איך להיות הורים שמחים?

למרות העייפות, המטלות ויסורי המצפון יש המון דברים חיוביים בהורות שלפעמים נשכחים בשגרת היום-יום. קבלו 10 טיפים שיסייעו לכם להיות הורים מאושרים

27/03/2014
נגה בירן קבלו עדכונים מנגה בירן
  • RSS

מי לא רוצה להיות הורה שמח ומאושר? להיות הורה זו חוויה מרגשת מלאה סיפוק אושר וגאווה גדולה, אך יש רגעים שבהם אנו חשים אכזבה, תסכול, כעס ורגשות אשמה. יש רגעים של לחץ ושגרה, והרבה פעמים אנחנו מרגישים שחוקים ועייפים. אבל כדי להיות הורים טובים לא מספיק למלא את החובות והתפקידים שלנו באופן אוטומטי. אם לא נכניס קצת צחוק ושמחה לחיינו השגרה באמת תהיה אפורה. אז מה עושים?

הורים שמחים. צילום: שאטרסטוק

קבלו 10 טיפים ליצירת הורות שמחה יותר:

1. להתמקד בכוס המלאה

מאוד מומלץ לאמן את עצמנו להתמקד בחיובי. בניגוד לנטייה לראות מה חסר ומה לא בסדר. זה מוריד את מצב הרוח שלנו ומבזבז כוחות. במקום זאת התמקדו בחיובי ומצאו את הטוב בכל דבר.

2. להעריך את מה שיש ולהכיר תודה

מאוד חשוב להכיר תודה על כל מה שיש לנו. הכרת תודה מאפשרת לנו לא לקחת כמובן מאליו ומזכירה לנו ברמה היומיומית את הדברים הקטנים בחיינו שהם מתנות אמיתיות. חוקרים בתחום האושר ממליצים על ניהול מחברת תודות. במחברת רושמים בכל יום את כל הדברים בחיינו עליהם אנו מודים. מחקרים הוכיחו כי ניהול יומן תודות הגביר את תחושת האושר.

3. לשלב הומור, צחוק ומשחק

הומור מאד עוזר להתמודד עם קשיים שונים ומאפשר הסתכלות שונה על סיטואציות בחיינו. צחוק חשוב לבריאות, משחרר אנדורפינים ועוזר להכניס שמחה לחיים.  ומשחק מחבר אותנו לילד שבנו, לשמחה הטבעית והפשוטה של ילדים.

4. לחשוב באופן יצירתי וגמיש ולבדוק אמונות

חשיבה יצירתית מאפשרת גמישות, פתיחות לדרכים נוספות לעשות דברים, ומעלה אפשרויות חדשות. יש לנו נטייה להאמין במשהו ולחשוב שזו האמת המוחלטת. אם נחשוב על זה רגע אולי אפשר לחשוב אחרת. יש לנו אפשרות לבדוק אמונות שיש לנו ולראות האם הן משרתות אותנו או לא. ניתן לשחרר אמונות שמגבילות אותנו. ככל שנבין שאין לנו חובה אלא יש לנו בחירה. חופש הבחירה מבין אפשרויות נותן לנו את התחושה שאנו מנהלים את חיינו. הבחירה מגבירה את תחושת השליטה בחיינו וכך גם את האושר שאנו חשים.

5. להגשים את עצמנו ולעסוק במה שאנו אוהבים

נסו לעבוד במה שאתם אוהבים ומרגישים כי זה היעוד שלכם. ככל שתעסקו במקצוע המדויק לכם כך תרגישו יותר סיפוק. אם אין לכם אפשרות לעסוק בייעודכם, עסקו בתחביב שעושה לכם טוב.

6. להיות ב"כאן ועכשיו" ולחוות את הרגע

כשאתם עם הילדים תהיו איתם ותחוו דרך עיניהם. אפשר להפוך את השגרה לכיפית. שלבו את הילדים במטלות. מאד חשוב שכשאנחנו עם הילדים נהיה איתם ב-100 אחוז וניתן את מלוא תשומת הלב שלנו. התנתקו מהפלאפונים והמחשבים ותהיו באמת עם הילדים.

7. לטפל בעצמנו וברגשותינו

ככל  שנכיר את עצמנו טוב יותר ונקבל את עצמנו כאנושיים נרגיש טוב יותר.  כדאי ללמוד להתמודד באופן אפקטיבי עם הרגשות שלנו. רגשות שאנחנו מנסים להדחיק ולא מתמודדים איתם לא נעלמים. כעס, קנאה, תסכול ואכזבה הם רגשות לגיטימיים וחשוב שניתן להם מקום. רק אחרי שנאפשר לעצמנו להרגיש אותם, נוכל לשחרר אותם ולנשום לרווחה. כתיבה יכולה מאד להרגיע ולשחרר או שיחה עם חברה. מחקרים מוכיחים שחברים טובים לבריאות! הקיפו את עצמכם בחברים מפרגנים וכיפיים. פעילות גופנית יכולה גם להרגיע וגם לשפר מצב רוח. חיית מחמד בבית מרגיעה ומכניסה הרבה שמחה הביתה גם לכם וגם לילדים.

8. להשקיע בזוגיות

זוגיות טובה עוזרת לנו להיות הורים טובים יותר. חשוב שנקדיש זמן לבן הזוג ונמלא את הקשר במחוות חיוביות אחד כלפי השנייה. תמיכה מבן הזוג עוזרת לנו להרגיש טוב בהורות ומקרינה על יחסינו עם הילדים. לכן חשוב שנשקיע בזוגיות ובתמיכה ופרגון אחד בשנייה.

9. להתאים ולהגמיש ציפיות

התאימו את הציפיות מעצמכם כהורים, מבן הזוג ומהילדים. כאשר ציפיותינו מוגזמות ולא ראליות אנחנו צפויים להתאכזב, לכעוס ולהיפגע. חשוב לא לצפות למושלמות, כי זה בלתי אפשרי. יש קשיים בהורות ובזוגיות לפעמים. חשוב שנכיר בכך ונבין שזה בסדר וחלק מהחיים. שחרור מציפיות מוגזמות מאפשר הקלה והנאה גדולה יותר.

10. לסמן כמטרה להיות הורים שמחים

אם אנו רוצים להיות הורים שמחים יותר חשוב שנשים לעצמנו מטרה להיות שמחים בהורות. כשאנו מתמקדים במה שאנו רוצים להגביר זה ממקד אותנו ומעצים את הנושא. כשנחליט שהנאה חשובה לנו ואנו מעוניינים בה נוכל להכניס אותה לחיינו ביתר הצלחה.

*****

נגה בירן היא אמא לארבעה ילדים, מנחת קבוצות הורים בכירה מהמרכז להורות ומשפחה בסמינר הקיבוצים ומנחה סדנאות העצמה להורים.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה