מ- 90 גר' חלב ליום היה גבוה יותר לעומת נבדקים שצרכו יותר מ- 100 גר' חלב ליום".

גם בחו"ל נעשים מחקרים שונים כדי להבין מה ההשפעה של מוצרי חלב על הבריאות. במחקר שנערך בניו-זילנד בקרב ילדי בית ספר התברר שאחוז גדול יותר של ילדים מהקבוצה שנמנעה מחלב הוגדרו כ"שמנים", וזאת ככל הנראה בשל נטייתם להחליף את החלב במשקאות ממותקים.

 4. סידן – בשירות הבריאות והיופי

בכל הקשור ליופי, סידן וזרחן פועלים במשולב ליצירת שיניים, שיער, וציפורניים חזקים ומבהיקים, שתורמים לחזות הבריאה שלנו. הסידן במיוחד ידוע כגורם המסייע לתיקון עור פגום ולהחייאת עור עייף ונטול חיים. בכל מה שקשור לרפואת הפה, חוסר בסידן עלול להוביל לריקבון שיניים ולנסיגת חניכיים.

טרה סידן. צילום: שאטרסטוק

 5. סידן – מהם מקורותיו בתזונה ומה מעכב אותו?

בתזונה היומיומית מומלץ לשלב, בנוסף למוצרי חלב כמו מעדנים, גבינות ומשקאות חלב, מקורות תזונתיים נוספים לסידן כגון סויה, קטניות, ירקות ירוקים עליים, שומשום וטחינה, שקדים וכן דגים הנאכלים עם העצמות.

"במצבים של רגישות ללקטוז (סוכר החלב), ניתן בהתאם לרמת הרגישות לצרוך מוצרי חלב דלי לקטוז כמו גבינה צהובה, יוגורט וגבינת קוטג'", אומרת בן חיים.

ישנם מזונות המקשים על ספיגת הסידן ומאטים אותה - בעיקר מזונות המועשרים בסיבים תזונתיים וכן בסובין. בנוסף, רכיבים צמחיים המצויים בעיקר בירקות, כמו אוקסלטים ופיטטים, יוצרים רכיב הנקשר לסידן ומקשים על ספיגתו במעי. לעומת זאת ויטמין D וויטמין C משפרים את ספיגת הסידן וזו אחת הסיבות שבגללן מוצרי חלב מסוימים מועשרים מראש בויטמין D.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך