איך לחנך ילדים לצרכנות נבונה?

אולי אין טעם להתווכח עם הדור הצעיר על זמן הבילוי בקניון, אבל אפשר ללמד אותם איך לצרוך בתבונה כבר מגיל צעיר

21/08/2013
מדור שיווקי קבלו עדכונים ממדור
  • RSS

חינוך לצרכנות נבונה (צילום: Thinstock)

כמעט כל הורה שמתחיל ללמד את הילדים על כסף והיבטיו השונים, יכול להעיד על כך שברוב המקרים הם משתוקקים לדעת עוד על הנושא. למעשה, רבים מהילדים שמחים לאסוף שקל לשקל ולראות את החיסכון הראשון שלהם מצטבר, ומצליחים אפילו להתאפק ולא לרכוש ממתקים או משחקים מפתים אחרים בדרך ליעד רכישה שאפתני יותר.

אבל התקופה הזאת חולפת די מהר וכבר לקראת גיל העשרה ההורים הופכים לסוג של כספומט אנושי. עם הזמן ההורים ממשיכים לתמוך כספית ב'ילדים' למרות שהם כבר בצבא, אחרי השחרור ואפילו בזמן שהם סטודנטים. אז איך בכל זאת משנים את המצב? איך גורמים לדור הצעיר במשפחה להפוך לעצמאי כלכלית באיזשהו שלב בחייו הבוגרים?

למדו אותם לחסוך

מחקרים עדכניים שנערכו בארצות-הברית מצביעים על כך שצעירים מקדישים לקניות פי שניים עד שלושה מהזמן שהם מקדישים לקריאה, פעילות בתנועות נוער ועוד. אולי אין טעם להתווכח איתם על הזמן שהם מבלים בקניון, אבל אפשר ורצוי ללמד אותם איך לצרוך בתבונה. הנושאים העיקריים שהילדים צריכים להבין הם: איך וכמה צריך לחסוך, באיזה כלים אפשר לעשות זאת, וכיצד להתייחס למבצעים והטבות, או במילים אחרות מתי הטבה היא באמת משתלמת ולא מהווה רק גימיק שיווקי. כדאי לתת לילדים דוגמאות ולהראות להם כיצד להבחין בהבדלים. לדוגמה, בהטבות של "מפתח דיסקונט" ניתן לקבל הנחה במאות רשתות ובתי עסק ברחבי הארץ באמצעות תשלום בכרטיס האשראי.

באותה הזדמנות שמלמדים את הדור הצעיר לחסוך כסף, אפשר להסביר להם על הערך והחשיבות של חיסכון לטווח ארוך ולתת להם כבר ליישם. למשל אם מוצר עולה 70 שקלים, ובזכות ההטבה הוא יעלה 63 שקלים, ההפרש של 7 שקלים - יעבור לחיסכון.

הטבות לצעירים (צילום: Thinstock)

באופן כללי חשוב להעביר להם מסר "לפתוח את העיניים". למועדוני צרכנות יש תמיד הטבות משתנות בכלל ולצעירים בפרט. זו דרך נוספת לחסוך ולכן כדאי להיות מודעים לה. למשל הטבה חדשה לצעירים ב"מפתח דיסקונט" כוללת הנחה של 25 שקלים על כל קניה מעל 50 שקלים במתחמי בילוי בכל רחבי הארץ, וביניהם מסעדות, פאבים, ברים והופעות סטנד אפ. אפשר לקבל את ההנחה במספר מקומות באותו ערב ולחסוך סכום משמעותי. במועדוני הצרכנות יש המון ספקים, ברחבי הארץ וזה היתרון הגדול שלהם. אז אולי בפעם הבאה שהילד רוצה לבלות או סתם לקנות חולצה - הציעו לו לבדוק היכן הוא זכאי להנחה.

אין ספק שהצעירים רוצים כמה שיותר לבלות ולהרגיש שזה הזמן שלהם לחיות, ליהנות ולהגשים חלומות. התפקיד שלנו כהורים הוא לאפשר להם לחוות חוויות, לנסות דברים חדשים וגם מדי פעם להיכשל, אבל לתת להם את הכלים הנכונים שיעזרו להם להתחיל את החיים כבוגרים בצורה נבונה וטובה. הדרך הטובה להצליח היא להתחיל בגיל צעיר לדבר על הנושאים, לתת דוגמה אישית ולהסביר את המשפט שכל הורה אוהב כל כך לומר - "הכסף לא גדל על העצים".

חינוך לצרכנות נבונה הוא דרך חיים, ממש כמו שמלמדים את הילדים כל פעולה אחרת כמו לרכב על אופניים או ללמוד לאכול עם סכין ומזלג. כך כשהם גדלים הם מבינים לבד מהי המשמעות של הכסף וכיצד להפעיל שיקול דעת ביציאות, בקניות וכו'. אפשר לנהל שיחות והסברים בנושאים כספיים עם ילד בן 7 ועם ילד בן 17, בהתאם לגילם, סקרנותם והבנתם.

להורדת ספרון בנושא טיפים לצרכנות נבונה - לחצו כאן.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה