למה כדאי לאכול קטניות

הן מונעות סרטן ומחלות לב, הן משביעות ויש בהן רכיבים תזונתיים מצוינים. ד"ר אולגה רז מסבירה כיצד לשלב קטניות בסלט, במרק ובקציצות, בבוקר, בצהריים ובערב. יש גם מתכון

22/04/2014
המרכז הרפואי ת"א (איכילוב) קבלו עדכונים מהמרכז הרפואי ת"א (איכילוב)
  • RSS

כתבה: ד”ר אולגה רז, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה, המרכז הרפואי ת”א, איכילוב, מנהלת קבוצת תזונה ודיאטה של bewell

קטניות הן אחד המזונות שאני אישית ממליצה לכולם לאכול, לשלב בתפריט כמה שיותר, אלא אם כן הן גורמות לכם בעיות עיכול. יש בהן הרבה חלבון, הרבה פחמימות, סיבים, ויטמינים ומינרלים. ניתן להכין אותן בכל צורות ההכנה האפשריות - כסלט, כקציצות אפויות, בתבשילי קדרה ובמרקים - ולאכול מהן בכל שעות היום. זה תמיד טעים. קטניות הן משביעות מאוד, מכילות פיטו כימיקלים שעוזרים להילחם במחלות קשות כמו מחלות לב וסרטן. מעבר לזה - אני עוד לא ראיתי בן אדם שקלקל מנה עם קטניות.

סלט ירקות עם חומוס (צילום: שאטרסטוק)

אנשים שהקטניות לא עושות להם טוב, אני ממליצה להנביט אותם למשך לילה ואז יש סיכוי שהתופעות יהיו פחות מורגשות, יחד עם זאת יש קבוצה של אנשים שמאוד רגישים לקטניות, בכל צורת ההכנה, והן גורמות להם לבעיות עיכול וכאבי בטן אז להם אני ממליצה למצוא פתרונות אחרים.

לפתרונות נוספים למניעת גזים ובעיות עיכול, לחצו כאן

כיצד לשלב את הקטניות בתפריט בכל שעות היום:

בבוקר: טיפ למי שרוצה להכין אוכל מהיר ויעיל עם קטניות- קנו חומוס משומר. גרגירי חומוס משומר לא מכילים חומרים משמרים והערך התזונתי שלהם נשמר בצורה, אפשר לשלב את המנה בכל שעות היו,ם בבוקר בפיתה בצהריים כתוספת ובערב עם הסלט, וזה דורש הרבה פחות זמן מלהתחיל לבשל את הגרגרים. אפשק גם להכין מזה חומוס ביתי במיקסר ידני בתוספת שמן זית וטחינה וזה יכול להיות ממרח מעולה גם לארוחת בוקר.

בצהריים: בצהריים אני ממליצה על הכנת מאכל מקטניות ודגנים מלאים, מה שנותן לנו בעצם חלבון באיכות ביולוגית גבוהה בדומה לחלבון של בשר, דוגמאות למאכלים: טשולנט (חשוב! לא להוסיף בשר שמן) מרק גריסים ועדשים, מג'דרה וכדומה.

מרק עדשים (צילום: שאטרסטוק)

בערב: בערב אפשר להכין קדרת שעועית לבנה או מרק עדשים עשיר בשילוב ירקות כמו גזר וקישואים זו ארוחה מלאה ומשביעה.

מתכון לקדרת גריסים, עדשים וירקות שורש צלויים

המצרכים ל-6 מנות:

כוס עדשים קטנות

כוס גריסי פנינה

 6 כוסות מים

בצל גדול, קצוץ

 3 כפות שמן זית, מחולקות

סלק חתוך לפלחים (לא מקולף)

2 ארטישוק ירושלמי מקורצפים (לא מקולפים(

קישוא פרוס

גזר פרוס עבה

לפת, חתוך לפלחים (לא מקולף)

קולרבי, מקולף וחתוך לפלחים

3 כפות חרדל דיז'ון (רצוי עם גרגרים)

2 שיני שום כתושות

מלח ופלפל שחור גרוס לפי הטעם

אופן ההכנה:

  1. בקדרה או סיר כבד עם מחסה, מחממים כף שמן זית בסיר ומטגנים את הבצל עד שהוא מתרכך. מוסיפים את העדשים, גריסים ומים ומביאים לרתיחה. מנמיכים את האש ומבשלים עד שהמים נספגים, כ-50 דקות.
  2. בינתיים, מחממים את התנור ל-200 מעלות. שמים את כל הירקות בקערה. בקערה קטנה,  מערבבים 2 כפות שמן זית שנוטרו עם השום והחרדל. ומוסיפים מים ותבלינים. יוצקים לתבנית גדולה מרופדת בנייר אפייה וצולים כ-25 -35 דקות עד שכל הירקות מוכנים ומוזהבים. הופכים פעם אחת בזמן הצלייה. מגישים את הירקות מעל תערובת הגריסים או בוחשים אותם פנימה.

ד"ר אולגה רז ופיליס גלזר מבשלות קדרת גריסים, עדשים וירקות שורש ונותנות המלצות:

——————————————————————————-----------------------------------------------------------

רוצות לשאול את ד”ר אולגה רז שאלות בנושא תזונה? לחצו כאן

לאתר היחידה לתזונה ודיאטה




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה