ההחלטה הכי טובה של השנה

הדבר הכי חשוב שאתם יכולים לעשות בשנה החדשה כדי לרזות, לחדד את השכל ולהאריך חיים

01/01/2014
הפינגטון פוסט קבלו עדכונים מהפינגטון
  • RSS

ההחלטה הכי טובה של השנה

מאת: שרה קליין, הפינגטון פוסט

כולנו רוצים להתחיל את שנת 2014 ברגל ימין. אבל כפי שרובנו יודעים, למרבה הצער, כל ההחלטות המצוינות שאנחנו מקבלים לקראת שנה חדשה - לרזות, לאכול בריא יותר, להילחץ פחות ולחסוך יותר - נוטות להישכח ולהיזנח. למעשה, ברוב המקרים הן נזנחות. רק כשמונה אחוזים מצליחים לממש את ההחלטות שלהם, כפי שעולה ממחקר שנערך באוניברסיטת סקרנטון.

אבל יכול להיות שהסיבה לכישלון כל ההחלטות האחרות - והסיבה לכך שאנחנו מתקשים לקבל בחירות נכונות בתחום התזונה או למנוע השמנה מלכתחילה - היא שאנחנו מתעלמים מגורם פשוט אך רב עוצמה הקשור לבריאותנו הכללית: שינה.

"שיפור שנת הלילה יכול להיות יעיל ביותר בשיפור איכות החיים בשעות היום", אומר ד"ר אלון אבידן, פרופסור לנוירולוגיה ומנהל המרכז להפרעות שינה ב-UCLA.

לא צריך שתתרחש תאונת דרכים קטלנית כדי להזכיר לנו את חשיבותה של השינה, אם כי ריבוי הדיווחים על תאונות הנובעות מעייפות או נהג שנרדם מוכיחים שאולי אנחנו לא מייחסים לזה מספיק חשיבות.

"יש תחושה מוטעית בקרב פציינטים, שהם יכולים להסתדר עם ארבע או חמש שעות שינה", אמר ד"ר אבידן להפינגטון פוסט. "אנחנו יודעים שמניעת שינה היא דבר מסוכן".

ולא רק להפעלת רכבת, מטוס או מכונית. חיי היומיום נעשים יותר ויותר מסוכנים כשאנחנו לא ישנים מספיק, גם בדרכים שלא בהכרח גורמות למוות מיידי.

שינה, רעב ועלייה במשקל

שינה מעטה קשורה באופן מתועד היטב לעלייה במשקל ולהשמנת יתר, אם כי האופן שבו היעדר שינה משפיע על קו המותן עדיין לא לגמרי מובן. עם זאת, מספר מחקרים זורים אור על ההבטים השונים של היחסים המורכבים האלה.

ייתכן שלאנשים שאינם ישנים  מספיק יש פשוט יותר זמן לאכול. אנשים הממעטים לישון ונשארים ערים עד מאוחר נוטים יותר לזלילות ליליות ולצריכת קלוריות רבות יותר באופן כללי. העייפות עלולה גם לשבש את השיפוט ולהקשות על קבלת החלטות לגבי מזון מזין. כשעייפים, קל יותר להעמיס על עגלת הקניות באופן אימפולסיבי מצרכים עתירי קלוריות. בנוסף לכל, נראה כי חוסר שינה ממש מעורר רעב, כנראה בגלל חוסר איזון של ההורמונים השולטים בהתקפי הרעב. בסקר קטן שנערך ב-2012 מצאו החוקרים כי שינה קצרה מעלה את רמות הגרלין, הורמון המעורר תחושת רעב בקרב גברים,  ומקטינה את רמות ההורמון GLP-1, המדכא תחושת רעב בקרב נשים. על כך דווח בוול סטריט ג'ורנל.

שינה וזיכרון

במהלך שלב תנועת העין המהירה של השינה (REM) ממשיך המוח להיות פעיל, כאילו היה ער. לכן השלב הזה משויך בדרך כלל לפונקציות הלמידה והזיכרון. חלק מהאופי המשקם של השינה כנראה מעביר זכרונות מאחסון קצר-טווח לאחסון ארוך טווח, לפי מחקר שנעשה ב-2013. התנוונות המוח בקרב מבוגרים, המיוחסת לחסך בשינה, פוגעת בתהליך הזה.

שינה ואריכות ימים

חסך בשינה מגביר את הסיכון לא רק לאירועים מסכני חיים כגון שבץ, התקף לב וסרטן, אלא גם מגביר את הסיכון למות בגיל צעיר יותר מכל סיבה שהיא. אנשים שישנים באופן קבוע פחות משש שעות בלילה נמצאים בסיכון גבוה ב-12 אחוז למות, כפי שנבדק על פני תקופה של 25 שנה, מאנשים שישנים בין שש לשמונה שעות בלילה. כך עולה ממחקר שהתפרסם בכתב העת "Sleep".

אז מה אפשר לעשות?

זה זמן טוב להתחייב לשינה רבה יותר, או איכותית יותר. לדברי אבידן, יש דברים שאפשר לעשות כבר מהלילה, כמו ייחוד חדר השינה לענייני שינה וסקס בלבד, או הימנעות מצריכת קפאין בשעות היום המאוחרות יותר. "הטלוויזיה היא האויב הראשי שלי, כרופא המתמחה בשינה", אומר אבידן, במיוחד כשקופסת השוטים נמצאת בחדר השינה, כיוון שהיא פולטת אור מלאכותי מזיק.

נסו לקבל השנה החלטה בעניין השינה. למשל, להתחייב להשאיר את הטלפון מחוץ לחדר, או לגשת סוף סוף לרופא כדי לטפל בנחירות. ואולי השנה תפסיקו להגיד את המשפט "אני כבר אנוח בקבר", ותתחילו לייחס לשינה חשיבות ולכבד אותה לפחות כמו את הזמן במכון הכושר.

מאנגלית: שרית פרקול


לכתבה המקורית בהפינגטון פוסט

הפינגטון פוסט הוא אתר החדשות והבלוגים המוביל בארצות הברית בייסודה של אריאנה הפינגטון. עם 10 מליון גולשים מידי חודש, הוא הפך למוקד עוצמה והשפעה על התקשורת ועל קובעי המדיניות בגבעת הקפיטול



מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה