שיעור מספר 1: הגדירי מראש מטרות

כדי להצליח לנהל עסק לאורך זמן חשוב שיהיו יעדים ריאלים, חזון ואחריות. מאיה קלדרון, מייסדת ובעלים של מותג הטקסטיל B.knit: "מי שמצליח בקטן, לא בהכרח יצליח בגדול"

31/12/2013
שגית פסטמן קבלו עדכונים משגית
  • RSS
» מאיה קלדרון וחגית שדה. צילום: מירי דווידויץ'

הסיפור הבא הוא כל כך ידוע ושחוק: בהתחלה מופיעים פרסומים מבטיחים בתקשורת על עסק או חברה חדשים שעומדים לשנות את פני השוק, כפי שהכרנו אותו עד כה. אחרי כמה חודשים ההבטחה מתממשת והיזמים הגאים מתראיינים בכל פינה ומספרים על ההצלחה המטאורית. הזמן חולף ואז "כמו רעם ביום בהיר" מסתבר שהקונספט קרס, החובות מאיימים ובעלי העסק מרוסקים.

בדיעבד מתברר שלמרות ההצלחה המסחררת והסיקור התקשורתי המפרגן - למנהלים לא הייתה תוכנית עסקית, הניהול הפיננסי היה חסר אחריות, ההתחייבות ניתנו ללא כיסוי והקריסה הטראגית הייתה רק עניין של זמן.

אז איך עושים את זה נכון? איך מתחילים פרויקט עסקי עם אנרגיות חיוביות וחזון? איך ממשיכים הלאה עם הרבה אחריות, יעדים ריאליים לצמיחה ורזרבות שיתמכו בעסק גם כשהשוק לא יציב? נראה שמאיה קלדרון וחגית שדה, בעלות מותג הטקסטיל B.knit הצליחו לפענח את המשוואה המורכבת הזאת. כבר למעלה מעשור שהן מטפחות את מותג הלייף סטייל הנחשב, מתרחבות בצעדים מדודים וכובשות בכל פעם עוד יעד עסקי נחשק.

לקולקציות המצעים של B.knit, שידועות בבדים האיכותיים ובעיצוב המינימליסטי שלהן, יש קהל מעריצים נאמן שרק הולך ומתרחב. עם הזמן, פתחו קלדרון ושדה עוד סניף ועוד אחד, החלו לשווק גם פרטי ביגוד בסיסיים ומוצרים משלימים לבית. "הרבה פעמים התרשמתי שבמיוחד בעולם העסקים רצים מהר מאוד, שלא לומר מהר מידי, קדימה", מסבירה קלדרון.

ואתן ללא ספק הרבה יותר מחושבות בכל מה שנוגע לפעילות העסקית שלכן, לא?

"כן. התחלנו את B.knit ממקום מאוד אינטואיטיבי. אהבנו את המותג והאמנו בו אבל לא הייתה לנו תוכנית מוגדרת מראש לגביו וגם לא באנו מרקע עסקי. בתקופה הראשונה למדנו מה הצדדים היותר חזקים והפחות חזקים שלנו כבעלות עסק, וכשברקע לשתינו מאוד ברור שאנחנו פועלות בתחום מאוד מסוכן - תחום שבו גם אם לכאורה נראה שמצליחים בו, בסוף היום אפשר לגלות שאיבדת המון כסף".

"בהתחלה, למשל, רצינו לפתוח הרבה יותר חנויות אבל התמודדנו עם המשבר הכלכלי הגדול. ככל שלמדנו על השוק, הבהירו לנו שעדיף לצעוד בדרך הזאת בצעדים איטיים ומדודים. מעבר לזה, גם אני וגם חגית מאוד מאמינות בייעוץ כקונספט לחיים טובים יותר ולא רק לתחום העסקים, אז כבר בשלבים הראשונים של פתיחת העסק פנינו ליועצים חיצוניים כדי שיעזרו לנו לגבש תוכנית עסקית".

'תוכנית עסקית' היא לעיתים מושג מעורפל למי שעושה את צעדיו הראשונים בעסקים. את יכולה לתת כמה טיפים בעניין הזה?

"העצה הראשונה שלי היא קודם כל לא לעשות את זה לבד. יש יועצים מקצועיים שמבינים את התחום ועדיף שהם יעזרו לכם לבנות תוכנית עסקית מציאותית. ועם זאת, גם כשנותנים ליועץ לעשות את העבודה - וכמובן שחשוב לספק לו את כל הנתונים הרלוונטיים - לזכור שאתם אלו שתצטרכו להוציא את התוכנית לפועל וגם לשאת בתוצאות. המשמעות היא שיש לנהל מעקב צמוד אחרי שלבי התוכנית, ובאותה נשימה לא לפחד או להסס לעשות בה שינויים בהתאם למה שמתרחש מסביב".

"המלצה נוספת -  תמיד כדאי לקבוע יעדים לטווח קצר ולטווח ארוך. אני בעד ליצור סוג של 'תוכנית חלומות' לצד התוכנית העסקית, שהיא תוכנית רחבה יותר ושאפתנית יותר, ועם הזמן ובעזרת התוכנית העסקית לנסות לממש אותה לאט לאט".

אבל הרבה פעמים כשמתחילים עסק קצת קשה להגדיר מהו יעד סביר. איך התמודדתן עם האתגר הזה?

"בנינו את העסק תוך כדי ריצה ועבודה קשה, אז פחות או יותר הבנו מה ריאלי ומה לא. בסך הכל, כשמדובר בכל ההיבטים של ניהול העסק, חשוב לי לציין שלא צריך לפחד וזאת לא תורה מסיני. וחוץ מזה, כמו שציינתי מקודם - אם מתלבטים, פונים לייעוץ מקצועי".

ואיך שולטים בדחף המסוכן לחלום בגדול ולצאת לכבוש את העולם, כל עוד ההצלחה דופקת בדלת?

קלדרון צוחקת: "אני מאמינה שקודם כל זה עניין של אישיות. שנית, אני חושבת שאני וחגית כנשים יותר זהירות. אין לנו את הגן המוטרף הזה של לכבוש את העולם בביס אחד".

שאלה: יהיו מי שיבקרו ויגידו שאתן לא מספיק שאפתניות.

"עובדה שאנחנו מחזיקות מותג מצליח כבר למעלה מעשר שנים ואנחנו יודעות שבהרבה מקרים מי שמצליח בקטן, לא בהכרח יצליח בגדול. אנחנו כן שואפות לייצא לחו"ל ומחפשות משקיע רציני אבל בינתיים זה לא התאפשר בתנאים שלנו ואנחנו מקבלות את זה. מה גם שמבחינתנו יש משמעויות לא תמיד חיוביות ב'לגדול'. למשל, זה אולי אומר שלא נוכל לייצר את המוצרים שלנו בארץ וזה בעייתי עבורנו. ההמלצה שלי ושל חגית עבור מי שחושבות לפתוח עסק בעתיד הקרוב היא לשנן לעצמכן כל הזמן שאתן חייבות פחות להתמקד בשאיפות הפרטיות שלכן ולעשות הכל כדי לראות את התמונה הגדולה".




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה