כמה הייתם משלמים על הבלוג שלי?

ממציא ה"מציאות המדומה" טוען כי הרשתות החברתיות גוזלות את פרנסת מעמד הביניים. ריקי כהן, מחלוצות הרשת בישראל תוהה: האם כרתתי לעצמי את ענף לחמי כל השנים האלה?

30/07/2013
ריקי כהן קבלו עדכונים מריקי
  • RSS

אנחנו עוד לא יודעים את זה, אבל רשימות החברים שלנו ברשתות החברתיות, עשויות להניב לנו יום אחד כסף, אמיתי, כך טוען ג'רון לנייר, מדען מחשבים אמריקני, מחלוצי תרבות הרשת, שהפיץ את המושג "מציאות מדומה". הערך הזה שיש לנכסים שאנחנו אוספים באינטרנט, יחליף בחלק מהמקרים משרות אמיתיות, מחוסר ברירה, שכן מאות אלפי משרות נעלמות, הוא טוען בראיון ביקורתי לאיילת רוזן, במגזין מאקו.

המשרות האלו נעלמות ומעמד הביניים נפגע אנושות בגללנו, שותפי תרבות החינם באינטרנט, טוען לנייר, הוא מרחיק ואומר שכל חגיגת שיתוף שלנו של תוכן חינמי ברשתות החברתיות פוגעת אנושות במעמד הביניים – יוצרי התוכן לא מתוגמלים, הכסף נשאר אצל החברות המחזיקות את הנתונים, כמו פייסבוק. לנייר נותן את הדוגמה הידועה של קודאק, "החברה העסיקה לא פחות מ-140 אלף עובדים ושוויה הוערך ב-28 מיליארד דולר. כיום היא נמצאת בפשיטת רגל, לא מעט באשמת אינסטגרם – הלהיט התורן בשדה הצילום. אינסטגרם נמכרה לפייסבוק בשווי של מיליארד דולר בלבד, עם צוות של 13 עובדים בסך הכל. לאן נעלמו כל בעלי המשרות בקודאק הקורסת, ואיזה תלוש יממן עכשיו את הבית בפרברים".

גם לנייר הוא מ'החוזרים בתשובה' של נביאי הטכנולוגיה. אנשים ששימשו בעבר מפיצי אוטופיית הטכנולוגיה והשיתוף, וכעת טוענים שהיא יצרה יותר משבר מאשר רווח חברתי.  כעיתונאית ובלוגרית שמקור פרנסתה ואופק העסקתה בתחום כמעט נמחק בעשור האחרון, כשחלק מזה באשמתי כמייסדת קהילות ובלוגרית,  קל לי להזדהות עם נבואת הזעם הנוכחית שלו. בזיכרון עולה גם טור נושך שכתב העיתונאי רענן שקד לפני כשנתיים, ובו האשים את הבלוגרים שהם כורתים את ענף לחמו, כשהם מפרסמים ומפיצים תוכן טוב בחינם ברשת.

אז כמה הייתם משלמים על הבלוג שלי? אל תענו. התמכרנו ברמה העמוקה ביותר לצריכת תוכן חינם ולשיתוף שלו, המוניטין ברשת החברתית נבנה בין היתר על שיתוף תוכן עילאי בתחומי העניין שלנו, מספיק לצרף סטטוס שנון, והופ, אני אוצר-יוצר. האם הג'ונגל הקפיטליסטי טכנולוגי הזה יכול להחזיק לאורך ימים כשמיליוני אנשים פשוט לא מסוגלים להתפרנס יותר?

ולא רק עיתונאים וסופרים- עמיתיי הצלמים, ענף נעלם, עדיין מחפשים את המודל הזה, שיניב להם הכנסה מאפשרת קיום, כשאפילו החברות המסחריות מבקשות ומשתמשות לצרכיהן בתמונות של לקוחותיהן מהאינסטגרם. הורדת רף הצילום מחקה לא רק את צלמי העיתונות, ואנחנו מתפתים להאמין לאשליה כי פרסום התמונה שלי בעמוד המותג הופך אותנו לאמנים עכשוויים. כן, מישהו יזכה בסף באיזה פרס, בדרך, רבים אחרים יתווספו למעגל האבטלה.

גם מוזיקאים עוד לא מצאו את הדרך להשתכר כראוי בעולם שאחרי מפץ המוזיקה החינמית. "אבל יש הופעות, יש מרצ'נדייז", יאמרו המתנגדים. צאו ובדקו כמה הופעות צריך מוזיקאי לקיים בישראל כדי לשרוד, יותר מזה, כמה הוא משתכר להופעה כזו בהנחה שאינו ברי סחרוף. האם הוא יכול לבסס לעצמו פנסיה ראויה מהפרורים האלו? נדמה לנו שזו לא בעיה שלנו, זו בעיה תרבותית שמאכלת גם מתרגמים, סופרים ויוצרים אחרים. כי כל ההכנסות הצדדיות עוד לא התבררו, מישהו בטח עדיין עובד על זה, וגם יוזמות גיוס המון, כפי שמוזכר בכתבה, מספקות לכל היותר דלק לפרוייקט הבא.

קשה להאשים אותי, שמתפרנסת מניהול עמודי מותגים בפייסבוק וקהילות נושא בתוכה, מחרדה משינויים שטכנולוגיה מביאה איתה. אבל אי אפשר שלא להיות מפוכחת נוכח המציאות שמצביע עליה לנייר ושאני רואה מסביבי.

"רק הבוקר שמעתי על פגיעה במגזר נוסף בגלל הטכנולוגיה", מזהיר לנייר באותה כתבה, "מתברר שיש ירידה בתעסוקה של רופאים רדיולוגים, שמפענחים צילומי רנטגן, כי כבר פיתחו אלגוריתם שמפענח צילומים. הוא מתבסס על מאגר עצום של ניתוחי רנטגן מהעבר, ומפיק תוצאות על ידי התאמה סטטיסטית לצילומים חדשים". למה זה כל כך רע? כי הרווח, כרגיל, לא מגיע לכיסנו. החברות הגדולות פשוט עושות הון על חשבוננו", הוא מאשים. בדיון שקיימתי על הכתבה בפייסבוק שלי, הגיב מי שעשה מעבר מוצלח מעיתונות לניהול "חורים ברשת", גל מור: "טכנולוגיות מערערות תמיד היו, גם נביאי זעם שהתריעו שהעתיד הזה עוד יהרוג את כולנו. העיתונות תהיה מבוזרת יותר ולא תלויה בכמה גופים גדולים שיחליטו מי יקבל עבודה. רק אנקדוטה: ב-1995 כתב האסטרונום והסופר קליפורד סטרול מאמר נבואי בניוזוויק בו שלל את האפשרות שאי פעם אתר יחליף עיתון מודפס ושמסחר אלקטרוני לעולם לא יצליח. צריך לחשוד באנשים כמו לנייר שעושים הון מתעשייה מסוימת ואז פונים נגדה. טענה ניאו ליברלית כמו זו שאנחנו צריכים להתחיל לשלם עבור כל פיסת מידע רק ירושש את מעמד הביניים מהר יותר. פייסבוק יעלה לך 1000 שקלים החל מהחודש הבא." אזהרות מעין אלו של מאמיני הטכנולוגיה או השינוי האדוקים אינן חדשות, לאף אחד לא מתחשק לשלם על מה שהיה אתמול חינם. אבל האם באמת אי אפשר למצוא דרך ביניים בה צורכי התוכן החינמי ישתתפו באופן הגון בתשלום ליוצריו? הרי לא נמצא שום מודל אחר שיעשה זאת בינתיים.

.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה