לצאת לחופשה בריאה

כשנשים רבות יוצאות סוף סוף לחופשה – הן נהיות חולות. דווקא כשהעומס יורד ואפשר לרגע להרפות, הגוף מרשה לעצמו להתפרק. איך מחזקים את הגוף לפני ומה צריך לקחת בתיק כדי שהחופשה שחלמתן עליה לא תהפוך לחופשת מחלה

01/08/2013
חן אייל קבלו עדכונים מחן אייל
  • RSS

החופשה המושלמת. צריך להירגע גם לפניה

בשעה שהתור לצ'ק-אין מתארך ואולמות הנוסעים מתמלאים עד אפס מקום, נראה שהספורט הלאומי הוא חופשות יולי-אוגוסט. עם חברות או עם המשפחה, דיל של הרגע האחרון או חבילה שהוזמנה עוד כשהיה כאן קריר, חופשה שנתית מגלמת את כל הדברים שאנחנו לא מרשים לעצמנו ביומיום – יציאה אולטימטיבית מהשגרה, ריח של מרחקים, נימוסים אירופאיים או נופים פראיים. אז למה דווקא כשאת רוצה וצריכה להיות במיטבך, נופלת עליך שפעת לא רצויה או כאב גרון והחופשה הופכת ל"חופשת מחלה"? ואיך אפשר לדאוג לכך שלא תבלי את הזמן במיטה, מוקפת בנייר טישיו משומש ומותשת מליל שיעולים, כשכל חברותייך שרועות על חוף הים ולוגמות קוקטיילים מקושטים במטריות צבעוניות?

אם חושבים על זה רגע, מבחינה רוחנית ופיזית, יציאה לחופשה מסמלת שינוי, לעיתים קיצוני, בקצב החיים שלנו. מדי יום (ולעיתים קרובות, ממש עד שער העליה למטוס בנתב"ג) אנחנו מצויות בעשייה אינטנסיבית, מעבידות את הגוף ואת הנפש ב- 110% ולא מאפשרות לעצמנו אפילו רגע של הפוגה. "אבל מרגע שעלינו על הטיסה ואנחנו חופשיות לנוח, אנחנו מאותתות לגוף להוריד הילוך, להוריד את המגננות, מה שהופך אותנו לחשופות יותר ורגישות יותר", אומרת יהודית עמרה, רוקחת, הומיאופתית ומנהלת המחלקה ההומיאופתית בסופר-פארם. " זו הזמנה פתוחה לחיידקים, בעיקר כל אלה שמסתובבים במערכות מיזוג האוויר במטוסים ובחללים סגורים".

באופן מפתיע, עבור מי שבחיי היומיום עסוקה בעשייה מצאת החמה עד צאת הנשמה, חוסר פעילות או תחושה של חוסר תכליתיות כדוגמת בטן-גב במלון הכל-כלול, יכולה להיות אפילו חוויה טראומטית. "אנשים שיש להם נטייה לחלות בחופשה, הם אלה שפשוט לא יודעים לנוח" מוסיפה עמרה. "עמו כן, יש את אלה החוששים מטיסות, משינויים וממקומות לא מוכרים - מצבים המציפים חרדות ולחץ, דווקא בזמן שבו גילוי עולמות אמור להציף אותנו בהתרגשות, שמחה ואושר".

שירלי קטרון, רוקחת ודיאטנית קלינית בסופר-פארם, מונה את מצעד המיחושים הפופולריים התוקפים אותנו בזמן חופשה: שפעת, כאבי גרון (לפעמים כבר במטוס) ושיעול, וכאבי בטן וקלקולי קיבה. "הכי חשוב להיות קשובים למצב הגופני לפני היציאה לחופשה, כדי לטפל בבעיות שעלולות לצוץ עוד לפני שיצאתם לדרך וכך למנוע או להפחית את הסימפטומים", ממליצה קטרון. "עוד דבר חשוב הוא להיערך מראש לפי יעד הנסיעה ואופי החופשה – אתגרית או עירונית, ולהצטייד במספר פריטים מהבית". הרי חבל להחריב את החופשה , בשיטוטים בין בתי מרקחת במקום לבלות בשופינג או במוזיאון.

שפעת של חופשה. לא כך את רוצה לבלות במיטת המלון המפנקת

.

זוהי קריאה אחרונה לנוסעים: כך מתכוננים לחופשה

אז איך מתכוננים לחופש נטולת מחלות? הנה ההמלצות של קטרון ועמרה:

* התחילו להוריד הילוך עוד לפני שהגעתן לטרמינל - אל תעבדו עד הרגע האחרון. תכננו את הימים האחרונים לקראת נסיעה (במיוחד אם צפויה לכן טיסה ארוכה), כך שיכללו זמן מנוחה, שינה מספקת, אכילה רגועה, ואפילו מסאז'.

* הכינו את מערכת החיסון לשינוי – ניתן ליטול מנות קצובות של כדורי ויטמין C עד ארבעה ימים לפני היציאה לחופשה, ולתגבר את הכמות ביום הטיסה ובמהלכה. מבחינת הרפואה המשלימה, מנה מהפורמולה ההומאופתית "homeoflu" של לייף לפני הטיסה ובמהלכה, עשויה לסייע לכן למנוע ולעצור התפתחות שפעות והתקררויות לא רצויות. לרגישות במיוחד לכאבי גרון, מומלץ להיעזר בעוד תכשיר מבוסס הומאופתיה - 15 טיפות מהולות ברבע כוס מים מפורמולת ""preventpro, המכילה אכינצאה המחזקת את המערכת החיסונית, ביחד עם ויטמין C, ערב לפני הטיסה וגם תוך כדי הנסיעה.

* התחילו לטפל בלחץ וחרדות - למי שמפתחת חרדות סביב הטיסה וחוששת משינויים, וגם לבעלות נטייה לג'ט לג, כדאי לשקול ליטול "רסקיו", פורמולה מרגיעה של פרחי באך או את התכשיר ההומיאופתי "dormipro", שיכולים לסייע בהרגעה ובשינה טובה יותר בימים שלפני הטיסה ובמהלכה.

.

ארזת לבד? מה כדאי לקחת לחופשה

חשוב לזכור שהמסע אל החופשה עשוי להיות מתיש לכשעצמו, אז קודם כל, חשוב לקחת זמן לנוח ולהסתגל – לשעות הפוכות, למזג אויר שונה, לקצב חיים אחר. "כדאי לשמר עד כמה שאפשר את ההרגלים מהבית: להקפיד על שעות ארוחה קבועות עד כמה שאפשר ולא להכביד מדי על הבטן בארוחות גדולות, לשתות מים בכמות מספקת ולהיצמד למזון בריא ומגוון כדי למנוע עצירות וכאבי בטן", אומרת קטרון.

עמרה ממליצה לשים לב למנוחה, בעיקר זו של הלילות הראשונים, למרות הרצון העז לקרוע את העיר או להספיק כמה שיותר. "כדאי לשמור על שעות שינה דומות לאלו שאתם רגילים אליהם, גם בחופשה. חוסר בשינה מחליש את הגוף ומזמין מחלות", היא אומרת.

עלית למטוס וכבר התחילו העקצוצים בגרון? חזרת מארוחת הערב במלון וכואבת לך הבטן? הנה רשימה קצרה של מה חשוב שיהיה בתיק, שאפשר יהיה לשלוף בזמן. כדאי לשים לב – במידה והסימפטומים מחריפים, קשים או בלתי רגילים, כדאי כמובן להפעיל את ביטוח הנסיעות ולפנות לרופא מקומי.

1. לטיפול בכאבי ראש, כאבים כלליים והורדת חום – לכל אחת יש כאלה בתיק. בזמן חופשה, אל תנסי לדחות את הקץ. כדאי ליטול משכך כאבים ממש ברגע שהכאבים הללו מתחילים, כדי למנוע החרפה.

2. לטיפול בכאבי בטן, שלשולים ועצירות – תכשיר "קלבטן" יעזור בהפחתת כאבים ובחילות, ובמקרים שחייבים לעצור את השלשול (למרות שמומלץ לתת לו לעבור לבד), אפשר ליטול "לוטריד". לטיפול בעצירות כדאי להצטייד בתכשירים על בסיס פירות יבשים כגון "אל-צירות" או "עיכולקס", ולרגישים כדאי להצטייד בשקיות אישיות של סיבי "בנפייבר", שיהיו בתיק.

3. לטיפול בכאבי גרון, צינון ושיעול – לכאבי גרון, הצטיידו בתרסיס להקלה על הכאב כמו "אקטיפלוס ספריי" או בלכסניות מציצה דוגמת "קלגרון". כנגד צינון ושיעול, אפשר להצטייד בכדורים דוגמת "אקמול צינון ושפעת" או "דקסמול קולד" (ליום וללילה).

4. לטיפול בעקיצות ואלרגיות – הצטיידו בתכשירים למניעת עקיצות, אבל אם כבר נעקצתן כדאי שיהיה אתכן תכשיר מרגיע. לאלו שסובלות במיוחד – כדור אנטי היסטמיני יכול להיות לכן לעזר במקרה של גירוי חריף.

5. להגנה על העור – חשוב לזכור שאנחנו נחשפות לשמש גם בחופשות האורבניות וכמובן ברביצה ממושכת על החוף. חובה להצטייד בתכשירים להגנה מפני השמש בעלי מקדמי הגנה לגוף ולפנים, ואם אתן מתכננות על בטן-גב בקלאב, קחו גם ג'ל אלוורה שיעניק לחות וירגיע את העור והקפידו למרוח קרם לחות.

6. לטיפול בשפשפות ויבלות – בחופשות, בעיקר עירוניות, אנחנו גומעות לפעמים קילומטרים, כך שכדאי להצטייד מראש בפלסטרים לכפות הרגליים ואפילו ברפידות סיליקון מרופדות לנעלי עקב. לגבי שפשפות, שיכולות להיווצר כתוצאה מהליכה מרובה, מומלץ להצטייד בטלק למניעה ובמשחה דוגמת "אגיסטן אלוורה" או משחה לתפרחת חיתולים של פרופשונל לטיפול.

.

כמה טוב שבאת הביתה: איך חוזרים לקצב החיים הרגיל

בודקת מיילים בחופשה? זה רק מזיק יותר

עם יד על הלב, כמה מהר אנחנו חוזרות לחיים הרגילים שלנו, עד כדי כך שכעבור זמן קצר כבר שכחנו שנסענו? כמה פעמים שמעתן אנשים אומרים שהחופשה הייתה כל כך עמוסה, שהם מרגישים צורך בחופשה אחרי החופשה?

גם לאחר החזרה, תני לעצמך זמן להסתגלות. אל תתחילי לבדוק את המיילים ברגע שהמטוס נגע בקרקע. שובי בהדרגתיות עד כמה שאפשר לעבודה ולתיזוזים. אם חלית בחופשה, קחי לך יום מחלה בהמלצת הרופא ואל תחזרי מיד לעבודה, גם אם מחכים לך שם בקוצר רוח. עדיף לתת לגוף את זמן ההחלמה כדי לקצר אותה, וכדי לשוב לפעילות מלאה ללא חוסרים.

ואם את מרגישה ש"חופשות מחלה" כאלו חוזרות על עצמן, עצרי לרגע כדי לחשוב על תכנון החופשה הבאה. איך תוכלי לשנות את דרכייך כדי לא להגיע לדיוטי פרי עם דופק גבוה?

ההמלצה שלנו היא לנסות לפזר הפוגות קטנות לאורך השנה באופן קבוע – מנוחת סופשבוע נטולת מחשב, יום ללא פייסבוק, שעה קבועה בשבוע שבה הטלפון מנותק ואת מתרגלת מדיטציה או פשוט הולכת לים. רגעים כאלה שממלאים מצברים, ילמדו את הגוף שלך ליהנות מהרוגע ויפחיתו סטרס כך שבפעם הבאה, באמת תהייה לך חופשה נעימה.

.

צילומים: ThinkStock




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה