שיעור מספר 6: אל תחששי להצטיין ולהתבלט

נשים רבות נתפשות כלא שאפתניות מספיק. התכשיטנית ליטל קלמנסון: "בלי להיחשף אי אפשר להצליח היום אבל חשוב להישאר כל הזמן מפוקסת על המטרות שלך"

31/12/2013
שגית פסטמן קבלו עדכונים משגית
  • RSS
» ליטל קלמנסון: "יש תחושה של כוח נשי רענן". צילום: שי יחזקאל

לפני כמה חודשים שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק ומי שנמצאת דרך קבע ברשימות שונות שקובעות מי הן הנשים המשפיעות בעולם, פרסמה ספר ראשון ומעורר מחשבה בשם "לפרוץ קדימה". בלי למצמץ היא קובעת בספר שאחת הסיבות שבגללן נשים לא מצליחות להשיג תפקידים בכירים בשוק העבודה היא שהן פשוט לא מספיק שאפתניות ומתבלטות. בהקשר הזה בפרק הפתיחה היא מביאה ציטוט של הסופרת הפמיניסטית, אליס ווקר לפיו 'הדרך הפופולארית ביותר שאנשים מוותרים על הכוח שלהם היא במחשבה שאין להם כוח'.

אין ספק שלפי התגובות שקבלה סנדברג היא לחצה על נקודה כואבת מאוד אצל נשים בכלל ופמיניסטיות בפרט אבל גם מחקרים מגבים את הקביעה שלה שנשים נוטות להגביל את עצמן, להתחמק מלהצטיין ולהתגאות בהישגים יוצאי דופן, ובאופן כללי חוששות להתבלט. התוצאה היא, כמובן, שברגע שמתפנה תפקיד בכיר ומשמעותי, המועמדות שלהן נתפסות כלא רלוונטיות.

"צריך דרייב כדי להצליח"

מי שהצליחה להתבלט ולא רק בארץ אלא בעיקר בחו"ל היא התכשיטנית ומעצבת המותג LK, ליטל קלמנסון, שלפני שמונה שנים זנחה את  מישרתה הבטוחה כמורה לגרפיקה ופרצה לא רק לשוק הישראלי, אלא כבשה יעדים גם באירופה ובארה"ב. היום היא יכולה להתגאות בכך שעיצוביה נמכרים בכ-1,500 נקודות מכירה ברחבי העולם ובאתרי אינטרנט גדולים כמו אמזון ו-pret-a-beaute.com. היא הספיקה לשתף פעולה עם חברות בינלאומיות כמו  HP ועיצוביה כבר מקיפים מספר קולקציות המציגות מעל לכ-400 פריטים.

כחלק מהניסיון להצליח ולהתבלט קלמנסון גיבשה אסטרטגיה של מצוינות והצטיינות ממש מעיצוב התכשיט הראשון שלה. "קודם כל הבנתי שאני חייבת שיהיה לי ייחוד משלי", היא משחזרת, "אז קו הייצור שלי - גם היום - הוא כולו תחת אחריותי בישראל ובהתאם לחזון שלי. צריך הרבה כוח רצון ולהתגייס לעבודה קשה כי יש בארץ תחרות אינטנסיבית. אין ספק שצריך את הדרייב כדי להצליח".

את מסכימה עם הטענה של סנדברג שנשים בהרבה מקרים מוותרות לעצמן?

"תראי, שום דבר הוא לא תמיד נכון או לא נכון. לפעמים נשים מחפשות את החיים הקלים ותמיד אפשר לתרץ את חוסר השאפתנות או חוסר ההצלחה בהשקעה בילדים ובמשפחה. זה גם נכון שאם רוצים להצליח באופן יוצא דופן צריך לעשות ויתורים בתחום של הבית ולא כולן רוצות לעשות אותם כדי להתקדם".

כדי להצליח ולהתבלט צריך בין היתר גם להיחשף. איך את מתמודדת עם הצורך לשווק את עצמך לציבור?

"אני מאוד לא אוהבת להצטלם ובכלל להיחשף אבל הבנתי שאין ברירה. זה עוד מחיר שצריך לשלם. במקרה שלי, גם כשאני נוקטת בצעדים כאלה, יש לי גבולות ברורים כי אני לא רוצה להיגרר למקומות שאני לא אוהב להימצא בהם. אני יכולה להביא לדוגמא מישהי כמו ריצ'ל זו שאין ספק שתוכנית הריאליטי עליה הביאה לה המון פרסום אבל מי יודע איזה מחיר אישי היא שילמה עליה".

כשמסתכלים על הדרך המקצועית שעשית, נראה שלא היססת ממש בתחילת הדרך לנסות את מזלך בשווקים בחו"ל. איך את מסבירה את הביטחון העצמי והדרייב להצליח בחו"ל, כשאפילו עוד לא התבססת בשוק המקומי?

"נסעתי להציג בארה"ב בפעם הראשונה עם הרבה חששות אבל היה לי המון מזל וההצלחה האירה לי פנים ממש מהרגע הראשון. אנשים ממש אהבו את העיצובים ודרשו עוד ועוד תכשיטים וזה לא היה משהו שיכולתי לשלוט בו או אפילו לדחוף אליו. הייתי נורא קטנה ופתאום ניו יורק נפרשה לרגלי וזה נתן לי המון כוח ואומץ".

את עובדת המון בחו"ל, את יכולה להעריך אם בישראל לנשים יש יותר אמביציה להצליח או פחות מאשר לנשים בחו"ל?

"אני בהחלט חשה שאצל נשים בישראל חל שיפור בנושא. בכלל 2013 הייתה שנה נהדרת בשבילנו עם המינויים במבטיחים בתחום הכלכלי, ובכלל יש תחושה של כוח נשי רענן בשטח".

את יכולה לתת טיפ לנשים שרואות בך מודל עד איזו נקודה צריך להיחשף כדי להצליח ולהתבלט, מה כן או לא לעשות בדרך לכבוש את היעד הבא?

"אין ספק שבלי להתבלט אי אפשר להצליח היום. אני תמיד מנסה לדחוף את המותג שלי ואת העיצובים אבל ברור שאנשים רוצים לדעת מי עומד מאחורי השם. בפעם הראשונה שהזמינו אותי לאיזה תוכנית טלוויזיה היה לי מאוד קשה ולא טבעי לפני המצלמות אבל עם הזמן משתפשפים. הטיפ שלי הוא שאת צריכה לעשות קודם כל מה שנוח לך, תוך כדי זה שאת צריכה להישאר כל הזמן מפוקסת על המטרות שלך ולשחק בין שני הקצוות האלה".




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה