שיעור מספר 7: נצלי משברים להתפתחות

יזמית טובה תמצא דרכים יצירתיות להתגבר על קשיים בדרך ולהתקדם הלאה. אשת העסקים יפית גרינברג: "להתמודד עם משבר חיצוני משמעותו הרבה פעמים להתמודד עם הפחדים שלנו"

31/12/2013
שגית פסטמן קבלו עדכונים משגית
  • RSS
» יפית גרינברג: "דווקא ממשבר אפשר לצמוח לשיאים"

הרבה פעמים אנחנו חושבים על המושג יזמות אך ורק בהקשר של עולם ההיי-טק אבל כמובן שיזמים מוצלחים מגיעים מכל התחומים - פוליטיקה, עסקים, אקדמיה, חברה, קמעונאות.

איך אפשר להגדיר יזם מוצלח? בין היתר, מדובר באדם שיודע איך להפוך בעיות להזדמנויות ויותר מזה - מוצא דרכים יצירתיות לגייס משאבים מוגבלים כדי לפתור את אותן בעיות. במילים אחרות, בניגוד אולי למה שתמיד אמרו לנו, אנחנו צריכות לחנך את עצמנו שלא לברוח מבעיות וממשברים, אלא לקבל אותם מרצון ומתוך הנחה שהן מכילים פוטנציאל עצום להצלחה ולקידום.

מי שהצליחה ליישם את התובנה בהצלחה רבה במשך שנים היא יפית גרינברג, הידועה יותר כ-ג.יפית. כבר בתחילת הקריירה שלה היא עשתה זינוק מקצועי אדיר כאשר באופן אסטרטגי רכשה זמן אוויר מוזל לפרסומות עם הקמתו של ערוץ 2. כאמור, היא זיהתה שראשי הערוץ, שלא ידעו עד כמה הערוץ יהיה פופולארי בקרב הצופים, נמצאים במצב משברי שאותו אפשר לנצל לטובת סגירת עסקה מוצלחת ולא היססה לפעול.

בהמשך חייה המקצועיים גיבשה ג. עוד מספר מהלכים עסקיים אמיצים. היא הקימה מספר חברות בתחומים שונים - נדל"ן, שיווק, פרסום וכיום על פי הדיווחים בתקשורת הכלכלית שוויה העסקי עומד על כמה עשרות מיליוני שקלים. בשבועות האחרונים שמה כיכב שוב במדורי העסקיים לאחר ששקלה לרכוש את חלקו של איש העסקים רון לאודר בערוץ 10, שנמצא כבר תקופה ארוכה במצב משברי.

באופן טבעי ולאור הרזומה המרשים שלה, פנינו אליה כדי לשמוע עד כמה חשובה היכולת להפוך לימונים ללימונדה בתחום המקצועי. "העצמה עסקית מתוך משבר מתחילה בדיוק בזה שהכי קל להגיד 'זה גדול עלינו' או לברוח ולא להתמודד", היא מסבירה ומדגישה, "אבל בין תובנות, הרצאות וסיסמאות - חכמות ככל שהן - ומעשים בפועל, למדתי, לצערי שיש מרחק גדול. אני מאמינה שאנשים מבינים את הפוטנציאל הגלום במשברים ובאירועים גורליים אבל הם עדיין הולכים לראיון עבודה חשוב ונכשלים. לעומת זאת, יש אנשים שיש להם כישורים טבעיים וברגע שהם רואים משבר בפתח, הם מסתערים עליו בלי להסס".

אז המסקנה שלך שמדובר ביכולת אישית שאי אפשר ללמוד?

"אני חושבת שהרבה מתנות ניתנו לאדם והוא בוחר מה להעצים ומה לא. אני מאמינה שברוב המקרים ישנה מודעות לצורך מסוים והשאלה היותר חשובה היא כמה מוטיבציה יש לך כדי לשנות את עצמך וזאת הפואנטה. אני פוגשת אנשים בעסקים שאומרים לי: 'אין לי יכולת לשווק את עצמי' אבל אז הם מתחילים לדבר על הילדים שלהם ו'וואו, איזה אנשי שיווק הם, כשזה חשוב להם'. אז מה אפשר להסיק מזה?

יש דרך להתכונן למשבר כדי לייצר ממנו הזדמנות?

"כן, אנחנו מגיעים כאן בעצם לשלב ב'. בשלב א' החלטת להיות יזמית ובשלב הבא את צריכה ארגז כלים ייעודיים שיעזור לך להתמודד עם משברים, אתגרים לא צפויים וכדומה. החלק החשוב הוא להבין מה קרה ומי נפגע - הדימוי של החברה שלך או שלך כמנהלת, אולי המוצר עצמו? צריך לנתח מחדש את המצב ולבדוק איפה הנקודות היותר חזקות והפחות חזקות במקום החדש שאת נמצאת בו. ובאמת מהניסיון שלי עם חברות עסקים גדולות ומבוססות שהתמודדו עם משברים קטסטרופליים, דווקא מהמקומות האלה, הן הצליחו לצמוח לשיאים שהן לא ידעו קודם".

במקרה שלך היכולת לקחת מצב קשה ולהפוך אותו לסוג של מקפצה היא חלק ממך או שעם השנים השחזת אותה?

"זה גם וגם. כשהייתי צעירה מאוד אהבתי לשיר אבל עכשיו אני לא יודעת לשיר באופן מקצועי כי אני לא עוסקת ולא מתרגלת את זה יותר. רק יכולת בכל מקרה לא מספיקה כי צריך כלים לניהול משברים. כל חברה, למשל, צריכה להחזיק צוות שהתפקיד שלו יהיה לנהל משבר אם ומתי כשכזה יתגלגל לפתחה של החברה. רק אם נערכים נכון לפני אפשר להתמודד עם המשבר באופן מיטבי ולצאת ממנו מחוזקים".

אז בשורה התחתונה?

"להתמודד עם משבר חיצוני משמעותו הרבה פעמים להתמודד עם הפחדים שלנו. זה לא מתחיל ונגמר בניהול עסק, אלא מדובר בניהול של פילוסופית חיים שלמה, שמאפשרת להגיע הישגים".




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה