איך לשכנע את הילדים לאכול גבינה

חשוב לנו להרגיל את הילדים לאכול מזון בריא ומזין, אבל מה עושים עם ילדים סרבנים ובררנים? להלן כמה עצות מועילות

06/04/2014
ענת ברק קבלו עדכונים מענת ברק
  • RSS

טרה גבינה לבנה (צילום: שאטרסטוק)

מה יותר חשוב לנו מבריאות הילדים שלנו? כולנו היינו רוצים לראות את הילדים שלנו אוכלים טוב יותר, מזין יותר, בריא יותר. חלקנו אפילו מרגישים אשמים על כך שהילדים לא אוכלים מספיק טוב, ומרגישים שהיינו יכולים לעשות יותר.

אם כל המזונות הבריאים היו גם טעימים לא היתה לנו בעיה. היינו רואים ילדים בני שנה מנשנשים להנאתם ברוקולי לארוחת צהריים והכל היה כיף וטוב. אבל יש גם מציאות, ובה חלק מהילדים בררנים כל כך במה שהם אוכלים, את זה כן רוצים, את ההוא לא רוצים, ובקיצור - אתם ודאי מכירים את המצב.

ללימור בן-חיים, תזונאית מחלבת טרה, יש כמה עצות להורים שמעוניינים להרגיל את הילדים לתזונה בריאה יותר, והיא מתחילה בגבינה לבנה - מוצר בסיסי וטעים שרבים מאיתנו אוהבים (הישראלי הממוצע צורך 32 ק"ג גבינה לבנה לשנה!), אבל לצערנו - חלק מהילדים פשוט מסרבים לאכול. למה? ככה, כי הם ילדים.

למה כדאי להרגיל את הילדים לאכול גבינה

לגבינות לבנות, מלבד היותן מוצר אהוב וטעים, יש יתרונות בריאותיים מוכחים - לקטנים וגם לגדולים. "גבינות לבנות רזות הן מקור טוב לספיגת סידן", מזכירה בן-חיים. "כתוצאה מכך, גם הוכח הקשר ללחץ דם נמוך יותר, ולמשקל גוף תקין יותר (בעיקר בצריכה של מוצרי חלב עם 3% שומן, שעומדים בתקן Semiskimmed). אכילת מוצרי חלב תורמת בתפריט לחלבון בעל ערך תזונתי רב, החשוב לגדילת והתפתחות ילדים, בכל הגילאים".

חילקנו את הילדות ל-3 תקופות, ותחת כל תקופה אספנו עצות תזונה מועילות, שיעזרו לכם לשכנע את הילדים לאכול גבינה לבנה:

 ילדים מגיל 9 חודשים - 3 שנים

תחילת חיי התזונה של הילד היא התקופה החשובה ביותר עבורו, זו שתקבע בעצם כיצד ייראה התפריט שלו לאורך הגדילה ואפילו לאחר מכן. בערך בגיל 9-10 חודשים, הילד נגמל מחלב אם (או תחליף) ומגיע הזמן שלו להתחיל לאכול מזונות מוצקים, וכאן נכנסת האחריות שלנו כהורים - מה שנרגיל אותו לאכול עכשיו, הוא כנראה יאכל גם בהמשך.

"היתרון שיש לגבינה לבנה על פני מזונות אחרים בגיל הזה, הוא הטעם הנייטרלי שלה, המרקם החלק שאיננו גושי ולא נוזלי, היותה קלה לעיכול וכמובן העושר בסידן וחלבון", אומרת בן-חיים. "בניגוד למוצרים אחרים המיועדים לפעוטות, הגבינה איננה ממותקת ולא מייצרת אצל הפעוט תלות מוגזמת במתוק, שאנחנו מאוד לא מעוניינים בה".

 ומה עושים אם הילד לא רוצה? "קודם כל, כשחושפים את הפעוט למזונות לראשונה בחייו, חשוב שזו תהיה חשיפה הדרגתית", מדגישה בן-חיים, "יש הורים שבאים אלי בתלונות שהילדים לא אוהבים מזון מסוים, אבל למעשה הם פשוט התייאשו מוקדם מדי. חשיפה למזון חדש צריכה להיות ב-8 שלבים, לא פחות, כדי לייצר בהדרגה חשיפה לטעמים חדשים. אז קודם כל לא להתייאש. שנית, אם קשה לילד להתרגל לטעם, אפשר להוסיף לגבינה מעט אבוקדו או רסק פרי - שהופכים את המאכל למתוק יותר אבל אין בהם תוספת סוכר".

גיל 6-3

עכשיו כשהילדים טיפה גדלו, זה הזמן להתחיל לשחק עם האוכל, להפוך אותו לחוויה כיפית לכם ולילדים. קחו למשל סנדוויצ'ים מלחם מלא עם גבינה לבנה, וחיתכו בצורת לבבות או כוכבים.

"כשהילדים כבר אוכלים סנדוויצ'ים", אומרת בן-חיים, "אפשר להתחיל לגוון להם עם דברים כמו זיתים או אבוקדו. ילדים מאוד אוהבים, למשל, מוצרים שמכילים גבינה לבנה - כמו פנקייקס מגבינה או עוגת גבינה. נסו לבשל איתם יחד, לתת להם משימות קטנות במטבח, הם יותר יהנו לאכול את מה שהם מכינים".

ילדים בני 6 ומעלה

כשהילדים גדלים והולכים לבית הספר, קצת יותר קשה לנו להגיד להם מה לעשות, הם מפתחים טעם אישי ומושפעים המון מהסביבה. ובכל זאת, יש כמה נקודות שאם תקפידו עליהן, תוכלו לדאוג לתזונה טובה לילדים.

• "המקום של ההורים בגיל הזה הוא חשוב מאוד", אומרת בן-חיים, "חשוב ליצור תשתית נכונה של מזון בבית, כי זאת האחריות למה שהילדים אוכלים".

• דוגמא אישית זאת הדרך הכי טובה ללמד אותם מה טעים וטוב - במקום להגיד להם "אתם צריכים לאכול גבינה", פשוט איכלו לידם גבינה לבנה, והם כנראה יחקו אתכם וינהגו כמוכם.

• כשיוצאים לטיולים, שימו באוטו צידנית עם גבינה וירקות חתוכים. כך תימנעו מלעצור ולקנות ג'אנק פוד.

• נסו לתת לילדים גבינות שמנת עם 5% שומן או גבינות בטעמים ועם תוספות. רבים מהילדים אוהבים להתנסות בטעמים חדשים.

• ספרו להם כמה גבינה חשובה לגדילה שלהם ולעצמות.

• ספרו להם כמה כוכב הטלוויזיה או הספורט שהם אוהבים נהנה לאכול גבינה מאז שהוא ילד, והראו להם כמה הוא חזק וגדול היום.

 

 



תגיות: , ,

מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה