ריבועי שוקולד וגבינת שמנת

דנית סלומון במתכון לעוגה מעולה, שנכנסה היישר לרשימת "העוגות־השוות־ממש" שלה, שממנה שולפים מתכון בכל פעם שרוצים לפנק או להתפנק

עוגת שוקולד גבינה

צילום: יהודה סלומון

ריבועי שוקולד וגבינת שמנת. צילום: יהודה סלומון

הרעיון (המוצלח) של שבועות היה להכין עוגת גבינה לבנה ועוגת גבינה חומה – אותה תבנית, אותה גבינה, אותו חיתוך, אבל טעמים שונים. העוגה הלבנה תובלה במייפל ויצאה פשוט נהדרת. זו, השוקולדית, יצאה כל־כך טובה, עד שהופקעה מגזרת "עוגות הגבינה" וקודמה למחלקת העל של "העוגות־השוות־ממש", שממנה שולפים מתכון בכל פעם שרוצים לפנק או להתפנק.

הדבר הכי חשוב שצריך לזכור בנוגע לעוגה הזו הוא, שהיא חייבת להבשיל במקרר 48 שעות לפחות, כדי להגיע לטעם המשובח כל כך. זה פשוט עוול להגיש אותה לפני כן. הצד המצער הוא, שאחרי שהתאפקתם יומיים תמימים, העוגה תיעלם ברגע (במקור התכוונתי לכתוב שהעוגה עשירה מאוד, ואפשר להסתפק במנות קטנות יחסית. אבל חזרתי בי כשראיתי אישה אחת כחושה, שידועה במשפחה כמסתפקת במועט, מחסלת שלוש פרוסות ברצף). תוכלו להתנחם בכך, שזו עוגה שממש קל להכין. היא מורכבת מבצק פריך שוקו־אגוזים (אגוזי לוז), שמשמש כבסיס לקרם אפוי של גבינת שמנת אמריקאית, שוקולד מומס ושמנת מתוקה. פירורי מקופלת משלימים את הטעם ואת המראה.

טיפ: אילסרים (אגוזי לוז, בונדוק) מולבנים לא רק יקרים, אלא גם קשים להשגה. קלייה וקילוף בבית הם מטלה מעצבנת. הפיתרון שלי הוא קניית אגוזים קלויים בדוכן הפיצוחים, כשאני משתדלת לבחור באלה שכמעט כל הקליפה נשרה מהם בקלייה. בבצקים כהים, כמו זה שכאן, זה ממש לא מפריע שנשארה קצת קליפה על האגוזים הקלויים. קניתם כמות? ארזו בשקית ניילון עבה ואטומה ואחסנו במקפיא. האגוזים ישמרו על טריותם חודשים.

כוסות וכפות: מהסט הבין־לאומי. 1 כוס = 250-240 מ"ל (125 גרם קמח, 200 גרם סוכר); 1 כף = 15 מ"ל (7.5 גרם קמח, 12.5 גרם סוכר).

המצרכים לעוגת שוקולד וגבינת שמנת:

לתערובת השוקולד־גבינה:

1 מכל קטן (250 מ"ל) שמנת להקצפה 32% שומן (או 200 מ"ל שמנת להקצפה 38% + 4 כפות חלב)

¼ כפית גבישי קפה נמס

100 גרם שוקולד מריר 60% לפחות, קצוץ או שבור לקוביות

450 גרם (2 חפיסות) גבינת שמנת אמריקנית בטמפרטורת החדר (Cream Cheese, מסוג פילדלפיה, או רסקס שנמכרת גם במשקל)

¾ כוס סוכר

2 שקיקים סוכר וניל

2 ביצים גדולות

2-1 ממתקי שוקולד מקופלת מפוררים – לעיטור

לבסיס:

30 גרם (כ־⅓ כוס) אילסרים (אגוזי לוז) קלויים

2 כפות סוכר

1 שקיק סוכר וניל

¼1 כוסות קמח

2 כפות אבקת קקאו

¼ כפית אבקת אפייה

100 גרם חמאה קרה, חתוכה לקוביות

1 ביצה גדולה

אופן ההכנה:

1. מוציאים את גבינת השמנת מהמקרר, כדי שתתרכך מעט בטמפרטורת החדר. יוצקים את השמנת לקערת זכוכית חסינת־חום ומחממים במיקרוגל ½2-1 דקות (או בסיר קטן מעל להבה בינונית), עד שתגיע לרתיחה עדינה. מוציאים מהמיקרוגל (או מסירים מהאש). מוסיפים את גבישי הקפה ואת השוקולד לשמנת החמה. משהים 2 דקות, וטורפים היטב עד שכל השוקולד נמס והתערובת חלקה ואחידה. משהים לצינון על משטח העבודה.

2. מחממים את התנור לחום בינוני (180 מעלות). משמנים במעט חמאה (אני מנצלת את הצד הפנימי המשומן של עטיפת החמאה למטרה זו) תבנית מלבנית 30×23 ס"מ, ומרפדים אותה – תחתית ודפנות – במלבן של נייר אפייה.

3. מכינים את הבסיס. שמים את האגוזים במכל של מעבד המזון, מוסיפים סוכר וסוכר וניל, ומפעילים בפולסים כדי לטחון את האגוזים לפירורים קטנים. מוסיפים קמח, קקאו ואבקת אפייה, ומפעילים ל־3-2 שניות כדי לערבב את החומרים היבשים. מוסיפים את החמאה וממשיכים לעבד בפולסים עד שמתקבלת תערובת פירורית לחה. מוסיפים את הביצה ומעבדים לבצק אחיד – עוצרים פעם אחת באמצע ומנקים את הדפנות במרית. (אם אין מעבד מזון. טוחנים את האילסרים עם הסוכר במטחנה קטנה או בממחה, ומכינים את הבצק במיקסר – משתמשים בחמאה בטמפרטורת החדר, לא רכה מדי). משטחים את הבצק בתבנית בשכבה אחידה, דוקרים אותו במזלג לאורכו ולרוחבו, ואופים במדף האמצעי של התנור במשך 15 דקות, עד שהבצק יבש ויציב למגע. מוציאים את התבנית מהתנור, ומכוונים את התנור לחום קצת נמוך מבינוני־נמוך (150 מעלות).

4. בקערת ערבול גדולה מערבלים את גבינת השמנת עם הסוכר וסוכר הווניל לתערובת חלקה. מוסיפים את שמנת השוקולד בהדרגה, תוך ערבול במהירות בינונית־נמוכה. מוסיפים את הביצים ומערבלים לתערובת חלקה ואחידה – חשוב להקפיד על ערבול במהירות נמוכה יחסית, כדי לא להחדיר אוויר לתערובת. יוצקים את תערובת השוקולד והגבינה על הבסיס האפוי, ומטלטלים את התבנית בעדינות, כדי לפלס את התערובת. אופים במרכז התנור במשך 25-20 דקות, עד שהמרכז כמעט יציב, אך עדיין רוטט מעט. מוציאים את העוגה מהתנור, זורים עליה את פירורי המקופלת ומחזירים לתנור. מכבים את התנור ומשהים את העוגה 10 דקות בתנור הכבוי. מוציאים את העוגה מהתנור ומצננים לגמרי. מכסים ומקררים במשך 48 שעות (לא להתפתות – היא טעימה גם אחרי 24 שעות, אבל לא כמו אחרי 48). חותכים למלבנים או לריבועים בגודל הרצוי.

>> לעמוד הפייסבוק של דנית סלומון

.

.

דנית סלומון
מחברת ספרי בישול רבי־מכר (למעלה מ־20) וספרי תרבות, מפתחת מתכונים, עורכת. אוהבת לקרוא, לאכול, להתווכח, להתבטל ולבשל - בסדר זה ממשנולדה וגדלה בקיבוץ אשדות יעקב מאוחד. מתגוררת בתל־אביב. בוגרת החוגים לתולדות האמנות והחוג לפילוסופיה כללית באוניברסיטת תל־אביב