חשמלית ושמה יסמין

"יסמין הכחולה", סרטו החדש של וודי אלן על שקרים ואכזבות, הוא אחד הטובים שלו. כך הפך המסאטר את קייט בלנשט לגירסא מודרנית של בלאנש דובואה מ"חשמלית ושמה תשוקה"

17/10/2013
נעמי אלון קבלו עדכונים מנעמי
  • RSS

במובן מסוים סרטו החדש והנפלא של וודי אלן, אולי הסרט הטוב ביותר שלו מאז "נקודת מפגש", הוא סוג של הומאז' אלני ל"חשמלית ושמה תשוקה" של טנסי וויליאמס. ב"יסמין הכחולה" חוזר אלן  לאמריקה, לאחר שבסרטיו האחרונים סייר בין לונדון, ברצלונה, פריז ורומא. אך הפעם לא ניו יורק, אהובתו היא גיבורת העלילה, וסיפור העלילה נד בין סן פרנסיסקו ומנהטן. את הדמות של סטנלי קובלסקי מ"חשמלית"  אפשר לזהות בכמה דמויות משנה וג'סמין, קייט בלאנשט הנפלאה, היא גרסא מודרנית של בלאנש דובואה.

התוצאה הינה אחד מהסרטים היותר טובים של אלן, דרמה קומית מרירה אך מהנה ומרתקת. קייט בלאנשט (שכמו רבים משחקניו של אלן שאלה לדמותה את הפטפוט הנוירוטי, הגמגום והמימיקה האלנית המוכרת) מגלמת דמות שהיא ספק קורבן, ספק זו שמקרבנת את אלה שמסביבה.

צילום: יחצקייט בלנשט ואלק בולדווין (צילום: יח"צ)

כמו בלאנש דובואה היפהפייה הדרומית כך גם ג'סמין, אשת חברה גבוהה ממנהטן, מוצאת עצמן לפתע מנושלת ממעמדה ומתמודדת עם התמוטטות התא המשפחתי, נאלצת להסתמך על טוב לבם של קרובי משפחה שקודם לכן התעלמה מהם, ומוצאת מפלט באלכוהול. כל זאת קורה לאחר שבילתה את מירב חייה הבוגרים בבועה של יציבות כלכלית חברתית, עיוורת, או כזו שמעדיפה להיות עיוורת, למעילותיו ורמאויותיו של האל הנדבן והשרמנטי, אך גם הנכלולי והבוגדני, בעלה הטייקון (אלק בולדווין) עד שהבועה מתפוצצת.

ג'סמין חווה התמוטטות נפשית בעקבות הסיום הטראגי של נישואיה להאל, הנתק מבנה שלא רוצה איתה קשר ואובדן נכסיה, הידרדרות נפשית ופיזית שמשאירה אותה חסרת כל ונדרשת לפנות לאחותה ג'ינג'ר, הגרושה והאם לשני ילדים קטנים, זבנית מכולת בסן פרנסיסקו, ולהיכנס לעולם חדש, לא נודע, מעמד סוציו אקונומי אחר, ומעמד חברתי אחר, כזה שבזה לו כל השנים.

כדי להבין על מה נדרשה ג'סמין, המעורערת רגשית, לוותר, חוזר הסרט  בפלאשבקים לחייה הקודמים של ג'סמין, מאז שהכירה את האל כסטודנטית בקולג', וויתרה, או כך היא מאמינה, על מה שהיה עשוי להיות קריירה מקצועית, ובחרה בחיי אשת העולם הגדול, מגורים באפר איסט סייד, בגדי מעצבים, תכשיטים, ארוחות ערב, בתי חוף בהמפטונס ומטוסים פרטיים. בדרך גם שינתה את שמה מג'נט הפשוט לג'סמין בעל הארומה המסתורית.

התרמית הקטנה הזאת, השקר בזהותה, הוא השקר שמוליך את העלילה של הסרט. כמו ב"פשעים ועבירות קלות", "נקודת מפגש" ו"חלומה של קסנדרה" אלן היה ונשאר פסימי וסרקסטי כלפי הטבע האנושי, השקר מוליך את קוו העלילה, שקרים בזהות, שקרים כלכליים ומרמה, שקרים של בגידות בתוך הנישואין,  שקרים שמספרים גברים נשואים לנשים שהם מחזרים אחריהן, שקרים באמון בין אחיות, שקרים שג'סמין מספרת לעצמה על מה יכלה להיות, שקרים שנשארים ליד האמת, או מתרחקים ממנה, שקרים בתוך המשפחה או שקרים בבחירות הרומנטיות.

אך דין השקרים להיחשף, וכמו בטרגדיה יוונית ג'סמין היא האדריכלית של נפילתה היא, כששאר השקרים שלה או השקר הגדול שבתוכו היא חיה נחשפים ומתקלפים אחד אחרי השני.

אחותה ג'ינג'ר, מצידה (סאלי הוקינס המוכרת מהסרט "חופשייה ומאושרת") רוצה להיות קרובה לאחותה שהתנכרה לה בעבר, למרות שהיא אחראית לא מעט לנפילה הכלכלית שהיא חוותה,  ולא מפנה לה כתף קרה, אבל חברה של ג'ינג'ר, צ'ילי, מזהה את ההשפעה ההרסנית שיש לג'סמין על התנהלותה של ג'ינג'ר, הוא בז לה ומרגיש מאויים ממנה, ג'סמין מצידה לא מוצאת את עצמה בעבודות הצווארון הכחול שהיא נאלצת לעבוד בהן, משוללת כישורים מקצועיים וחרדתית, היא מנסה למצוא את עצמה שוב בעזרת הקסם האישי שלה, ולהתחבר לבן זוג אמיד שיחזיר אותה למעמד לו הייתה רגילה מרבית חייה. כשזה מתפרק לרסיסים ברעש גדול מוצאת עצמה ג'סמין מול חייה נטולת אשליות ומסיכות.

צילום: יחצלואי סי קיי (כן, גם הוא כאן) וסאלי הוקינס, צילום: יח"צ




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה