כל האמת על שמן קוקוס

הוא נחשב למזון על ומצד שני – מדובר בשומן רווי שדווקא לא נחשב בריא. האם כדאי להשתמש בשמן קוקוס, איך משתמשים, ומה יתרונותיו? דיאטנית, נטורופתית וטבעונית מסבירות ומנמקות

16/12/2013
מיה מיטב-מגן קבלו עדכונים ממיה
  • RSS

הכוכב התורן בשוק מזון הבריאות הוא שמן הקוקוס, אשר הצטרף למשפחת 'מזונות העל' לצד זרעי צ'יה, גוג'י ברי, פולן, אצות, אסאי ועוד שמות אקזוטיים כאלה ואחרים.

כל האמת על שמן קוקוס

זהו שמן צמחי המופק מאגוזי קוקוס, ארומטי, מוצק בטמפרטורת החדר (עד 24 מעלות) ולכן מהווה תחליף טבעוני לחמאה, נקודת השרפה שלו גבוהה משמנים טבעיים אחרים ולכן אפשר לטגן או להקפיץ איתו, הוא קל לעיכול, מיוחסות לו סגולות מרפא רבות וחוץ מזה הוא נהדר לעור – אבל בעצם הוא שומן רווי – אז איך זה מסתדר עם כל הבריאות הזו? הרי עד היום למדנו ששומן רווי הוא מזיק, אחד הגורמים למחלות טרשתיות כמו שבץ והתקפי לב ובכלל הוא מאד מאד משמין.

להיות ספקנים ולהשתמש במידה

טובה קראוזה, דיאטנית קלינית, המתמחה בתזונה בהריון ואחרי לידה, אומרת שאין כאן עניין של בעד או נגד, יש עניין של מחקרים ועובדות. העובדות הן ששמן קוקוס הוא שומן רווי: 92% מחומצות השומן בו הן רוויות והוא לא מכיל חומצות שומן חיוניות. צריכה עודפת של שומן רווי מגבירה סיכון למחלות לב וכלי דם. עם זאת, רוב חומצות השומן הרוויות שבשמן הקוקוס הן חומצות שומן בינוניות שרשרת שיש להן התנהגות שונה בגוף ובזכותן  ייתכן שיש לשמן השפעה מיטיבה על הבריאות שלנו. עם זאת, עדיין אין מחקרים שיבססו את ההשערה הזו.

נכון לעכשיו, גופי בריאות גדולים בעולם ממליצים לא להרבות בצריכת שומן רווי, ובכללו גם שמן קוקוס ושמן דקלים. אגב, יש למעלה מ-6000 מחקרים אמינים שהוכיחו מעל לכל ספק ששמן זית הוא השמן שממנו אנו צריכים לצרוך בכמות הגדולה ביותר.

טובה ממליצה לשים לב - כאשר אנו נתקלים בשבחים מרובים (מוגזמים אולי) המיוחסים למוצר מזון מסויים, לקחת צעד אחורה - שמן קוקוס הוא עוד סוג של שמן שאפשר לשלב במטבח שלנו. "טעים לכם? השתמשו בו, אבל במידה, ואל תצפו שהוא ישפר את בריאותכם באופן דרמטי. אין מזון אחד שיכול לעשות את זה, אלא תמהיל שלם של מזונות".

שומן רווי – אבל בלי כולסטרול

עינת שגיא, מדריכה לתזונה טבעית והרזיה בריאה וטבעונית מובהקת, אומרת שהבעיה עם שומן רווי בתזונה שלנו כיום, היא שהוא מגיע בעיקר מהחי. ואז הוא מגיע בעסקת חבילה יחד עם כולסטרול ועוד כל מיני מזיקים. אם מוסיפים זאת לעובדה שרוב האנשים לא מבצעים פעילות גופנית, ושתפריט מערבי ממוצע כמעט ולא מכיל ירקות ופירות טריים - אנחנו מקבלים את הגורם העיקרי למחלות לב וכלי דם.

ורד לב, היא נטורופתית N.D המתמחה בתזונה פליאוליתית (המכונה גם: דיאטת "איש המערות") - גישה תזונתית הגורסת כי לגוף האדם הכי טוב לאכול כמו שאכלו אבותינו טרם המהפכה החקלאית, כלומר לפני כ-10,000 שנה. לדברי לב בגישה הפליאוליתית מתנגדים למזונות מעובדים, שמנים תעשייתיים, סוכר, דגנים מכילי גלוטן ובעיקר חיטה לסוגיה. לב מסבירה, כי בתזונה הפליאוליתית מבינים ששומן רווי טוב לנו ומחפשים מקורות איכותיים לשומן רווי בתזונה היומיומית. באופן אידיאלי שומן מהחי מספק את זה, אולם כאשר נדרשים לטיגון, חימום, אפייה וכדומה - שמן קוקוס הוא פשוט אידיאלי.

על הקשר בין שומן רווי למחלות לב - הפליאוליתים מוצאים מחקרים אחרים שמראים שאין בכלל קשר...

כל האמת על שמן קוקוס

שאלה: ומה מבחינת השמנה?

קראוזה מסבירה, שלמרות שהתרגלנו לראות בשומן משהו רע, הגוף שלנו זקוק לו. הסוד הוא המינון. בתפריט רגיל לאנשים בריאים השומן צריך להוות כ-30% מסך הקלוריות שלנו. רובו צריך להיות שומן חד-בלתי רווי, השומן שנמצא בעיקר בשמן זית. חלק קטן יותר מהשומן שאנו צורכים צריך להכיל חומצות שומן חיוניות ממשפחת אומגה-3 ואומגה-6, שהגוף שלנו חייב לקבל מהתזונה וחלק קטן נוסף (פחות מעשירית מהצריכה הקלורית שלנו) צריך להגיע משומן רווי.

שגיא מזכירה, שבאופן עקרוני עדיף לצרוך מזונות שלמים וכך גם עם שמן. בתזונה הטבעונית עדיף לקבל את השומן ממזונות כמו אבוקדו, טחינה, שקדים, שהם מזונות שלמים ומכילים, חוץ משומן, גם חלבון, פחמימות, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים, ופחות משמן שמכיל רק (או בעיקר) את השומן של אותו מזון. אבל, אם כבר לצרוך שמן, רצוי דווקא שמן זית איכותי מכבישה קרה. עם שמן קוקוס היא משתמשת לעיתים באפיה, או כתוספת לפירה.

תזונה פליאוליתית כאמור, דוגלת באכילת שומן רווי, ולכן כל שנותר הוא להבין איזה שומנים טובים לגוף האדם. הסבר מפורט אפשר למצוא באתר של 'מר קדמוני'.

שאלה:  לְמה כן מתאים השמן?

קראוזה מציינת את היתרון המרכזי שיש לשמן קוקוס - מכיוון ששמן קוקוס מגיע מן הצומח ולא מן החי, הוא לא מכיל כולסטרול ולכן הוא יכול להיות פתרון בריא יותר במאפים, בזכות המוצקות שלו בטמפרטורת החדר הוא יכול להחליף חמאה או מרגרינה.

לשמן קוקוס טעם וריח אופייני, ולא כולם מתחברים לזה, לכן שגיא תמיד תעדיף שמן זית על פני קוקוס גם מכיוון שהוא מיוצר באופן מקומי (ולא מיובא) וגם כי באופן אישי היא לא אוהבת את הטעם.

לב מציעה להשתמש בשמן קוקוס במידה, ובבלוג שלה ניתן למצוא שפע של מתכונים העושים בו שימוש ממתוק ועד מלוח.

ובלי קשר לתזונה, אני מכירה נשים שהחליפו את כל הקרמים שלהן בשמן קוקוס, ומשתמשות בו במקום קרם ידיים, קרם פנים ונגד שפתיים יבשות.

לסיכום – כמו בחיים, הכל עניין של איזון.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

לבלוג של מיה מיטב- מגן, אמא ירוקה





מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה