למה את לא מצליחה למצוא עבודה?

שולחת קורות חיים ולא מוזמנת לראיונות? אזלו לך הרעיונות איפה למצוא מעסיקים שמחפשים? הנה כמה דברים שאולי את עושה לא נכון

24/11/2013
נירית גלר ג'מילי קבלו עדכונים מנירית
  • RSS

אני שומעת בלי סוף משפטים כגון- "אני שולחת קורות חיים ולא זוכה למענה",  "אני לא מצליחה להגיע לראיונות עבודה" "אין כמעט משרות שרלוונטיות עבורי", "מכל אנשי הקשר שלי לא הצלחתי למצוא עבודה" ועוד משפטים רבים אשר מתארים את התסכול של מחפשי עבודה רבים.

זה נכון שהמשק היום קשה, שמול כל משרה פנויה ישנם מתמודדים רבים, ואולי גם שאין הרבה מאוד משרות המתאימות לך או בתחום הגיאוגרפי בו את מתגוררת, ובכל זאת, האם זאת הסיבה היחידה? האם למרות הקושי לא ניתן להגיע לתוצאות אחרות? מה תלוי בך? איפה את יכולה לשנות משהו כדי לזכות בהתייחסות אחרת?

ראשית עלייך להבחין בין מעגל שבו אין לך השפעה, ומעגל שבו יש לך השפעה. הראשון מתייחס לכך שלא תוכלי לשנות את מצב המשק גם לא את מספר המתמודדים על אותה משרה  וגם לא תוכלי לשנות את הסיבות שבגינן קורות חייך לא זוכים להתייחסות. מעגל ההשפעה - במעגל זה תוכלי לשנות את העשייה שלך כך שתוכלי לשנות את ההתייחסות כלפיך. ולכן, תשקעי את כל מאמציך במקום שאת יכולה לשנות ולשפר. במעגל הזה, יש שתי נקודות קריטיות לשיפור:

הצגה עצמית

כשאת פוגשת מישהו שאת מאמינה שיכול לעזור לך, איך את פותחת את השיחה איתו?  האם את פותחת באופן שכזה - "אני מחפשת עבודה כבר הרבה זמן" (למי יש סבלנות למסכנות ואומללות?), "אני מחפשת עבודה שתצליח להביא לידי ביטוי את היכולות והניסיון שלי" (אמרת ולא אמרת בעצם כלום), "המחלקה שלי נסגרה ומצאתי את עצמי בלי עבודה", "אני מיואש ממצב המשק כי ממש אין כמעט משרות פנויות עבורי" (מסכנות ואומללות, כבר אמרנו), "אני מחפש תפקיד ניהולי/ תפקיד אחראי/ ראש גדול" (גם כאן אמרת ולא אמרת).

זהו מקבץ קטן של אמירות שלא יובילו אותך לשום מקום שכן לא ממש מבינים מה את מחפשת. לעיתים אף מזהים את הקושי שלך והתסכול שלך ולא זה מה שיקדם אותך.

איך נכון לפתוח בהצגה עצמית? אספי את עיקרי ההתמחות שלך ואותם תציגי בתחילת הדברים, דוגמא: " יש לי 15 שנות ניסיון בניהול משאבי אנוש", "יש לי ניסיון רב בעבודה מול השוק האירופאי והסיני.", "בכל שנות עבודתי עבדתי בחברות גלובליות, ניהלתי משא ומתן בהיקפים גדולים עם ספקים ולקוחות  בארץ ובחו"ל" וכוי"ב. להצגה העצמית אני קוראת "נאום המעלית" שלך, וההצגה העצמית תבוא לידי ביטוי לכל אורך תהליך מציאת העבודה מול אנשי הקשר שלך, בקורות חייך וכמובן שגם בראיון העבודה.

הפצה נכונה

"נאום המעלית" שלך הוא כלי חשוב מאוד בתהליך של מציאת עבודה, אך על מנת לזכות לתוצאות המקוות עליך להפיץ אותו רחב ולרתום את האנשים על מנת למנף הזדמנויות. הפצה נכונה היא המפתח למינוף התהליך והגעה למקסימום הזדמנויות תעסוקתיות שרלוונטיות עבורך.

ישנן 5 דרכי הפצה עיקריות:
1. אנשי קשר
2. חברות השמה
3. פניות יזומות לארגונים
4. מודעות דרושים
5. רשתות חברתיות

המשמעות של הפצה נכונה היא להשתמש בדרכים האפקטיביות ובהם להקדיש את מירב הזמן והאנרגיה, אך לא לפסול את השימוש בדרכים האפקטיביות פחות. הסוד הגדול הוא לנסות לשלב את כל דרכי ההפצה זו בזו - את יכולה לשאול את אנשי הקשר שלך על חברות השמה, חברה שעובדת עם הארגון בו הוא מועסק, חברות השמה שעליהן שמע מאנשים קרובים כי עזרו להם במציאת עבודה או מכר/ה המועסקים בחברת השמה. הגעה לחברת השמה עם שם של יועץ ספציפי ועם ממליץ אשר ממליץ על אותה חברת השמה בחום תהיה אפקטיבית הרבה יותר, או אפילו שיקשר אותך ליועץ ספציפי. כנ"ל לגבי מודעת דרושים, אם ידוע לך מיהו הארגון המפרסם, בדקי אם את מכירה מישהו שעובד באותו מקום, או בקשרי עבודה עם אותו ארגון, או מכיר מישהו שעובד שם. המטרה שלך היא לקבל עוד מידע על הארגון, על המעסיק, יתכן שתוכלי להגיע אליו באופן ישיר יותר ואפילו עם המלצה ובכך לעקוף את המועמדים המקבילים.

טעויות נפוצות

הצגת ניסיון - כמתי את שנות ניסיונך בכל מקומות העבודה ואל תתני למעסיק או לאנשי הקשר שלך לחשב בעצמם כי הם לא יעשו זאת. הצגי - X שנות ניסיון ב....

הוספה וסידור "התותחים" - אספי את כל תחומי העיסוק הכי מעניינים שאת מציעה, הם התחמושת הכי חשובה שלך. סדרי אותם בסדר הכי אטרקטיבי בעיני המעסיק הפוטנציאלי ואז הגשי הכול ביחד אחרי המסה. לדוגמא- "בעשר השנים האחרונות אני עוסקת בניהול השיווק בחברה - אחריות על אסטרטגית השיווק ותוכנית שווק שנתית, בחירה ועבודה שוטפת מול משרדי פרסום וגרפיקה, ניהול המרקום בחברה - אתר האינטרנט, רשימת תפוצה, חומרים פרסומיים ומוצרי קד"מ, ימי עיון וכנסים, וכמובן ניהול תקציב השיווק".

ההגשה קובעת - הטון, ההחלטיות, הנחישות כל אלה נשמעים בקול ומתבטאים בשפת הגוף שלך. אם שפת הגוף והקול לא יתמכו במילים הרי שהמסר שלך לא יהיה משכנע.

דרכי ההפצה - מחפשי עבודה רבים לא משתמשים בכל דרכי ההפצה, או לא פועלים בהם באופן אפקטיבי, ובעיקר לא משלבים אותם ביחד על מנת להשיג תוצאות טובות יותר.

זה נכון שקשה היום יותר מבעבר למצוא עבודה ראויה. עם זאת, בטרם תרימי ידיים ותתייאשי תזכרי שיש לך עוד מה לעשות ולשפר על מנת להגיע לתוצאות טובות הרבה יותר. הצגה עצמית משובחת, ברורה ואטרקטיבית הכרחית ביותר. הפצה רחבה ונכונה חשובה בדיוק באותה מידה. אם את מרגישה שההצגה שלך אינה אטרקטיבית דיה, עצרי ושפרי אותה. אם את מפיצה את היותך מחפשת עבודה ואת לא זוכה לתגובה - משהו בדרך ההפצה שלך לא נכון. אל תבזבזי את האנרגיות שלך, כי הן יתדלדלו לאורך התהליך, וככל שתגיעי עם אנרגיה וביטחון גבוהים יותר כך תשפרי את האטרקטיביות שלך מול המעסיקים הפוטנציאלים.
אל תבזבזי את זמנך- כי זמן שווה כסף. אם אינך מצליחה לעשות זאת בכוחות עצמך היוועצי עם איש מקצוע.

אני מזמינה אותך לקבל את המדריך החינמי למציאת עבודה.

אני איתך עד למציאת עבודה

נירית גלר ג'מילי (MA) - יועצת למציאת עבודה. מחברת הספר "המדריך המלא לבחירה ומציאת עבודה".




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה