חייבים לבטל את חוק ההסדרים

לינדה ששון מסבירה את הפיליבסטר של האופוזיציה השבוע, שניסה להלחם בחוק ההסדרים המסורבל, המזיק והלא דמוקרטי

31/07/2013
לינדה ששון קבלו עדכונים מלינדה
  • RSS

כבר 28 שנים שנלווה לדיוני התקציב הדרמטיים ממילא, חוק ההסדרים.

זה התחיל כמענה לצורך אמיתי ולשעת חירום כלכלית שהייתה ב-85' . הימים ימי משבר ואינפלציה, נדרשו צעדי ייעול ורפורמות, בדומה לתקנות הביטחוניות לשעת חירום, רק בהיבט הכלכלי. הממשלה הבינה שהתקציב לא מאפשר לחוקק חקיקת בזק ולרפורמות שאמורות היו ללוות את התקציב ייקח זמן להיכנס לתוקף. היא החליטה למצוא דרך עוקפת חקיקה ובמידה מסוימת, עוקפת את התהליכים הציבוריים שנדרשים לכל חוק: הצעת חוק, קריאות ראשונה עד שלישית, תיקונים, הסתייגויות, מציאת תקציב לחוק, קבלת חוות דעת משפטית ועוד בירוקרטיה ארוכה ומסורבלת. הרי עד שהחוק נכנס לתוקף עובר פרק זמן נוסף וכל שעה חשובה לעתידו הכלכלי של המשק הישראלי. מחליטים על שעת חירום – רפורמת על- חוק שיאפשר להעביר תיקונים כלכליים ורפורמות במהירות הבזק. כורכים ומשלבים אותו בהעברת התקציב החיונית לעבודתה של הממשלה.

ההצבעה על חוק ההסדרים, צילום מסך

בשנים שלאחר מכן, חוק ההסדרים התעצם וגבר ואת מרבית הרפורמות הנוגעות לחיינו וטעונות דיון יסודי, עמוק, מקיף וכזה שמחשיב את כל העמדות- קיבלנו כעוד סעיף. חוברת התקציב העמוסה ממילא בפרטים, בתקציבים וכפי שראינו אמש בדיונים המרתוניים, לעיתים מתגנבים סעיפים לא ברורים או כלל לא מתוקצבים. בסבך התקציב מצטרפת חוברת "חוק ההסדרים במשק" ודרכו נעשו שינויים דרמטיים למשל: הקמת תאגידי המים והביוב והעברת הטיפול במים מהרשויות לתאגידים, דחיית הקמת בית החולים באשדוד, תיקון חוק הביטוח הלאומי ועוד. כך הפך עם השנים כלי של שעת חירום לכלי יומיומי שמקצר תהליכים, אך פוגע בדמוקרטיה.

תקציב משקף את סדר העדיפויות הכלכלי והפוליטי של הממשלה וכן את מדיניותה הכלכלית והלאומית: האם תהיה השקעה רק בחינוך הממלכתי או גם בעמותות וזרמים שונים ממערכת החינוך, האם תתוקצב היציאה לפנסיה מוקדמת של עובדי ועובדות מערכת הביטחון, או שההשקעה תהיה בהתייעלות אנרגטית. לא בכדי דיוני התקציב מרתוניים ועל פי חוק יסוד הכנסת, אם התקציב לא עובר (עד למועד מסוים) ברוב של חברי הכנסת בשלוש קריאות, הממשלה נופלת.

הדרך לשנות, לקבוע ולהשפיע, עוברת דרך התקציב והכסף. אם דבר מה חשוב – מוטב שנשקיע בו כראוי. הדיונים הפוליטיים והכלכליים החשובים ביותר עם בחירתה של הכנסת, הם דיוני התקציב, שקובעים את דמותה של המדינה והממשלה בשנה או בשנתיים הסמוכות (בהתאם לתקציב שנתי או דו שנתי). מה שלא אושר בתוכנית העבודה – לא יבוצע.

כיוון שדיוני התקציב הם ארוכים, מרתוניים על מנת להספיק ולהעביר את התקציב עד לתאריך מסוים ואמש קיבלנו דוגמה חיה לכך, כשהאופוזיציה עשתה פיליבסטר ורצתה לאיים על מועד העברת התקציב ע"י הממשלה, כורכים רפורמות חשובות במיוחד יחד עם אישורו של התקציב. כך אנו מקבלים דבר שאמור היה לשרת את חיינו באופן נקודתי לדבר קבוע, ריטואל שמתקיים כבר 28 שנים - חוק ההסדרים שמהווה קיצור דרך לא דמוקרטי לדיונים ערכיים שאמורים להשתקף בתקציב.

הגיעה העת לבטל את חוק ההסדרים הלא דמוקרטי והמעוות, להוציא אותו מן העולם, לשלוח אותו לדרכו ולקיים דיונים מרתוניים תוך תקווה ומטרה שחברי וחברות הכנסת יוכלו לשנות, לתקן ולהסתייג מרפורמות מוצעות שמקבלות מסלול ישיר לחיים שלנו, מבלי שאף אחד אישר אותן או ביקר אותן קודם.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה