פסח: הזדמנות מצוינת לשנות את התזונה וההרגלים

חג האביב וההתחדשות יכול להיות מנוף לשינוי תודעתי וארגוני. בואו לעשות סדר הפנימי וקבלו המלצה איך לעבור את ליל הסדר בשלום. יש גם מתכון לקציצות דגים בריאות

02/04/2014
המרכז הרפואי ת"א (איכילוב) קבלו עדכונים מהמרכז הרפואי ת"א (איכילוב)
  • RSS

כתבה: ד"ר אולגה רז, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה, המרכז הרפואי ת"א, איכילוב, מנהלת קבוצת תזונה ודיאטה של bewell

 כשאני חושבת על שנה קלנדרית, היא מכילה עבורי ארבע התחלות חדשות: בראש השנה, בראש השנה האזרחי – כלומר, בחורף, ביום ההולדת ובפסח.

פסח הזדמנות לשינוי תזונתי (צילום: שאטרסטוק)

 כל התחלה כזו, שמסמלת התחלה אחרת בלוח השנה היא גם החלטה פנימית, לפיה אתם עושים לעצמכם תוכנית חדשה לשנה חדשה. זה המקום לבדוק מה לא עשיתם, מה לא סיימתם מה הגשמתם ומה נותר לכם עוד להגשים. ואז, לערוך תוכנית חדשה לעצמכם שכוללת גם מחשבה על הגוף שלכם ועל הבריאות: למשל, תשאלו את עצמכם מתי הייתם פעם אחרונה בבדיקות אצל הרופא? בדיקות דם? מתי עשיתם פעם אחרונה פעילות גופנית? מה אכלתם בשנה שעברה ואיך ההתחלה הזו תשנה את ההרגלים שלכם. וכמובן זו ההזדמנות לקבל החלטות- מתי לערוך את הבדיקות, מתי ללכת לרופא, כיצד להתחיל פעילות גופנית ואיך לשנות את צורת האכילה שלי.

למה דווקא ההחלטות האלה? משום שאלה הדברים שקובעים לנו את החיים. כשאדם מרגיש לא טוב, בעודף משקל ולא מרוצה מעצמו  - גם החיים שלו יהיה כאלה.

אז איך משנים את ההרגלים כבר בפסח הקרוב?

להתראות עוגיות: מפסיקים לקנות דברים שפוגעים בבריאות כמו עוגות, עוגיות, שוקלדים, חטיפים וכיוצא באלה. אני בעד לאכול את הדברים האלה בכל מקום, חוץ מאשר בבית. מבחינתי בית זה מקום שצריך להיות טהור, כמו שאתם לא תכניסו הביתה סיגריות מריחואנה ודברים מסוג זה שפוגעים לנו בבריאות כך אל תכניסו הביתה דברי מתיקה שפוגעים לנו בבריאות. תשמרו עליכם ועל הילדים שלכם!

המורכבות שבפחמימות: תתחילו לבסס את התזונה שלכם על פחמימות מורכבות, כמו חיטה מלאה (מיד אחרי פסח...) אורז וקטניות (למי שאוכל אותם בפסח ומי שלא - שיתחיל מיד אחרי החג), גריסים וכדומה. פחמימות מורכבות צריכות להיות חלק בסיסי של התזונה שלכם כי יש בהם ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים והם גם נותנים תחושת שובע. ולכן, אחרי שאוכלים אותם פחות רעבים.

שומן חי אאוט: הקטינו את כמות השומן מן החי בתזונה שלכם. קנו רק עוף, הודו  או דגים, ותמנעו מבשר שמן, דוגמת צלעות, אנטריקוט, בשר כבש, איברים פנימיים ועוד.

5 צבעים ביום: אכלו ירקות בכל צורה ובכל צבע, כמה שאתם רוצים. זה מנוף לבריאות. ירקות מכילים ויטמינים,  מינרלים ופיטוכימיקלים שעוזרים לגוף להילחם במחלות קשות, כמו מחלות לב וסרטן.

נוזלים לשיפור העור: שתו הרבה נוזלים, זה משפר את מראה העור, משפר את הבריאות ועוזר להרזיה. הכוונה לנוזלים בריאים, שאינם מכילים סוכר, כמו מים סודה ומשקאות דיאטתיים. אפילו תה וקפה, בתנאי שלא מוסיפים להם סוכר.

 לא חייבים 4 מנות בשר (צילום: שאטרסטוק)

כדי לעבור את הסדר בשלום: הקטינו את מספר המנות.  אין צורך ב-4 מנות בשר או 4 תוספות. אפשר להסתפק ב-2. כמובן שמומלץ להגיש מנות של ירקות ללא תוספת של שומן. ומה בנוגע לקינוחים? גם מאלה אפשר להכין רק סוג אחד, ורצוי שיהיה מבוסס על פירות.

ואל תשכחו שפסח ואביב הם התחלה נהדרת לעשות כושר גופני ומזג האוויר גם מזמין אתכם לצאת החוצה ולעשות הליכות. חג שמח ובריא!

מתכון של פיליס גלזר לקציצות דגים בריאות וטעימות

------------------------------------------------------------------------------------------------

רוצות לשאול את ד"ר אולגה רז שאלות בנושא תזונה? לחצו כאן

לאתר היחידה לתזונה ודיאטה




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה