בחנו את עצמכם: האם הבית שלכם מכור לסוכר?

יש בתים שבהם מגירת הממתקים אף פעם לא נסגרת ויש בתים שבהם בקושי אוכלים משהו מתוק פעם בשנה. ענו על השאלות וגלו: מה מיקומכם על סרגל ההתמכרות?

13/05/2014
משפחה קבלו עדכונים ממשפחה
  • RSS

האם אתם מכורים לסוכר? (צילום: שאטרסטוק)

אנחנו מוכנים לעשות הרבה בשביל לראות את הילד שלנו מחייך. כולנו גם יודעים עד כמה ילדים, (ואם נודה באמת, לפעמים גם ההורים שלהם), אוהבים לאכול מתוקים. עם זאת, מחקרים רבים מוכיחים את הקשר שבין צריכת מאכלים ומשקאות עתירי סוכר בקרב ילדים לבין תופעות בלתי רצויות כמו השמנת יתר, פגיעה בבריאות השיניים והתנהגות היפראקטיבית.

החדשות הטובות הן, שבעקבות הגברת המודעות לבעיה, נרשמה ירידה מסוימת ברמת צריכת הסוכר בקרב ילדים בארה"ב מאז שנת 2000. כדי שהמהפכה תתרחש גם כאן, כדאי להתחיל אותה מהמקום הכי קרוב אלינו - הבית. ענו על השאלות הבאות, סכמו את מספרי התשובות וגלו היכן המשפחה שלכם נמצאת על מדד ההתמכרות

 

א. מה אתם נוהגים לאכול בסיום הארוחה?

1. אצלנו, אחרי כל ארוחה כל אחד מקבל פרוסת עוגה, גביע גלידה או חטיף שוקולד.

2. אנחנו לא תמיד נוהגים לאכול קינוח. נאכל עוגה, גלידה או שוקולד אבל לא יותר מפעם, מקסימום פעמיים בשבוע.

3. אנחנו אוכלים קינוח רק פעם בשבוע, בארוחת שבת. וגם אז - נשתדל לאכול קינוח שמבוסס על פירות ולא על סוכר.

4. כלום. מסיימים לאכול וזהו.

 

ב. איך אתם חוגגים אירועים מיוחדים כמו יום הולדת, חגים או סיום שנה בכיתה?

1. אצלנו, אין-אין-אין חגיגה בלי עוגה. אם יש סיבה למסיבה, נותנים לילדים לחגוג ולאכול כמה מתוקים שהם רוצים. שיהיה להם לבריאות.

2. פעם בחודש - חודשיים זה בסדר לאכול עוגות ומתוקים, אבל בלי להגזים בכמויות. שתי פרוסות עוגה לכל ילד זה מספיק.

3. לא מוכרחים ממתקים בשביל לחגוג. אפשר לעשות ביחד פעילויות משפחתיות בבית או בחוץ. ביום ההולדת שלהם או אם הילדים נמצאים ביום הולדת של חבר ומוגשת עוגה, אין בעיה שיאכלו פרוסה אחת.

4. אצלנו אף פעם לא אוכלים מתוקים, גם לא באירועים מיוחדים. כשהילדים הולכים לימי הולדת של אחרים נצייד אותם בתמרים ואגוזים.

 

ג. ממה מורכבת ארוחת הבוקר של הילדים?

1. משוקו ולחמניה עם ממרח שוקולד, עוגה או כל דבר שיש בו סוכר, שתהיה להם הרבה אנרגיה להתחיל את היום.

2. תלוי מה יש בבית. לפעמים זו תהיה לחמניה עם שוקולד, לפעמים חביתה ולפעמים דגני בוקר עם חלב.

3. נשתדל לתת לילדים מאכלים מדגנים מלאים ועשירים בסיבים תזונתיים כמו דגני בוקר מופחתי סוכר בשילוב עם פירות ואגוזים.

4. דייסת שיבולת שועל מבושלת במים ללא תוספות.

 

ד. מה הדבר הראשון שהילדים עושים כשהם חוזרים מבית הספר ומהגן?

1. קודם כל - פותחים את מגירת הממתקים במטבח. כאן אנחנו מאכסנים את כל השוקולד, הסוכריות והעוגיות וכל אחד יכול לבחור.

2. כל יום משהו אחר - לפעמים אוכלים ממתק או פרי, לפעמים מכינים שיעורים ולפעמים רצים החוצה לשחק עם החברים.

3. מכינים שיעורים, הולכים לחוג או לחבר או מארחים חבר בבית. אם הם רעבים או מבקשים נשנוש קטן לפני ארוחת הערב, ניתן להם חטיף דגנים מופחת סוכר, פרוסת לחם מקמח מלא או פרי.

4. קודם כל - שיעורים. אחר כך אפשר ללכת לחוג או לפעילות אחרת. בכל מקרה אין שום נשנושים עד ארוחת הערב.

 

ה. אתם נמצאים עם הילדה בסופרמרקט, והיא דורשת שתקנו לה את החטיף החדש על המדף - זה שראיתם אתמול בפרסומת בטלוויזיה. הבעיה - החטיף הזה מלא בסוכר והילדה כרגע אכלה ארוחת צהריים גדולה ומשביעה. מה תעשו?

1. אני לא רואה כאן שום בעיה. למה לא? נקנה לה שניים כאלה. העיקר שהילדה תהיה מרוצה.

2. אם היא תבקש בנימוס ותוסיף "בבקשה", רוב הסיכויים שנתרצה ונקנה לה את החטיף.

3. קודם כל, ננסה להימנע מללכת לקניות עם הילדה. אם בכל זאת נתקענו בסיטואציה ואין סיכוי לשכנע אותה שתוותר, נבדוק אם יש על המדף גם אופציות מופחתות סוכר ונבחר בהן.

4. אין לנו טלוויזיה.

 

ו. שבת בבוקר, יום יפה, והחלטתם לקחת את כל המשפחה ולצאת לטיול. מה תקחו כצידה לדרך?

1. נעצור בדרך בתחנת הדלק הקרובה ונצטייד בכמויות גדולות של שוקולד, חטיפים ועוגיות כדי שלא נהיה רעבים עד ארוחת הצהריים.

2. ניקח כמה חטיפים ושוקולדים כדי שיהיה שמח באוטו בין עצירה לעצירה.

3. נצטייד בפירות טריים, ירקות חתוכים או סנדוויצ'ים מקמח מלא.

4. כלום. נאכל ארוחת צהריים כשנגיע.

 

ז. מה אתם שמים לילדים בסנדוויץ' לבית הספר?

1. תמיד את הדבר האהוב עליהם - ממרח שוקולד.

2. גבינה, שוקולד, ריבה... מה שיש.

3. חסרים דברים טעימים ומזינים לקחת לבית הספר? נצייד אותם בסנדוויץ' מקמח מלא עם חומוס, אבוקדו או פסטרמה, חטיף אנרגיה ופרי.

4. רק לחם שיפון עם טחינה משומשום מלא, מלפפון או תפוח. כל דבר אחר יזיק להם.

 

ולתוצאות:

7 - 14: אתם מתקשים להבחין בין הנאה ובין אכילת ממתקים, ולילדיכם יש סיכויים גבוהים ללקות בהשמנת יתר, עששת ומחלות נוספות. אנו ממליצים להוריד את מינון צריכת הסוכר המשפחתית, ויפה שעה אחת קודם - אחת הדרכים היא, כשהולכים לקניות, לשים לב גם למוצרים מופחתי הסוכר על המדפים - הם מכילים פחות סוכר משמעותית ועדיין טעימים. כדאי במקביל לנסות לעשות יחד פעילות גופנית, יציאה משותפת לטיולים והליכות בטבע או ליד הבית יכולה להיות התחלה נפלאה.

15-21: אתם מבינים את הסכנות הכרוכות בצריכת יתר של סוכר ומשתדלים להרגיל את הילדים להפריד בין פעילות שהיא "כיף" לבין אכילת מתוקים. כדאי להישאר עם האצבע על הדופק ולהמשיך לעקוב אחר התנהגויות האכילה של ילדיכם, בין היתר לוודא שהתפריט שלהם כולל מאכלים מופחתי סוכר ועשירים בדגנים מלאים וסיבים תזונתיים. אל תשכחו כמה רבה יכולה להיות ההשפעה על הבריאות שלהם, עכשיו ובעתיד.

22 ומעלה: אתם מבינים היטב את הסכנות בצריכת סוכר, ואולי אף מקשים על ילדיכם יותר מהנחוץ. כלום לא יקרה אם תשחררו טיפה את הרסן - חתיכת שוקולד מפעם לפעם לא הרגה עוד אף אחד. קחו בחשבון שאי אפשר להגן לעד על הילדים מהעולם שבחוץ - הרי במוקדם או במאוחר הם ייחשפו לתענוגות המתוק. אתם יכולים בכל זאת להעניק להם מאכלים טעימים מופחתי סוכר, שמתאימים לילדים. זה עדיף על פני מקרים בהם הילדים יזללו ממתקים עמוסי סוכר אצל חברים.

 




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה