חטיפי אנרגיה: לא חטיפי בריאות

מה יש בהם ומה אין בהם ומה מגלים כשקוראים את האותיות הקטנות, כלומר את רשימת הרכיבים התזונתיים שיש בחטיפי אנרגיה. פוסט אורח של ד"ר איילת רוזנפלד, שבדקה

03/02/2014
ד''ר איילת רוזנפלד קבלו עדכונים מד''ר איילת רוזנפלד
  • RSS

פוסט אורח מתוך האתר משפחה בריאה

במקור חטיפי האנרגיה היו מיועדים לספורטאים שצריכים אנרגיה (קלוריות) לפני האימון, ובעצם סיפקו מקור קלוריות נוח וזמין. השם "חטיף בריאות" הוא בעצם שם שיווקי שקיבלו חטיפי האנרגיה כתוצאה מכך שזהו מוצר שיש בו ויטמינים, סיבים תזונתיים, ברזל וכו'… אבל שימו לב! כשקוראים את האותיות הקטנות מבינים שחטיפים רבים רחוקים מלהיות בריאים ואפילו מזיקים לבריאותינו.

אחרי שתקראו את הכתבה הזו, תדעו לבחון אם חטיף אנרגיה מסויים בריא או לא.

חטיפי אנרגיה

שלוש וחצי כפיות סוכר בכל חטיף

חטיפי אנרגייה רבים מכילים הרבה מאוד סוכר (ממוצע של כ- 3.5 כפיות סוכר בחטיף). יש גם לשים לב לכמות השומן בחטיף. בחטיפי השוקולד והיוגורט/חלב יש כמות שומנים גבוהה שיכולה להגיע גם ל-6 גר' שומן לחטיף! כמות השומן אכן גבוהה מאוד, אבל איכות השומן יוצרת נזק משמעותי.

הרכיב הראשון ברשימת הרכיבים הינו הרכיב שנמצא בכמות הגבוהה ביותר. זהו הרכיב העיקרי. בחטיפים מסוימים הרכיב הראשון הוא שוקולד, סוכר או סירופ פרוקטוזה (סוכר תעשייתי), כך שניתן להבין שחטיף אנרגיה זה הרבה יותר קרוב לממתק מאשר לבריאות. מספיק לטעום את רובם, להרגיש את המתיקות העזה ולהבין כמה סוכר אנחנו צורכים.

איזה שומן יש בחטיף?

ברשימת הרכיבים תזהו את שומן הטרנס כ"שומן צמחי". שומן טרנס הוא אחד מסוגי השומן המסוכנים והמזיקים ביותר. הוא שוקע ומצטבר בקלות בכלי הדם, והגוף אינו יכול לסלק אותו בקלות, כך שהוא מעלה מאוד את הסיכון למחלות לב וכלי דם. כאשר שומן זה שוקע ומצטבר בתאים הוא יוצר נזק גדול שמעלה מאוד את הסיכון לסרטן. חשוב והכרחי להוריד אותו לחלוטין מהתפריט!

מלבד שומן טרנס אפשר למצוא גם כמות נכבדת של שומן רווי. גם שומן זה יוצר נזק גדול למערכת הלב וכלי הדם. ברוב החטיפים, כמחצית מכמות השומן הוא שומן רווי.

האם יש בו סיבים תזונתיים?

אוכל מלא טבעי מכיל את הסיבים התזונתיים באופן טבעי. ז"א כאשר אוכלים למשל תפוח או שיבולת שועל, או אורז מלא, או מלפפון לדוגמה, הסיבים נמצאים במאכל עצמו. במאכלים מעובדים, בגלל שעברו עיבוד, סולקו הסיבים הטבעיים שיש במזון, ולכן התעשייה מוסיפה סיבים תזונתיים מבחוץ. חטיפי האנרגייה אמורים להכיל סיבים, אך בפועל  אמנם חלקם מועשרים בסיבים תזונתיים (בדרך כלל יהיה רשום את על האריזה), אך ברובם נמצא מעט מאוד.

ללא סוכר או עם ממתיק מלאכותי?

ממתיקים מלאכותיים מקושרים לאלצהיימר, עודף משקל, סרטן ושורה ארוכה של מחלות נוספות. אם מישהו מנסה לרדת במשקל, צריכת ממתיקים מלאכותיים אינה הפתרון כאסטרטגיה לטווח ארוך. ממתיקים מלאכותיים הוכחו כמעוררי התיאבון, מגדילים את התשוקה לפחמימות, מעודדים אגירת שומן ועלייה במשקל.

תחשבו על זה – כאשר מישהו אוכל מתוק, אבל מכיל מעט (או בכלל לא) קלוריות, המח מקבל סיגנל לרצות יותר קלוריות, מכיוון שהגוף לא באמת מקבל את כל האנרגיה (קלוריות) הדרושה כדי להיות מסופק. ולכן אותו אדם ממשיך לחפש אוכל במקום אחר ובסופו של דבר משתוקק ליותר.

טיפ: ככל שיש יותר מרכיבים, המוצר תעשייתי יותר ורחוק יותר מלהיות בריא וטבעי.

חטיפים לילדים: לא תורמים לריכוז

בדרך כלל מועשרים בויטמינים, ברזל וסידן (בעיקר אלו עם החלב) אולם אלו ויטמינים סינטטיים ברוב המקרים ובנוסף הם מלאים בסוכר ולעתים יש בהן כמויות גבוהות מאוד של שומן טרנס. חטיף אנרגיה של שוגי עם ציפוי שוקולד מכיל כמות גבוהה מאוד של שומן טרנס.

הרבה סטודנטים נוטים לקחת חטיפי אנרגיה למבחנים בכדי לאכול בזמן המבחן, אך חטיפי האנרגיה שבהם כמות סוכר גבוהה ייגרמו לעליית סוכר חדה ולאחר זמן קצר לנפילה חדה כך שהתוצאה תהיה דווקא של עייפות ולא של ריכוז.

מה יש בחטיפי אנרגיה?

בואו נבחן את אחד מחטיפי הבריאות הפופולריים ונראה מה באמת קורה שם (שימו לב שזוהי רק דוגמא אחת, כמוה יש עוד רבות, חלקן מפורטות בבלוג באתר שלי)

ע"פ הכתוב על האריזה הובטחו לנו דגנים מלאים ואכן בחטיף שבדקתי יש  46% של פתיתי שיבולת שועל מלאה. אולם שימו לב: סוכר הוא הרכיב השני – כלומר – הוא נמצא שם בכמות עצומה (לפי הופעת סדר הרכיבים אנחנו למדים כמה הם דומיננטיים במוצר).

יש בחטיף גם שמן לפתית, כלומר שמן הקנולה, או כפי שמופיע לעיתים קרובות בהרבה מוצרים "שמן צמחי", כמובן מזוכך (כלומר עבר תהליכי עיבוד כאלו ואחרים ומכאן מזיק ביותר), שבבי שוקולד מריר שעשויים מ- עיסת קקאו, חמאת קקאו, מתחלב ולציטין – שוב מדובר בתוספת של שומן רב מלווה במרכיבים מיותרים לנו לגמרי, קמח תירס, דבש (עוד סוכר), קמח סויה, אבקת קקאו, סירופ סוכר חום (עוד סוכר), מתחלב, חומר טעם וריח (שאינו טבעי. לא צויין בשמו הכימי), חומרי תפיחה (סודיום ביקרבונאט = סודה לשתייה).

שימו לב כמה מהמרכיבים הם סוכר - סוכר, קמח תירס, דבש, סירופ סוכר חום.

חטיפי אנרגיה

כל מארז בחטיף שבדקתי מכיל 2 חטיפים, כל אחד מהם, לפי התווית, מכיל כ-96 קלוריות. חשוב לי מאוד להבהיר לכם שיש הבדל משמעותי בין קלוריות שהגיעו מפחמימה, לקלוריות שהגיעו מחלבון, לקלוריות שהגיעו משומן. בנוסף, אנחנו צריכים קלוריות מפחמימות, חלבונים ושומנים, אולם חשוב לוודא שאיכות הקלוריות הינה נכונה לגוף. קלוריות מסוכר פשוט או שומן שאינו איכותי יכולות לעשות נזק משמעותי לבריאות שלנו.

אז איך נדע?

זה פשוט:

1 גר' של פחמימות, מספק לגוף 4 קלוריות

1 גר' של חלבונים, מספק לגוף 4 קלוריות

1 גר' של שומנים, מספק לגוף, 9 קלוריות

כלומר, הקלוריות שמקורן בשומן, מספקות לנו פי 2 קלוריות מאשר חלבונים ופחמימות. כאשר אנו אוכלים את השומן בצורתו המקורית, בתור מזון מלא ושלם (כמו אגוזים, שקדים, גרעינים, זרעים, אבוקדו ועוד..), אנחנו מקבלים, יחד אתו, גם המון חומרים בריאים, התומכים מאוד בבריאותינו, כגון: ויטמינים, מינרלים, אנטי אוקסידנטים (נוגדי-חמצון), חומצות שומן חיוניות, סיבים תזונתיים, רכיבים נוגדי סרטן כאלו ואחרים ועוד ועוד.  ואז בנוסף ל-9 קלוריות לגר' אחד מהשומן, אנו מקבלים כל-כך הרבה שלמעשה ההשמנה נמנעת והגוף נתרם בהמון רכיבים חיוניים השומרים על בריאותינו.

לעומת זאת, כאשר השמן יאכל לאחר שעבר עיבוד כלשהו ובודד כרכיב בפני עצמו הדרך להיערם בגופנו כמרבצי שומן או להצמד לעורקינו – קצרה מאוד.

על פי הנתונים שכתובים על האריזה, בחטיף שבדקתי  62% מהקלוריות מגיעות מפחמימה, שחלקה הגדול הוא סוכר פשוט. אני לא יכולה לדעת אילו קלוריות הגיעו מסוכר ואילו קלוריות הגיעו משיבולת השועל, אולם ע"פ הרכיבים ניתן לראות כמות גדולה מאוד של סוגי סוכר פשוט. ו- 31% מהקלוריות מגיעות משומן מעובד.

החטיף הזה מספק המון קלוריות מסוכנות שמקורן בסוכר ושומן מסוכן!

המשך ניתוח הרכיבים התזונתיים בחטיפי אנרגיה שונים אפשר למצוא בפוסט המקורי בבלוג של ד"ר איילת רוזנפלד, באתר משפחה בריאה




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה