לפתוח עסק עם חברה טובה - איך לעשות זאת נכון

גם אם אתן חברות כבר מיליון שנה וגם אם אתן לגמרי בטוחות ברעיון שלכן, יש כמה דברים חשובים שצריך לעשות לפני שפותחים עסק עם חברה

08/09/2013
עינת מנדלבאום קבלו עדכונים מעינת
  • RSS

אין חלום ורוד יותר מלהקים עסק עם חברה טובה. שתיכן מכירות אחת את השנייה כמו את כף ידכן. אתן יודעות בדיוק מהן החוזקות ומהן החולשות של כל אחת, אתן יודעות לצפות אחת את השנייה במצבים שונים וכבר החלטתן בדיוק איך אתן רוצות שתראה החנות/המסעדה או כל יזמות אחרת בכל תחום שהוא. האם כדאי לצאת לדרך ככה מבלי לתכנן ולקבוע מה בדיוק אומרת השותפות ביניכן, ומה עושים בתרחישים שונים ייקרו בדרככן? גם אם אתן הכי שאננות והכי בטוחות בעצמכן, יש דברים שכדאי לעשות לפני הקמת עסק משותף. הסכם שותפות הוא אחד הראשונים שבהם.

על הסכם שותפות ומדוע הוא נחוץ

כל מי שלומד מנהל עסקים או לחילופין משפטים יודע כי שותפויות אינן עניין פשוט. כמובן שכל עוד הכל הולך על מי מנוחות, נראה כי הסכם שותפות הוא מיותר, ממש כפי שנראה כי הסכם ממון בין בני זוג הוא מיותר כל עוד האהבה פורחת. אך מה קורה במקרה של משבר, של אי הסכמה שקשה לפתור? כפי שבני זוג מגיעים לכך לפעמים, כך גם חברים הכי טובים יכולים להגיע למצבים לא נעימים וכדאי לפתור את הדברים לפני שהכל נהיה מכוער וכל אחת מכן תאבד חברה טובה.

הסכם שבו ייקבע מראש מה הפעולות שינקטו בתרחישים שונים שבהם ישנן מחלוקות או סכסוכים ימנע הרבה טרטור וכאב לשני הצדדים. עשו לעצמכן טובה ולכו כאן עם הראש ולא עם הלב. גם אם סיטואציה של מחלוקת בלתי פתירה נראית לכן כרגע כמו אפשרות מופרכת - לכו יחד לעורך דין המתמחה בתחום וחתמו על הסכם שותפות. כבר במעמד החתימה ייעשה תיאום ציפיות שיאפשר לכן להתחיל ולהמשיך ברגל ימין.

חלוקת עבודה

גם אם בהתחלה נראה כי עבודה משותפת והשקעת המקסימום מצד כל אחת מכן היא עניין ברור ומובן מאליו, עדיין יתכן כי לכל אחת ישנן הערכות שונות לגבי מהי השקעת המקסימום ומהי בדיוק עבודה משותפת. האם על כל דו"ח עוברים ביחד? האם כל קיר צובעים יחד או שישנה חלוקת תפקידם. אם אתן מכירות טוב אחת את השנייה יש לכן יתרון בכך שתוכלו לעשות חלוקת תפקידים בצורה נכונה ויעילה.

באיזה אופן מקבלים החלטות?

גם בתחום הזה לא הכל מובן מאליו. האם אתן נותנות חופש מלא אחת לשנייה בתחום שעליו כל אחת אחראית? האם יש צורך להתייעץ בכל דבר? מטבע הדברים כנראה שתגיעו למסקנה כי לא בכל דבר יש להתייעץ כי התייעצות בכל עניין תגרום לסרבול של העבודה, לעיכובים, להזדמנויות שילכו לאיבוד ובסופו של דבר להפסדים.

עם זאת, יתכן שישנם דברים מהותיים יותר שתגיעו למסקנה שכן יש בהם צורך בהסכמה של שתיכן, כמו רכישת ציוד חדש או שימוש בשיטת עבודה חדשה, עבודה עם משקיע מסוים או שינוי מהותי במראה החנות או העסק. כדאי שתגיעו בעניין זה לעמק השווה עוד לפני שממש צריך לקבל החלטות.

חלק מקבלת ההחלטות הוא גם חתימה על צ'ק. עליכן לקבוע האם שתיכן צריכות לחתום על כל צ'ק או שרק מעל סכומים מסוימים יש לחתום חתימה משותפת או לחילופין האם החתימה נעשית על פי תחום האחריות של כל אחת בכל סכום.

כיצד מחלקים רווחים?

לאחר תקופה שבה הצטברו רווחים בעקבות פעילות העסק מגיעים לצומת שבו יש להחליט האם להמשיך ולהשקיע את הרווחים או למשוך אותם. גם כאן כדאי להחליט על כך מראש. האם בכל מקרה מושכים, האם מושכים מעל אחוז מסוים של רווח, האם מקציבים זמן מסוים בכל מקרה ורק לאחריו מושכים מן הרווחים? כך גם לגבי הפסדים.

נפרדנו כך...

גם להיפרד צריך לדעת איך. יש להחליט מה קורה במצב שבו אחת מכן איננה מעוניינת עוד בחלק שלה בשותפות. האם מותר לה למכור את השותפות לכל אדם שמציע מחיר טוב או שיש צורך לאפשר קודם לשותפה האחרת לקנות את החלק בעסק? גם בכך יש לדון. ניתן גם להחליט ולמנות אדם שיעשה עבודת בוררות במצב של אי הסכמה ומחלוקת בלתי פתירה.

צילום: Thinkstock



תגיות:

מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה