10 בחירות בריאות שכדאי לנשים לעשות עד גיל 40

רגע לפני שאת מחליפה קידומת - קבלי את המלצות הטופ-טן שלנו לחיים יותר טובים, בריאים ומאוזנים

31/03/2014
גליה לנגלי-ג'וטר קבלו עדכונים מגליה
  • RSS

האביב הוא בדיוק הזמן לקחת על עצמנו אתגרים חדש – הקור הולך ומתרחק, הפריחה מביאה עימה אופטימיות והחופשים המתקרבים מעניקים לנו הזדמנות טובה להתחיל משימות חדשות, כמו שינוייים בהרגלי התזונה והבריאות שלנו. אספנו עשר בחירות בריאות שאת צריכה לסמן עליהן וי עד גיל 40 (וגם הרבה אחרי!) – כדי שתמשיכי ליהנות מהחיים.

 1 / לנסות מזון בריא נוסף שעוד לא טעמת

החלטות בריאות לחיים (צילום: שאטרסטוק)

צאי מאזור הנוחות של רשימת הקניות הקבועה ובקרי בשוק איכרים, בחנות הירקן המקומית או אפילו במורד המעבר, אחרי העגבנייה והמלפפון בסופרמרקט – אין צורך להיבהל מעלי קייל, שורשים עלומים כמו גזר לבן ושמות אקזוטיים של פטריות – התבשילים המפתיעים והבריאים ביותר עשויים להתחיל מפריט אחד חדש שהוספת לעגלת הקניות.

קייל הוא דוגמא מצויינת לירק עליי ירוק כהה, שעד לפני כמה שנים אף אחד לא שמע עליו כאן וכעת כרוב-העל החמוץ-מריר ניתן להשגה כמעט בכל דוכן. "הוא מלא בויטמיני A, C ו-K ובסיבים תזונתיים, עשיר בסידן, מגנזיום ואפילו ברזל, ועתיר בחומרים אנטי-אוקסידנטיים, נוגדי דלקת ונוגדי חימצון" , מסבירה אסנת בוברוב, רוקחת ודיאטנית קלינית של לייף מבית סופר-פארם. "רצוי תמיד לחתוך אותו ואז לאדות מספר דקות, כדי להפעיל בו את התכונה המסייעת להפחתת כולסטרול. אפשר לשלב אותו גם בשייקים ירוקים, בסלטים, במרקים ובתבשילים בדיוק כמו עלי החסה, התרד והמנגולד המוכרים יותר".

2 / לעבור לקפה אחד ביום, והשאר מים

החלטות בריאות לחיים (צילום: שאטרסטוק)

מינרלים, מסוננים, מוגזים, עם קוביות קרח או בטמפרטורת החדר – זה לא מאוד משנה באיזו גירסה את מעדיפה אותם –כשמדובר בנוזלים, מים הם הבחירה המועדפת, לרעננות כללית ולעור גמיש. כדאי להמעיט משמעותית בשתיית משקאות ממותקים או דיאט, לצרוך אלכוהול רק במידה, ובעניין הקפה, מעבר לכוס קפה אחת ביום זו ההחלטה הנכונה הכי פחות "כואבת" שאפשר לעשות.

בוברוב ממליצה שתארגני לעצמך בקבוק יפה ומעוצב שכיף להסתובב איתו, ושיראה לך באופן מוחשי כמה כבר שתית היום ומתי למלא אותו שוב. אפשר גם להיעזר באפליקציה לסלולרי שמשדרת תזכורת שתייה בזמנים קצובים בצלילי פכפוך מים (כמו Daily Water שמסמנת וי על כל כוס ששתית או Water Daily שממלאת את מסך האייפון במים כחולים). "ככל שאנחנו שותים יותר, כך התאים שלנו הופכים רגישים יותר לצמא, והגוף ידע כבר לבקש את השתייה בלי שתצטרכי להזכיר לעצמך", היא מעודדת.

3 / להפוך את מקדם ההגנה למוצר קבוע בתיק

החלטות בריאות לגוף בריא (צילום: שאטרסטוק)

את התמונות האולטרא-שזופות מהחופשה ההיא, בימים שבהם הצטיידת בשמן תינוקות ויצאת להיצלות על חוף הים, כדאי להשאיר באלבום. הכניסי לתיק, בכל ימות השנה, קרם פנים עם מקדם הגנה - גם בחורף , ובעיקר בקיץ, כדי לשמור על העור חף מקמטוטים וכתמים. מי שמוטרדת מהסמיכות הבלתי נסבלת של קרמי פנים עם מקדמי הגנה, יכולה להירגע – היום קיימים על המדף קרמים במרקמים קלילים יותר שמותאמים למזג אוויר לח כמו בישראל (כמו קרם ה"דיילי" החדש של לייף, שייצא לשוק בקרוב). "ככלל, הטיפול בעור לאחר גיל 35 צריך לעלות מדרגה "אומרת איריס כהן, רוקחת ראשית בסופר-פארם. "בחרי מוצרי אנטי-אייג'ינג המתאימים לסוג העור והגיל והחזירי לעצמך את הלחות והגמישות".

4 / למצוא את הספורט שבאמת עושה לך טוב

החלטות בריאות לגוף בריא (צילום: שאטרסטוק)

כולן עושות פילאטיס מכשירים וביקראם יוגה, אבל אולי לך מתאים יותר קיקבוקסינג או ריצה או טאי צ'י? במקום לנהות אחר הטרנד העכשווי (מישהו זוכר את שגעת האירובי של ג'יין פונדה מהאייטיז?), כדאי להתאים את הפעילות הגופנית לאורח החיים ורמת העצימות שהגוף שלך מסוגל אליה כרגע, כך שתוכלי ליהנות, להתמיד ובעיקר להרוויח ממנה.

אם את משתעממת בקלות ואוהבת לגוון - מצאי סטודיו שמעביר שיעורים מכל מיני סוגים, או לחילופין אם את רוצה "להתמקצע" בענף אחד, מצאי את המסגרת המומחית בתחום, שתאתגר אותך. שימי לב כיצד הגוף שלך מגיב לפעילות בשעות שונות של היום, אולי השכמה מוקדמת עדיפה לך על אימון מאוחר בלילה, או להפך. השקיעי בביגוד שיהיה לך נוח ונעים והכי כיף לשתף חברה או להצטרף לקבוצה, שתהפוך את הפעילות הגופנית לחוויה מגבשת.

5 / לקדש את שעות השינה שלך

החלטות בריאות לגוף בריא (צילום: שאטרסטוק)

כשילד ישן, כל הבית עובר למצב קצות-האצבעות, כולל עמעום אורות ולחשושים. האמת היא, שגם לך מגיע לישון בשלווה – אבל את צריכה לקחת את הזכות הזו לעצמך. בלי שעות מאוחרות מול המחשב ובלי חובות חברתיים שלא בא לך עליהם – לכי כבר לישון. דאגי לאווירה נעימה ורגועה בחדר השינה (את מסכי המחשב, הטלוויזיה, ערימות הכביסה - נא להעביר למקום אחר!), ווסתי את רמת האור בחדר כך שלא תתעוררי עם הנץ החמה, פרגני לעצמך מצעים נעימים ונוחים, נסי גם תמציות שמנים ארומטיים כמו לוונדר, או תה קמומיל מרגיע לפני השינה. שנת לילה רציפה עושה פלאים.

6 / להפסיק לעשן

החלטות בריאות לגוף בריא (צילום: שאטרסטוק)

נדמה שאין כאן צורך להרחיב במילים, ובכל זאת גמילה מעישון היא תהליך מורכב ולעיתים ארוך, עם נסיגות והתקדמויות. מצאי לך את המסגרת המתאימה והתומכת, והיפרדי מהניקוטין לשלום. לצד מסגרות תמיכה לגמילה שהן לרוב יקרות, קיימים תחליפים זמינים על המדף ללא מרשם, כגון מדבקות, מסטיקים וטבליות, המקטינים בהדרגה את תלות הגוף בניקוטין ומסייעים בהצלחת התהליך לאורך זמן. "כדאי לנסות כמה סוגים של תחליפים ולא להתייאש אם מנסים סוג אחד, והוא לא עוזר", אומרת איריס כהן. "ואם זה לא מספיק, בהתייעצות עם רופא ניתן להשיג תרופה שלעיתים מסייעת מאוד לגמילה. חשוב לזכור שהניקוטין אמנם מתנקה מהגוף אחרי שבוע אבל הקרייבינג אליו נמשך זמן רב. זהו תהליך שמתחיל בהחלטה, וכשמלווים אותו בתזונה נכונה וספורט, גם העלייה במשקל בעקבות הפסקת העישון מתונה ביותר".

7 / לקבוע את כל הבדיקות התקופתיות

החלטות בריאות לגוף בריא (צילום: שאטרסטוק)

נדמה לך שרק לפני חצי שנה עשית בדיקות דם אבל עברו כבר שנתיים, את התור לרופא הנשים דחית שלוש פעמים, את רופא השיניים ראית לאחרונה בעשור הקודם ואת ממש אבל ממש חייבת למצוא את השם של כירורגית השד ההיא, שהמליצו לך עליה. ובכן, פתחי יומן והתחילי לקבוע. אם זה מקל עלייך, קבעי כבר את התור הבא כשאת אצל הרופא הרלוונטי. העיקר, לשים גם את הבריאות שלך בראש סדר העדיפויות.

8 / לאכול יותר בבית ובישיבה

החלטות בריאות לגוף בריא (צילום: שאטרסטוק)

לא על הדרך, לא באוטו, לא תוך כדי הכנת הארוחה ולא בעמידה מול המקרר. אכילה מודעת רגועה ונינוחה ליד השולחן הביתי, רצוי בכלים נאים, עם עוד בני משפחה או חברים – תבטיח שהאוכל יהיה לך טעים, נעים, ומשביע לאורך זמן. פני זמן ביומן להכין יחד עם כולם ארוחה משותפת (לפחות פעמיים-שלוש באמצע השבוע) – זה משתלם כלכלית אבל בעיקר משפחתית, וזו דוגמה מצוינת לדור הצעיר.

9 / לנסות רפואה אלטרנטיבית לפתרון בעיה ישנה

החלטות בריאות לגוף בריא (צילום: שאטרסטוק)

למה לא לנסות שיטות אחרות לפיתרון בעיות שכבר התייאשת מהן? אלרגיה עקשנית, מפרקים מציקים, כאבי בטן לא פתורים - אם ניסית את הדרך הקונבנציונלית והיא לא סיפקה לך את המענה המלא - אולי תתנסי בשיאצו, הומיאופתיה, רפלקסולוגיה או דיקור. בואי פתוחה להתנסויות מהסוג הזה ובחני באופן הכי קשוב אם וכיצד הם משפיעים עלייך.

10 / לא לשכוח לנשום

החלטות בריאות לגוף בריא (צילום: שאטרסטוק)

כולם מדברים על הפחתת סטרס אבל אם מדיטציות עושות לך סחרחורת – זכרי שיש כל כך הרבה דרכים להכניס קצת רוגע שלווה, ואגב כך להוריד לחץ דם ולשמור על בריאות הלב. לבלות חצי שעה ביום בחוץ (בפארק, בגינה או מול הים), לשמוע מוזיקה אהובה, או, ההמלצה הכי משמחת – לחבק יותר.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה