מבשלות מכל הלב

האושפלו של שולי ורינת, לביבות הירק של עדנה והפילאף של טלי. ארבע מבשלניות יאמי מספרות איך הן עשו את זה ומשתפות במתכונים

לביבות

אחרי שנים רבות בהן נהנו בני משפחתן וחבריהן הקרובים מכישרון הבישול המיוחד שלהן, בוחרות נשים רבות להפוך את הכשרון לעסק עצמאי.

ארבע נשים שהחליטו להפוך את המטבח שלהן לעסק משגשג, מספרות לנו כיצד הגיעו להחלטה להצטרף ליאמי, וכיצד החיבור עם האתר עוזר לקידום העסק הפרטי שלהן.

המטבח המשפחתי של שולי ורינת

שולי ורינת מקרית עקרון, הן אם ובת שהחליטו לפתוח יחד עסק לבישול ביתי.

"עד לפני מספר חודשים עבדנו יחד באותה חברה", מספרת רינת, "מצאנו את עצמנו מדברות על השגרה והחלומות שלנו והבנו שאנחנו נהנות לבשל ולאפות לאחרים. לאט לאט בדקנו כיוונים, הצענו לחברים וגילינו שיש ביקוש. משם הדרך להתחיל פרק חדש היתה קצרה".

לכל אחת מהנשים העוסקות בבישול ביתי יש זכרון ילדות חזק המחבר אותן לעולם הבישול. "שכונת ילדותי היתה קיבוץ גלויות אחד ענק של כל העדות", נזכרת שולי, "מרגלית הבולגריה, מלכה הבוכרית, חנה העירקית, אסתר הטריפוליטאית ושאר נשות השכונה. הבתים הפתוחים, הריחות הנפלאים, השמחה והקרבה גרמו לי לאהבת האוכל והמשפחתיות שהוא יוצר".

האהבה לאוכל עברה גם לבת רינת. "את שנות ילדותי ביליתי על ברכי סבא וסבתא הטריפוליטאים כאשר אין תבלין שלא נכנס לסירים ואין מאכל שלא נתנו לנו לטעום. בין לבין מהצד האשכנזי זכיתי לחוות משהו עדין יותר. נהניתי לקחת מאמא את הכף מלאת הקצפת בסיום ההכנה של כל עוגה".

החיבור עם יאמי גרם להן לקחת את הכישרון המשותף ולהפוך אותו לעסק: "על האתר שמענו מחברה משותפת שגם עובדת שם כבשלנית. חודשים דיברנו איתה, ביררנו פרטים, למדנו, עבדנו איתה בקייטרינג עד שיצאנו לבד לדרך. במשך חודשים התלבטנו, היינו בקשר עם טלי וחן מהאתר, הן מצידן מאוד תמכו, האמינו בנו ורק דחפו שנצא לדרך. אפשר להגיד שהן לא וויתרו עלינו ובלעדיהן הרבה לא היה קורה".

>> לעמוד של שולי ורינת

האושפלו הבוכרי של שולי ורינת

האושפלו הבוכרי של שולי ורינת

מצרכים לבשר (ל-2 מנות):

400 גרם כתף בקר חתוך לקוביות של כ-4*4 ס"מ

2 בצלים בינוניים חתוכים לקוביות

3-4 כפות שמן קנולה

3-4 שיני שום כתושות

קורט קינמון

חצי כפית אגוז מוסקט טחון

כפית שטוחה ראס-אל-חנוט

כף שטוחה פפריקה

פלפל שחור ומלח לפי הטעם

מצרכים לאורז:

2 כוסות אורז בסמטי מושרה ושטוף פעמיים

3-4 כפות שמן

3 כוסות מים רותחים

½ כף מלח

3-4 גזרים קלופים וחתוכים לגפרורים (רצועות דקות)

50 גרם חמוציות

50 גרם צימוקים כהים קטנים

50 גרם שקדים חלוטים

אופן ההכנה:

לטגן את הבצל בסיר עד להזהבה.

להוסיף את הבשר והשום לכ-2-3 דקות עד לסגירת הבשר.

להנמיך את האש ולהוסיף את התבלינים. לכסות את הסיר ולהוסיף מדי פעם מים במידה והנוזלים מתאדים.

בינתיים – לערבב בקערה את האורז, המלח, החמוציות, השקדים והצימוקים יחד עם השמן.

לאחר כשעה וחצי עד שעתיים על אש נמוכה, רגע לפני שהבשר מוכן וללא נוזלים, יש להוסיף את האורז המעורבב לכסות הכל עם גפרורי הגזר ולהוסיף 3 כוסות מים רותחים.

מגבירים את האש עד לאידוי הוזלים על פני האורז.

מנמיכים ללהבת אפס לכ-20/30 דקות.

מכבים את האש, מרימים את המכסה, מכסים עם מגבת מטבח ל-10 דקות.

ניתן להפוך את הסיר על צלחת יפה או לחלופין למזוג לצלחות הגשה.

.

"מקצוע עם דינמיות, אילתור ויצירתיות"

לפני כמה שנים החליטה עדנה עוזרד, 51, נשואה ואם ל-4 ממושב ניצני עוז שבשרון, להגשים חלום ישן ופתחה קונדיטוריה קטנה באזור כפרי בדרום הארץ, אך הניסיון לא צלח. "קיבלתי סטירת לחי חיובית שנתנה לי להבין שלא לכל אחד מתאים להיות יזם, איש שיווק וכו', ושצריך להיעזר באנשים שזה התחום שלהם".

הרומן של עדנה עם הבישול החל כשהייתה בת 25, ועבדה עם המבשלת בקיבוץ. כבר באותה שנה הפך הרומן לאהבה אמיתית ועדנה נרשמה ללימודי טבחות בתדמור.

"אהבתי מאד את הדינמיות שבמקצוע, את יכולת האלתור והיצירתיות ואת העובדה שלעולם לא משעמם במקצוע הזה. אחרי 26 שנה במקצוע אני יכולה להגיד שאני לא מתחרטת לרגע על הבחירה".

בישול יכול להיות גם פרנסה?

"בשבילי זו השלמת הכנסה אבל אני בהחלט חושבת  שיאמי מעניקה את הפלטפורמה השיווקית, ואת התמיכה המקצועית, וכבעלת עסק, את חייבת להיות דינמית, יוזמת ופעילה כדי שהעסק ימשיך לשגשג".

>> לעמוד של עדנה

לביבות הירק של עדנה

לביבות הירק של עדנה

מה שיפה בלביבות ירק זה שאפשר להכין אותן כמעט מכל ירק שאוהבים מכיוון שהבסיס של המרכיבים ומה שקושר את הלביבות הוא נכון לכל סוגי הלביבות.

שילובי ירק אפשריים: לביבות כרישה, קשוא וגזר, לביבות בטטה, לביבות תפו"א, לביבות עשבי תיבול ולביבות מנגולד/תרד ותפו"א.

החומרים (ל-6-8 לביבות):

½ ק"ג ירק

כף גדושה קמח + כפית אבקת אפייה

מלח, פלפל שחור גרוס

ביצה גדולה

כמה עלי פטרוזיליה קצוצה (לא חובה)

אופן ההכנה:

לגרר או לקצץ את הירקות (על פי סוג הירק) ולהעביר למסננת להוצאת הנוזלים (בעיקר תפו"א ובטטה).

להוסיף את שאר החומרים עד לקבלת עיסה אחידה.

לשים מעט מאד שמן במחבת (עד לכדי כיסוי רצפת המחבת), ליצור לביבות ביד (לא עבות מדי) ולטגן בחום בינוני משני הצדדים עד לקבלת צבע זהוב יפה.

* לתפו"א יש נטייה להמשיך ולהפריש נוזלים גם לאחר שסיננו והוספנו קמח ולכן אפשר בהחלט להעביר את הבלילה שוב למסננת בזמן הטיגון.

* ירק שאינו ניתן לגרר בפומפיה, אפשר להעביר במג'ימיקס עד לקיצוץ גס.

.

"הכי קרוב להגשמת חלום המסעדה"

עבור טלי כהן ארזי, גרושה + 3 בנות, הבישול הוא העיסוק העיקרי.

"אוכל היה הבילוי האהוב ביותר עלי גם בילדותי, ומאז שעזבתי את בית ההורים אני מבשלת בעצמי, למשפחה, לחברים ועכשיו גם ללקוחות".

החלום על הקמת עסק לבישול לא היה חדש לטלי, "מאז ומתמיד חלמתי לפתוח מסעדה, ובדמיוני זו היתה תמיד מסעדה שכונתית קטנה, בה כל הלקוחות נהנים מהאוכל שמותאם לצרכיהם, לרצונותיהם וטעמם. מכיוון שאני לא אשת עסקים מוצלחת במיוחד ולא היה לי הכסף הדרוש כדי לפתוח מסעדה כזו, הקמתי את עסק הבישול הביתי שלי עם יאמי".

מתי זה קרה?

הצטרפתי לאתר כשהוא היה ממש בתחילתו. נפגשתי עם חן, שהציגה בפניי מצגת חביבה על מהות האתר המתוכנן, הכנתי מנות לאירוע הטעימות הראשון, ולשמחתי התקבלתי. יאמי הציעו לי את כל השירותים והפעולות שבהן אני לא מצטיינת – שיווק, פרסום, יחסי ציבור, תמחור, קשר עם הלקוחות, לוגיסטיקה ועוד. כמובן שדי מהר הבנתי שהיחידה שיכולה לנהל את העסק שלי היא אני, וקיבלתי כלים ותמיכה לעשות זאת. נפח המכירות שלי עלה באופן דרסטי, התחלתי לצבור לקוחות קבועים וגם חדשים, ועבודת הבישול הפכה לעסק במשרה מלאה".

>> לעמוד של טלי

פילאף חיטה של טליצילום: הדר רייזמן

פילאף חיטה של טלי

רכיבים (לכ-6 מנות):

3 כפות שמן זית

1 בצל בינוני פרוס לפרוסות דקות

2 גזרים מגוררים גס

2 כוסות גרגרי חיטה שטופים

200 גרם ערמונים (בואקום משקיות)

½ כוס חמוציות

מלח

אופן ההכנה:

לחמם בסיר שמן, לטגן בצל על אש נמוכה עד הזהבה.

להוסיף גזר ולטגן 3-5 דקות, עד שהשמן מקבל צבע כתום.

להוסיף חיטה ולערבב 3 דקות

להוסיף ערמונים וחמוציות, 3.5 כוסות מים רותחים ומלח.

לבשל מכוסה כ-30 דקות על אש נמוכה.

יאמי
יאמי הוא שירותי אוכל ביתי עד הבית. באתר יאמי ניתן להזמין אוכל ממגוון בשלנים ביתיים ולקבל שירות משלב ההזמנה ועד הארוחה וכן להתאים תפריט קבוע למשפחות לפי רצונות ותקציב. www.yummi.co.il | 03-7160699