11 דרכים מנצחות לחיזוק מערכת החיסון

החורף כבר נוקש על הדלת ומערער את המערכת החיסונית שלכן? - הנה 11 דברים שיעזרו לחזק אותה ולצלוח את החורף בריאות ומאושרות

15/10/2013
חגית גינזבורג קבלו עדכונים מחגית
  • RSS

סימנים ראשונים של חורף כבר זכינו לראות, ועם העונה הקרה מגיעים גם מיליארדי סוגים וזנים של חיידקים ווירוסים שמשתוקקים לחדור את מערכת החיסון ולבצע בנו את זממם. אז רגע לפני שאנחנו נקברים בערימות של טישיו – כינסנו שלוש מומחיות של סופר-פארם: איריס כהן (רוקחת), אסנת בוברוב (דיאטנית קלינית של לייף) ויהודית עמרה (רוקחת, הומיאופתית ומנהלת המעבדה ההומיאופתית), להרכבת הרשימה האולטימטיבית לחורף - 11 דברים שמחזקים את מערכת החיסון:

1. ירקות ירוקים

ירקות ירוקים לחיזוק המערכת החיסונית

מגיל צעיר מלמדים אותנו כמה חשוב לטפח אורח חיים בריא, שכולל תזונה מאוזנת. זה מאריך חיים ותורם לחיוניות ולתפקוד כללי טוב יותר של כל מערכות הגוף. "כשאנחנו שומרים על הגוף שלנו, הוא שומר עלינו בחזרה", אומרת אסנת בוברוב. "במיוחד חשוב להקפיד על צריכה של פירות וירקות. נכון שהפירות והירקות הם קרים ופחות מתחשק לאכול אותם בחורף, אבל אפשר לשמור אותם מחוץ למקרר".

אם אתם מחפשים את הירקות הכי חשובים בתפריט, הקפידו על צריכת ירקות ירוקים – מלפפון, קישוא ברוקולי, תרד וגם העשבים למיניהם – פטרוזיליה, שמיר, כוסברה, בזיליקום ועוד. ירקות באופן כללי מכילים הרבה מאוד ויטמינים ואנטיאוקסידנטים שמערכת החיסון זקוקה להם כדי לתפקד היטב, אבל בירקות ירוקים יש יותר מהם, בזכות הכלורופיל, הפיגמנט המעניק לירקות את צבעם הירוק. המלצה שלנו: שלבו כמה שיותר ירקות ירוקים במרקי החורף שלכם ובשייקים ירוקים ומרעננים.

.

2. ויטמין סי כתוסף תזונה

ויטמין סי

ויטמינים ומינרלים ידועים ביכולתם לחזק את מערכת החיסון ובעיקר, להשלים לה חוסרים שנגרעו ממנה כתוצאה מאורח החיים המודרני שכולל לא פעם תזונה לקויה, מיעוט בשעות שינה, סטרס והרגלים מגונים כמו עישון ושתיית אלכוהול. ויטמין סי הוא בראש ובראשונה אנטיאוקסידנט, כך שהוא מנטרל רדיקלים חופשיים ונמצא יעיל אפילו במניעת התפתחות תאים סרטניים. בהקשר של מערכת החיסון – הוא מעודד את הפעילות שלה ומפחית סיכויי הידבקות במחלות החורף למיניהן. הוא גם תורם מאוד למרקם העור, כך שהעור נעשה חסין יותר בפני חיידקים.

"אם קשה להתמיד במשך כל העונה, אפשר להסתפק בלקיחה של ויטמין סי למשך חודשיים לפני החורף", אומרת יהודית עמרה. "תקופה של חודשיים תורמת לחידוש המאגרים בגוף ומחשלת את מערכת החיסון לפני העונה הקרה. בנוסף, מומלץ גם ליטול את התוסף ההומיאופתי 'הומאו ריקוברי' שמחדש את מאגרי המלחים בתאים, מה שמאוד תורם לחיזוק מערכת החיסון ולאיזון כללי של הגוף".

.

3. שבע שעות שינה

7 שעות שינה ביום לשמירה על הבריאות

תחת העומס והלחץ היומיומי, רובנו מתקשים להתמיד במינימום המתבקש של 7-8 שעות שינה בלילה. התוצאה היא מערכת חיסון מוחלשת ולמעשה, מחקרים אחרונים הראו שאנשים שישנים פחות משבע שעות בלילה חשופים פי 3 למחלות.

"גוף עייף הוא גוף חלש וגוף חלש הוא גוף עם מערכת חיסון רגישה", מסבירה איריס כהן, רוקחת ראשית מבית סופר-פארם. "שהוא חשוף יותר למחלות. זה נכון גם לגבי עייפות וגם לגבי סטרס. אם יש קושי להירדם אפשר לקחת calmanervin ,relexine או להיעזר במוצרים המרגיעים הטבעיים כמו איזי לילה, רגיעון לילה וכיו"ב".

.

4. תה ירוק

תה ירוק לחיזוק המערכת החיסונית

מחקרים אחרונים הראו ששתייה יומיומית של תה ירוק, אפילו רק כוס אחת ביום, מסייעת להגברת ייצור תאי ה-T, שעוזרים להסדיר את פעילותה של מערכת החיסון.

"אנחנו לומדים לא מעט מהרפואה שמגיעה מהמזרח הרחוק ושם עולם הצמחים והסגולות התרפויות שלהם הוא רחב מאוד", אומרת אסנת בוברוב. "על תה ירוק בוצעו כבר עשרות מחקרים והוא יעיל ואפקטיבי בהרבה מאוד רבדים. למערכת החיסון הוא תורם במיוחד".

.

5. להפסיק לעשן

להפסיק לעשן

זה לא רק מזיק לכם ועולה לכם הרבה מאוד כסף, זה גם פוגע משמעותית במערכת החיסון. עישון סיגריות מחדיר לגוף חומרים רעילים שמעסיקים את מערכת החיסון על בסיס קבוע, ומזיק לתפקודם של האיברים השונים, לרבות הכבד שאחראי על ייצור כדוריות הדם האדומות והלבנות. העישון גם הופך את מערכת הנשימה לפגישה וחשופה יותר למחלות החורף הוויראליות. בקיצור, אם הייתם זקוקים לסיבה נוספת להפסיק לעשן (מלבד הקיפאון שהולך להיות במרפסת) – הנה היא. אתם מוזמנים לנסות את שלל העזרים לגמילה מעישון, מסיגריות אלקטרוניות (שהופכות פופולריות יותר יותר בארץ) ועד למסטיקי הניקוטין הוותיקים.

.

6. ג'ינג'ר

ג'ינג'ר

כשאתם מצוננים, כולם ממליצים לכם להוסיף שורש ג'ינג'ר לתה. יש לשורש החריף הזה סגולות שמחזקות את מערכת החיסון ומסייעות לה במלחמת החיידקים הנצחית. בנוסף, הג'ינג'ר גם מחמם וממריץ. תחזיקו שורש כזה בבית ופרגנו אותו לעצמכם בתוך התה מדי פעם.

עוד תבלינים שמחזקים את מערכת החיסון: קינמון, ציפורן, הל ופלפל שחור. הציפורן (או ציפורני חתול, ליתר דיוק) מצטיין בפעילות אנטי דלקתית ולהקלה על כאבים. הקינמון מצוין על פי הרפואה הסינית לשלבים ראשונים של התקררות.

.

7. ויטמין D כתוסף תזונה

ויטמין די

ויטמין D הפך בשנים האחרונות לאחד הוויטמינים הפופולאריים בקרב רופאים, תזונאים ונטורופאתיים. הוא שחקן מפתח בכל מה שקשור לצפיפות העצם ולבריחת סידן, וכיום ידוע כי הוא גם משפיע משמעותית גם על מערכת החיסון. רבים סובלים ממחסור בוויטמין די, משום שהוא מיוצר בגופנו עם החשיפה לשמש או באמצעות אכילת מזונות המכילים אותו. צריכה שלו בכדורים או בטיפות מגבירה את תפקוד מערכת החיסון ועוזרת לה להיות יעילה וחזקה יותר. "כל כך פשוט לצרוך ויטמין די באמצעות תוספים, והיעילות שלו מוכחת וחשובה", אומרת איריס כהן. "אפשר לרכוש אותו בכדורים או בטיפות".

וקבלו טיפ חשוב לשימוש בוויטמין די בטיפות: אם תטפטפו את הוויטמין בתוך כוס מים, תגלו שמדובר בטיפות חמקמקות במיוחד. לכן עדיף לטפטף אותן על תפוח (אחרי שנתתם בו ביס אחד) או על פרוסת לחם ואז לאכול.

.

8. הגיינה בסיסית

שטיפת ידיים לשמירה על ההגיינה

מדובר בנוסחה פשוטה: כמה שפחות חיידקים רעים, פחות עבודה למערכת החיסון - ופחות מחלות. אבל אולי מוטב שתדעו: לא לכולם תמיד מתחשק להפשיל שרוולים ביציאה משירותים ציבוריים ולשטוף ידיים במים הקפואים. ההגיינה היא על אחריותכם. אז כל כך פשוט להניח בתיק בקבוק קטן של ג'ל חיטוי לידיים ולהשתמש בו אחרי שימוש בשירותים, עבודה על מקלדת, נסיעה בתחבורה ציבורית ושאר משטחים שחיידקים נהנים לרבוץ בהם.

.

9. מחזקי מערכת חיסון

חיזוק מערכת החיסון

כדי להתמודד בגבורה מול מחלות החורף, צריך שחקני חיזוק רציניים, כמו פרופוליס, שמקורו בדבש דבורים ונחשב ל"אנטיביוטיקה של הטבע", ואכיניציאה, צמח מרפא שכבר אלפי שנים משמש למלחמה בזיהומים ומחלות. "בשוק קיימים מוצרים רבים המכילים את שניהם, כמו 'פרוטק' או 'חיזוקית', ואפשר גם לרכוש כל אחד מהם בנפרד", אומרת איריס כהן. "הם מצוינים ויעילים ואליהם אפשר להוסיף גם סמבוק שחור ואסטרגלוס, שיעילים במיוחד לילדים אבל גם להורים".

מהכיוון ההומיאופתי, כדאי להכיר את סדרת התכשירים ההומיאופתיים "הומיאו", שכוללת שלושה תכשירים לטיפול בתופעות כמו שפעת (Homeo Flu), שיעול (Homeo Tussin) וחיזוק מערכת החיסון (Homeo Recovery Tab) אצל מבוגרים. כל התכשירים ניתנים לשילוב עם טיפול תרופתי קונבנציונלי, אינם מכילים אלכוהול ואינם גורמים לתופעות לוואי.

.

10. מים

מים

הגוף שלנו מורכב ברובו ממים, כך שזה אך הגיוני ששתייה מרובה של מים תשפר את ביצועי כל המערכות בגוף (ואם אתם חיים על הפלנטה הזו, אתם כבר יודעים כמה חשוב להקפיד על שתיית 12 כוסות מים ביום לפחות).

"כשאנחנו נמצאים במרחבים סגורים בחורף, יש ריכוז גבוה במיוחד של חיידקים ושתיית מים יכולה דווקא להגן עלינו", אומרת אסנת בורכוב. "כששותים מספיק מים, המערכות בגוף מתפקדות טוב יותר ומערכת החיסון חופשייה לטפל במה שהיא באמת צריכה – להילחם בחיידקים שתוקפים את הגוף שלנו. כדי לדעת כמה מים צריך לשתות ביום, פשוט להכפיל את משקל הגוף ב-30 או 35 מ"ל".

.

11. שמחת חיים

שמחת חיים

יכול להיות שכבר זיהיתן דפוס מסוג זה גם אצלכן או אצל אחרים: בתקופות קשות בחיים - פרידה, גירושין, תאונה, פיטורין, טראומה או אובדן (חס ושלום), לפעמים אפילו  "סתם" לחץ בעבודה – הגוף קורס לתוך שפעת. סטרס הוא גורם שמחליש את מערכת החיסון ומקשה עלינו להתמודד מול חיידקים ווירוסים. לא תמיד יש לנו השפעה על אירועים חיצוניים, אבל יש לנו השפעה על החוסן שלנו. ניתן להפחית סטרס בפעילויות מרגיעות (יוגה, מדיטציה ואפילו ריצה, שמשחררת לחץ) או בתכשירים מרגיעים (כמו "רסקיו" או התכשיר ההומיאופתי "דורמיפרו"). הכי חשוב - הקיפו את עצמכן באופטימיות, שדרו שמחת חיים וקחו הכל בפרופורציות. להזיק זה לא יכול.






מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה