7 טרנדים קולינריים שנתנו טעם לשנה

השנה אכלנו אוכל אסיאתי, שכמובן צילמנו והעלינו לאינסטגרם, הלכנו למסעדות במלונות, השתתפנו בארוחות חברתיות, שתינו קוקטיילים, נמנענו מגלוטן וראינו איך כולם הופכים לצמחונים

7 טרנדים קולינריים שנתנו טעם לשנה החולפת. צילום: רוני מנדלמן פרת

השנה החולפת מסתיימת בעודף משקל רציני ובשביעות רצון מלאה. השנה עולם המסעדנות פרח: מסעדות רבות, דוכני מזון ומזנונים נפתחו, מטעמים מרחבי העולם כבשו את חיך הסועדים, אנשים התארחו אצל אנשים שהם לא מכירים רק כי לאכול טוב, הטבעונות תפסה מקום של כבוד ועוד שלל טרנדים הגיעו לישראל, האם כדי להישאר?

לכבוד השנה החדשה בחרנו לסכם את הטרנדים הקולינריים הבולטים של השנה החולפת, בטוח אכלתם לפחות דבר אחד מפה.

1. המהפכה הטבעונית

ההרצאה ה-הו-כה-מטלטלת של גרי יורופסקי, שיוצאת נגד תעשיית ואוכלי הבשר ומטיפה לטבעונות, הצליחה בשנים האחרונות להמיר לא מעט קרניבורים ולהדיחם לטבעונות. גם הצמחונות הפכה לאורח חיים פופלארי במיוחד אבל השנה המסעדנים כבר לא ישבו בשאננות וקיוו שהסועדים הצמחונים/טבעוניים ימצאו מנה רגילה בתפריט, השפים הרימו את כפפת הבד ורקחו שלל מנות צמחוניות וטבעוניות שמופיעות דרך קבע בתפריט ואף הגדילו להרים ערבים שלמים נטולי מאכלים מן החי, לחובבי הז'אנר.

הפיצה הטבעונית של קוצ'ינה תמרהפיצה הטבעונית של קוצ'ינה תמר. צילום: בועז לביא

הדוברת הלא רשמית של הטרנד בארץ היא העיתונאית ואשת הטלוויזיה מיקי חיימוביץ', שהיתה צמחונית שנים רבות והפכה לטבעונית. חיימוביץ' גם נושאת את דגל ה"שני צמחוני" (Meatless Monday), טרנד עולמי הדוגל בהימנעות מאכילת בשר פעם בשבוע כדי לסייע למצב בו נמצא כדור הארץ וגם כדי לנסות לגרום לאנשים שאפשר בלי, וזה עובד.

.

2. אסיה זה כאן

שנים רבות נאלצו חובבי האוכל האסיאתי לכתת רגליים ולהרחיק נסיעה לתל אביב והרצליה פיתוח רק כדי למצוא מנות אסיאתיות אותנטיות וטעימות, אהרוני, שהביא את הטרנד הסיני, ויריב מלילי, שייבא את האוכל התאילנדי המשובח כבר מזמן לא השליטים ואליהם הצטרפו שפים רבים שמלהטטים בווקים אוכל אסיאתי מגוון ומשובח.

השנה, בזו אחר זו נפתחו מסעדות בניחוח סויה ומקלות במבוק: הנוי, מסעדה באוריינטציה וייטנמית, טייגר לילי התאילנדית שנותנת פייט לא רע ל"בית תאילנדי" הנצחית, אנג סו הסינגפורית, טומפולומפו הדנדשה של אבי קונפורטי וטאיזו של של השף יובל בן נריה, שהפכה במהירות לחביבת הגרגרנים ואנשי קהילת האוכל, הובילו את הטרנד ומאחוריהן מזדנבם עוד מקומות, חלקם לא רעים בכלל.

טאיזו. צילום: הגרגרנית

גם הדים סאם השתלט על שוק האוכל ומקומות לאכול בהן את הכיסונים הממולאים צצו כמו פטריות אחרי הגשם, חלק נסגרו במהירות וחלק כבשו להם מקום של כבוד בקרב חובבי הז'אנר. אבל לא רק מקומות המוקדשים לדים סאם, גם במסעדות אסיאתיות ובתי אוכל בסגנונות שונים החלו להגיש את הכיסונים הממולאים לכל דורש. דים סאם סטיישן, דים סאם שופ, דים סאם 33, אויאמה ופוראמה הלוהטת הן רק חלק מהטרנד המאודה.

.

3. אוכל חברתי

איפה הימים בהם היינו מוזמנים לחברים לארוחת ערב בביתם? נראה שריבוי בתי הקפה והמסעדות הוציאו את האוכל מהבית, אבל שני טרנדים ראויים מחזירים אותו פנימה ולוקחים את האוכל למקומות מסתור.

אירועי הפופ-אפ המקובלים במיוחד בניו יורק ולונדון הגיעו לארץ בצורת ארוחות סודיות המתקיימות לרוב אחת לשבוע או חודש, במקום שנקבע רק ימים ספורים קודם לכן, ותפריט הארוחה ומיקומה נמסרים לאורחים המיועדים בסמוך לאירוע. על הארוחות האלה אמונים שפים ותיקים ומיומנים ואף מותג המים סאן בנדטו הרים ארוחות כאלה בניצוחם של השף דיויד פרנקל מפרונטו ושף נדב כהן. שפית "סודית" נוספת היא משב שלף, בוגרת בית ספר יוקרתי לבישול בפריז וכן מסעדות יוקרה, שעורכת פעם בחודש ארוחה סודית בת 8-9 מנות בסגנון צרפתי עם נגיעות אסיאתיות.

מי שאוהב לדעת מתי, איפה ומה הוא צפוי לאכול, אבל מוכן לאכול עם שלל אנשים שהוא לא מכיר ובבית של אחד מהם, מוזמן להצטרף ל-Eatwith. מה שעומד בבסיס הרעיון הוא ארוחה בבית של מישהו, שיארח עד הסוף: אוכל ושתיה, ספות נוחות, איסור על עזרה ורחיצת כלים, ומפגש עם אנשים חדשים שאולי יהפכו לחברים שלך ואולי רק חברים לסעודה.

Homedine, כמו Eatwith, מחברת בין אנשים שרוצים לאכול אצל אחרים בבית, בארץ וברחבי העולם. במקום לסעוד בבית מלון או במסעדה, נכנסים לאתר האינטרנט, בודקים מי מארח ואיפה ומה הוא מציע לאכול, מצטרפים אונליין ומתייצבים לארוחה. הארוחות שמציעים החברים נעות מארוחות יווניות וסינגפוריות, דרך צמחוניות וטבעוניות ועד ארוחות קרניבוריות פרועות.

.

4. רחוק מהבופה – הסצינה הקולינרית כובשת את בתי המלון

מסעדות בבתי מלון בארץ הן כבר מזמן לא ארוחות בופה עצומות ומלצרים לבושים כמו פינגווינים שמגישים אוכל בינוני. את מסעדות הגורמה של בתי המלון פגשנו כבר במוסקט של מצפה הימים, במלון הסקוטי המיתולוגי והמשובח, בהוטל מונטיפיורי במתהדר במסעדה משובחת ובעוד מקומות ספורים ברחבי הארץ.

פלמידה ברוטב חלפיניו וליים בעלמה לאונג'פלמידה ברוטב חלפיניו וליים בעלמה לאונג'. צילום: איליה מלניקוב

בשנה האחרונה מלונות הבוטיק האיכותיים הבינו שכדי לספק לאורחים שלהם חוויה שלמה הכוללת קולינריה איכותית במתחם המלון, וכן לתת הצצה לאנשים מבחוץ על החוויה הצפויה במלון, כדאי להשקיע במסעדת גורמה משלהם. כך נפתחה עלמה, המסעדה עליה מנצח יונתן רושפלד במלון בוטיק בתל אביב הנושא את אותו שם. אורי ירמיאס, האבא של אורי בורי פתח את מלון האפנדי, מלון בעיצוב שאפתני בו האורחים זוכים לארוחות בוקר מפוארות ויינות משובחים, ומופנים לארוחות טעימות להפליא במסעדת אורי בורי, בית האוכל הוותיק של הבעלים, הנמצאת מרחק דקות הליכה ספורות מהמלון. השף גיא בן שמחון הגשים חלום כשהקים "מתחם נופש קולינרי": מסעדת שף שאליה מחוברים שני חדרי אירוח רומנטיים וכל זה ביישוב הצפוני חד נס. ועוד לא אמרנו כלום על שפע ארוחות הבוקר המושקעות, שאפשר למצוא במלונות הבוטיק בתל אביב, גם בלי לישון בהם.

.

5. חזרתם של הקוקטיילים

אלכוהול רב זרם בקרב הסועדים והבליינים בתל אביב מימי הקוסמופוליטן הנדוש שהסדרה "סקס והעיר" העלתה על נס, ונראה שהזוהר של הקוקטיילים חוזר לעיר.

בר הקוקטיילים אימפריאל, השוכן במרתפו של בית מלון ברחוב הירקון מתהדר בתפריט של עשרה קוקטיילים אבל הצוות המיומן מאחורי הבר רוקח יותר מ-70 סוגים. אל האיפריאל מצטרף בימים אלו הבר מרי ג'יין, בר קוקטיילים קטן ברחוב ירמיהו. גם בקומת הגג של מלון הבוטיק בראון, שוכן בר יוקרתי ופעיל שמגיש שלל קוקטיילים.

אבל לא רק מקומות יעודים למשקה המורכב הזה וברים, גם במסעדות היוקרה כבר מרכיבים משקאות קוקטייל מפוארים: באריה, מסעדת השף של גיא גמזו, מגישים קוקטיילים שמתחרים במנות הדקדנטיות המוגשות במקום, גם בפופינה ובטאיזו כבר מגישים קוקטיילים והצטרפו לסושיאל קלאב שעושה זאת כבר יותר משנה.

.

6. לא רק לצליאקים – מנות ללא גלוטן

נדמה שהשפים והמסעדנים ברחבי הארץ החלו להיות קשובים לצרכי הלקוחות שלהם ולמגבלות האכילה. לא רק רגישים ללקטוז אלא גם חולי צליאק וסוכרתיים ימצאו מנות גורמה במבחר מסעדות טובות ברחבי הארץ. אמנם אוכל נטול גלוטן מיועד לא רק לחולי צליאק אלא גם לאנשים שנמנעים מגלוטן מטעמי דיאטה ובריאות, אבל מה זה משנה אם תקבל מנה נטולת גלוטן במסעדה אהובה עליך?

במסעדת ההדסון בראסרי יצרו תפריט ללא גלוטן, בסושי סמבה אפשר לקבל בהזמנה מראש מנות בשר וסושי נטולות, בג'ירף אפשר למצוא מנות ללא גלוטן ואף סויה תואמת, ברוקח 73 שלל מנות, ב"רק בשר" בדיקסי של חיים כהן יש נכונות גדולה להכין מנות נטולות ועוד ועוד.

.

7. לאכול כדי לצלם – כולם מצלמים הכל לאינסטגרם

שיגעון האינסטגרם נמשך כבר שנים ספורות אבל השנה הוא לקח צעד קדימה ושעבד אנשים לצילומי אוכל. ברשת החברתית הזו, עושה רושם, אנשים מבשלים ויוצאים לאכול רק כדי להעלות תמונה לאינסטגרם. אם לפני שנתיים צילומי האוכל היו נחלתם של שפים שקידמו את המסעדות שלהם ומקומות עבודתם דרך תמונות באינסטגרם, היום כל משתמש מעלה תמונות באיכות טובה ופחות של חלקי מזון, מנות מופת או סתם ארוחת בוקר של קיבוץ.

סלט מנגולד ותותים באינסטגרםסלט מנגולד ותותים באינסטגרם. צילום: רוני מנדלמן פרת

השלטון של עומר מילר (שרק בחודש שעבר נחשף כי העלה לאינסטגרם תמונות אוכל מבלוגים ברחבי העולם מבלי לתת קרדיט והטעה את הגולשים לחשוב כי אלו מנות שלו), יונתן רושפלד (שנטש את האינסטגרם), ישראל אהרוני ושלל שפים נדחק הצדה לטובת בלוגרי אוכל וגם סתם אכלנים. תמונות ממסעדות הצליחו לתת להן גל יחסי ציבור והביאו לקוחות למסעדות חדשות, יח"צנים שמתמחים בקולינריה פתחו חשבונות אינסטגרם למסעדות אותן הם מקדמים והסועדים? עם הגעת המנות לשולחן, עוד בטרם מישהו יודע מה טעם המנה, מסתערים המשתמשים ומצלמים ברצף כדי לחלוק עם החבר'ה, להעלות קצת ריר ולעורר קנאה.