ויטמינים שנלחמים בעייפות

את מפהקת כל הבוקר, נכבית מוקדם בערב ועייפות מציקה מלווה אותך כבר חודשים? קפה הוא לא התשובה. הנה הרשימה המלאה של הויטמינים שיסייעו לך במאבק נגד העייפות

עייפות כרונית, קפה הוא לא פיתרון  (צילום: שאטרסטוק) עייפות כרונית- קפה הוא לא הפיתרון

קשה לך להחזיק את העיניים פקוחות מול המסך אחר הצהריים, את מוצאת את עצמך נכבית מוקדם בערב, או שבבוקר, אפילו אחרי שנת לילה, את עדיין לא מלאת אנרגיה ולא קופצת כמו פנתרה מהמיטה – אם העייפות מלווה אותך, ולא מהיום, אז כדאי שתדעי שעשויות להיות לכך מספר סיבות שונות, ואחרי בירור מקיף יש גם מה לעשות כדי לשפר את המצב.

"עייפות יכולה לנבוע משתי סיבות עיקריות", מפרטת איריס כהן, רוקחת ראשית בסופר-פארם. "הראשונה היא פיזיולוגית – כתוצאה מחוסרים או אחרי מחלה, והשנייה היא כתוצאה ממיעוט שינה ומנוחה ו/או עודף מאמץ כמו לימודים, דדליין בעבודה, ולחצים אחרים".

כמו בתחומים אחרים הנוגעים לבריאות, גם כאן, חשוב להתחיל מבדיקות ואבחון מדוייק לגורם הבעיה. כהן ממליצה לערוך בדיקות לאיתור חוסרים בויטמינים ומינרלים. "חשוב גם לבדוק את תפקודי הכבד", מייעצת יהודית עמרה, רוקחת, הומיאופתית ומנהלת המחלקה ההומיאופתית בסופר-פארם. בהתאם לבדיקות, מומלץ לשפר ולדייק את התזונה, לשקול בהמלצת רופא ליטול תוספי תזונה לחיזוק, וכן להתחיל ולהתמיד בפעילות גופנית, שכן דווקא היא תורמת לעירנות ולאנרגטיות הגוף ומסייעת אפילו במקרים של עייפות כרונית.

אז מי הם שחקני המפתח והחיזוק במאבק נגד העייפות?

1. ברזל – תפקידו העיקרי להעביר חמצן מהריאות לכל תאי הגוף, ומחסור בו עלול לגרום לאנמיה, שסימניה הבולטים הן עייפות וחולשה, עקב ירידת אספקת החמצן לרקמות. הוא אמנם מצוי במזון מהחי ומהצומח אך כיוון שספיגתו מהמזון נמוכה, חשוב לבדוק שאינו חסר ולשקול נטילת תוסף במקרה הצורך. "כיום קיימים סוגים שונים של תוספי ברזל", אומרת כהן. "לא בכולם צריך להקפיד על הפרדה ממוצרי חלב וקפאין כמו בעבר, יש גם ברזל עדין הנוח יותר לעיכול. רק חשוב לעקוב אחר ההוראות וליטול בהתאם".

2. B12 – הויטמין החמקמק הזה, לא רק שהוא מצוי במזונות מהחי בלבד (כיוון שמיוצר על ידי חיידקים במערכת העיכול של בעלי החיים המגיעים אל הצלחת), כך שצמחונים וטבעונים צריכים לעקוב באופן קבוע אחרי רמתו בגוף, אלא שהיכולת שלנו לספוג אותו צונחת עם השנים וקיימת סכנה למחסור בו, גם למי שאוכל הכל. "את הויטמין הזה חשוב לקחת בצורה הנכונה – כדורים תת-לשוניים המאפשרים לו להיספג ישירות לדם ולא דרך מערכת העיכול", אומרת כהן.

3. ויטמין C – "ויטמין C משחק תפקיד כפול במניעה וטיפול בעייפות", מסבירה כהן. "הוא חיוני לשיפור ספיגת הברזל וכמו כן הוא מחזק את המערכת החיסונית, שחולשתה במקרים רבים, מתלווה לעייפות או למחלות הגורמות לה". קיימים תוספי ויטמין C שונים על המדף. לסובלים מרגישות בקיבה כדאי לבחור את הסוג שאינו חומצי.

4. מגנזיום – "אנשים רגילים לחשוב על המגנזיום כתוסף שצריך לקחת במקרה של כיווצי שרירים", מספרת כהן, "אך למעשה הוא מעורב בתהליכים ביוכימיים רבים המזרזים הפקת אנרגיה בגוף ולכן מחסור בו יכול להשפיע על רמת האנרגיה והחיוניות". שווה לבדוק אם הוא לא חסר לך, וליטול תוסף במקרה הצורך.

5. קומפלקס B – ויטמיני B ככלל, משפיעים ומשתתפים בתהליכים אנרגטיים בגוף. "גם אם אין המלצה גורפת ליטול קומפלקס שכזה, כדאי למי שנוטלת גלולות או תכשירים הורמונליים לאורך זמן לשקול להוסיף אותו לשיגרה, כיוון שההורמונים מחלישים את ספיגת הויטמינים מקבוצה זו", אומרת כהן.

ומה עוד ניתן לעשות?

לחזק את הבסיס

"הגוף צריך להיות מסוגל לספוג את מה שמגיע אליו ולכן חשוב לעשות עבודת הכנה", מסבירה עמרה. "homeorecovery, למשל, היא פורמולה המבוססת על מלחים החיוניים לחיזוק המערכת החיסונית ומשפרים את המטבוליזם התאי, ועקב כך הם משפרים ספיגת ויטמינים ונותנים בוסט רציני לכל המערכת". במקביל, היא ממליצה על ניקוי רעלים, למשל באמצעות פורמולת detoxpro, פעמיים בשנה. "אני ממליצה על תהליך ניקוי רעלים פעם או פעמיים בשנה, כדי לעשות ריסטארט למערכת ולאפשר לכבד לנוח, להפחית עומסים ולתפקד בצורה אופטימלית".

להתחזק עם צמחים ממריצים

איריס כהן ממליצה על הצמחים גינקו בילובה וג'ינסינג, "זהו שילוב מנצח של צמחים הממריצים זרימת דם ומשפרים ריכוז ועירנות (אך הוא אינו מתאים לבעלי לחץ דם גבוה). נוכל למצוא את השילוב הזה בתכשירים כגון "גינקוזאן" הוותיק מתוצרת פרמאטון, וגם בתכשיר energypro של לייף, המכיל גם את צמח הגווארנה, שיש בו קפאין והוא ידוע בתכונותיו הממריצות".