איך נגמלים מסופגניות?

את רוצה להסתפק באחת, אבל מיד באות השנייה, השלישית ורביעית. הדיאטנית נטע גולן מזהירה מפני התמכרות לסופגניות, שהיא תוצאה של אכילת מזון מתועש ורווי סוכר כל השנה

26/11/2013
נטע גולן - דיאטנית קלינית קבלו עדכונים מנטע גולן - דיאטנית קלינית
  • RSS

הן מגיעות כל שנה, והשנה הן אפילו חייכו אליי מהסופר, לא בצורה מטאפורית. הן באמת חייכו אליי, מישהו החליט לצייר עליהן חיוך דבילי עם קרם.

סופגנייה מחייכת

מעניין שבמהלך כל  השנה אף אחד לא חושב על סופגניות, לא מדבר על סופגניות, הן ממש לא נמצאות בתודעה הלאומית ופתאום, קצת אחרי שאנחנו עוברים את חגי תשרי הן מתחילות לצוץ. ראשונות במכולת, אחר כך במרכולים וכשמתחילות הבדיחות על המשכנתה שצריך לקחת עבור מארז סופגניות במאפיות הבוטיק – את יודעת שהן כאן כדי להישאר.

מרגע זה את מתחילה לנהל מאבק פנימי על כמות ואיכות הסופגניות שתאכלי או לא תאכלי במהלך החג. אני אוכל רק סופגנייה אחת, את אומרת לעצמך ואולי גם אחת עם ריבת חלב...והסופגנייה הבודדת הופכת במהירות חסרת שליטה לשתיים, לשלוש, לעשר...

למה אין לך סיכוי להסתפק רק בסופגנייה אחת

ובכל מפגש חברתי, את שומעת לפחות מגברת אחת, "אני... לא אכלתי אף סופגנייה השנה". ואני מבטיחה לך שלמכבים זה לא ממש מזיז, וזה אפילו קצת מעציב שבסופו של דבר למרות כל המסורת הענפה שלנו, שמה שאנחנו זוכרים מהחג זו הסופגנייה.

אז בואי נדבר לרגע על הסופגנייה הזו: היא באמת עגלגלה, חביבה, מפיצת אור וריח מתקתק. חגיגת עונג, שמקורה בכמות הסוכר והקמח שמפעילות את מפעל הדופמין במוח שלך. דופמין הוא מוליך עצבי האחראי לתחושות עונג המופרש גם מפעילות גופנית, סקס או למראה שקיעה רומנטית. כיום המוח שלנו מוצף בסוכר שנמצא כמעט בכל מזון שאנו אוכלים. אי לכך ובהתאם לזאת, המוח שלך מחליט שהגזמת, שאי אפשר להיות ברמת תענוג גבוהה שכזו 24/7 ובתגובה, הוא מוריד את רגישות הקולטנים לדופמין. לכן, אין לך סיכוי גדול להצליח ליהנות רק מסופגנייה אחת, וגם לא משתיים, ומה שהספיק בעבר להפרשה ופעילות של דופמין היום ממש לא מספיקות.

האמת, אם יש לך עניינים עם סופגניות ואת קוראת את הכתבה הזו עכשיו יש סיכוי סביר שאזור העונג שלך פגוע כתוצאה מהתמכרות לסוכר ולמזון מתועש, ולכן, אם רק תתחילי עם סופגנייה אחת כנראה שתרצי עוד אחת ועוד אחת.

על מנגנון ההתמכרות, הגמילה והפתרונות המדעיים תוכלי לקרוא כאן

אם את רוצה לעזור לעצמך כבר בחג הזה להשתלט על הסופגניות, אני מציעה לך תרגיל קצר בדמיון מודרך שמהרגע שתעשי אותו את ממש לא תרצי לאכול יותר סופגניות.

סופגניות, איך נגמלים מהן?

ככה נגמלים ב-6 שלבים

הקדמה קצרה. התרגיל הזה אינו לבעלי לב חלש, אבל הוא עובד. הוא מתאים למי שבאמת רוצה להיפטר מהסופגניות ומוכנה להגמיש את המחשבה שלה כדי להשיג את המטרה.

אני מאמינה שכששיטות נועם אינן עובדות מותר להשתמש בגישות אחרות.  אז התרגיל הבא לבחירתך.

שלב ראשון: דמייני סופגנייה – עד כמה היית רוצה לאכול אותה מ-1 עד 10?

שלב שני: לסופגנייה הזו, יש ריח, טעם ומרקם. בררי עם עצמך: מה מהם הכי מפתה אותך? הטעם עצמו? אולי הריח המתקתק שלה או אולי המרקם שלה?

שלב שלישי: חשבי על מזון שאת ממש שונאת את טעמו, ריחו או מרקמו בהתאם לתשובה שנתת בסעיף הקודם. כלומר, אם את ממש אוהבת את המרקם של הסופגנייה חשבי על מזון שאת שונאת את מרקמו, ואם את ממש אוהבת את טעמה של הסופגנייה חישבי על מזון שאת ממש לא סובלת את טעמו. זה יכול להיות מזון, אבל זה גם יכול להיות סתם משהו דוחה אחר (שערות, תולעים... כל מה שעולה בעיני רוחך כרגע). זיכרי, זה אולי לא נעים, אבל זה למטרה נעלה.

שלב רביעי: ועכשיו דמייני את התחושה של המזון שאת שונאת את מרקמו, טעמו או ריחו, כמשהו גדול ועז... חשבי על הטעם הדוחה כעוד יותר דוחה, על הריח הדוחה כעוד יותר דוחה ועל המרקם כעוד יותר דוחה... ודמייני שאת ממש צריכה עכשיו לאכול או לבלוע את זה...

יכול להיות שזה קצת קשה לך... אבל את ממש צריכה לעשות את זה עכשיו. כשאת מרגישה את תחושת הגועל פשוט תפסי באגודל של יד ימין.

שלב חמישי: ועכשיו דמייני מראה של סופגנייה. התחילי להגדיל אותה בדמיונך - תחילה הגדילי אותה לגודל של אדם... המשיכי להגדיל עד שתגיע למיימדים של חדר, בניין, גורד שחקים. דמייני סופגנייה ממש ענקית.

ועכשיו... נסי "לבלוע" את התמונה הזו לתוכך.

שלב שישי: מה את חושבת על הסופגנייה עכשיו?

לא נעים...

זהו, התרגיל הסתיים ואני מקוה שהצלחת. אם כן - מהיום לא תאכלי סופגניות יותר משום שהן יעוררו בך תחושת גועל ותוכלי להוציא אותן מהתפריט שלך. הסופגנייה תיכנס לרשימת המזונות שדוחים אותך.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

הערה חשובה לסיום: התרגיל הזה, הוא נשק יום הדין. אפשר לייצר שינוי גם בדרכים קלות ורכות יותר, באמצעות דמיון מודרך. בטכניקות הפונות אל תת המודע, ניתן לייצר שרשרת התנהגות חדשה במוח כך שתימשכי למזונות הנכונים לך, תאכלי בריא יותר וגופך יתאזן למשקל נמוך יותר ונכון עבורך. רוצה לדעת איך? הירשמי ללא עלות לסדרת שיעורים מתכנית תנופ"ה לירידה במשקל.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה